Ibook og Tiger

Diskusjon rundt Apples iBook

Ibook og Tiger

Innleggav monica1970 » man 29.03.2010 13:45

Kan man legge inn Tiger på ibook av versjon 10.3 operativ system, Prosess.1.07 Ghz Power pc G4 ? Maskinen har 512 ram.
Noen råd ønskes..
medlem i 225 måneder
 

Re: Ibook og Tiger

Innleggav Dr.Pepper » man 29.03.2010 13:47

Ja, det går fint an. Anbefales, siden Tiger er dønn stabilt!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Ibook og Tiger

Innleggav FiliusVitae » man 29.03.2010 13:50

Går fint å legge inn Tiger, men om du har mulighet så vil det hjelpe veldig å få inn mer ram.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Ibook og Tiger

Innleggav Frants » man 29.03.2010 14:32

Du kan også legge inn Leopard, hvis du vil. Fordelen er at Leopard er nyere enn Tiger og du vil dermed støte på litt færre problemer i forhold til programmer, drivere o.l. som ikke er kompatibelt med eldre OS-versjoner.

Både Tiger og Leopard i sine siste versjoner er veldig stabile og gode systemer, og hastighetsmessig tror jeg de ikke er så forskjellige (det finnes andre tråder her på forumet om akkurat det).

Men uansett om du legger inn Tiger eller Leopard er rådet til FiliusVitae om å putte inn mer RAM essensielt.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Ibook og Tiger

Innleggav Dr.Pepper » man 29.03.2010 14:36

Leopard på en 1GHz cpu? Vet ikke om det vil funke, og hvis det funker så vil den bli ekstremt treg. iBook'en min med G4 og 1.42GHz cpu ble litt i det seneste laget med Leopard installer.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Ibook og Tiger

Innleggav Frants » man 29.03.2010 15:36

Har til gode å se skikkelig dokumentasjon på at Leopard er noe særlig treigere enn Tiger. Men som jeg skrev i en annen tråd: hvis du går fra den siste Tiger-versjonen (som var optimalisert og finpusset) til den første Leopard-versjonen (som ikke var det), ville du nok oppleve hastighetsreduksjon. Men du må jo sammenligne de siste versjonene som begge er finpusset og optimalisert.

Jeg har selv kjørt Leopard på PowerBook 1 GHz og iBook 1,3 GHz, og kan ikke si at hastigheten stod tilbake for Tiger på samme maskin. Jeg tror derimot at RAM, HD, bruk av Onyx og fiksing av diskrettigheter, installert programvare, ledig plass på disken osv har mer å si enn hvilket OS du kjører. Jeg hadde forøvrig maks RAM på begge de nevnte maskinene.

Men som sagt, jeg har ikke sett skikkelig dokumentasjon - hver gang temaet kommer opp henfalle debattantene ofte til ren synsing og personlige erfaringer (jeg også!). Så mitt poeng var at så lenge saklig og objektiv dokumentasjon mangler og min egen erfaring tilsier liten forskjell i hastighet, ville jeg valgt det nyeste systemet pga mindre kompatibilitetsproblemer med dagens versjoner av programmer og drivere (pluss litt flere kule funksjoner i Leopard).

Men skal være den første til å justere meg hvis noen kan vise til skikkelig dokumentasjon der Tiger gruser Leopard på fart.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Ibook og Tiger

Innleggav monica1970 » man 29.03.2010 16:46

Dessverre så gikk det ikke. Fikk bare feil melding at det ikke går an å legge inn.
La inn 10.3.3 og får ikke lastet ned adobe reader eller adobe flash player. Firefox og andre nettlesere går heller ikke an å legge inn. Ikke får jeg legge inn noen programmer da 10.4 og oppover.
Fant nettsider som de nevnte programmer ligger og får ikke lastet ned, da 10.4 er krav. Noen hjelpe meg ? Maskinen skal jeg selge og må legge inn noen programmer.
medlem i 225 måneder
 

Re: Ibook og Tiger

Innleggav svano » man 29.03.2010 17:04

Prøver du å installere fra installasjonsplater som fulgte med en annen maskin? I så fall er nok det grunnen til at det ikke går da platene som følger med en maskin bare vil la seg installere på en maskin av samme type som den de kom med.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Ibook og Tiger

Innleggav monica1970 » man 29.03.2010 17:07

Hvilke nettsider kan jeg laste ned programmer for 10.3.3 ? Har sjekket på versiontracker, tucows, downloads.com, men til ingen nytte. Maskina fungerer som ei kule, og ikke noe feil etter jeg la inn 10.3.3 på nytt. Da den skal selges måtte jeg legge inn på nytt, da mine personlige ting blir fjernet..
medlem i 225 måneder
 

Re: Ibook og Tiger

Innleggav arntss » man 29.03.2010 17:41

Du kan se om du finner noe på disse sidene: http://mac.oldapps.com/

Ser ut som det er en del eldre versjoner av enkelte program der.
Som feks Firefox: http://mac.oldapps.com/firefox.php

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron