Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Diskusjon rundt Apples iBook

Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Innleggav ulven22 » søn 25.04.2010 19:52

Trenger anbefaling til ny harddisk. Hvilke anbefaler dere og kan SSD være et alternativ? :-)
Har søkt, men finner ikke tilfredsstillende svar.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Innleggav Dorkfish » søn 25.04.2010 20:18

Finnes det SSD med IDE-tilkobling?

Om du går for harddisk er det egentlig ikke så store forskjellene. Dessuten blir utvalget på IDE-harddisker mindre og mindre.

Stort sett det meste av 2,5 tommers IDE-harddisker vil passe i din iBook og personlig liker jeg Hitachi Travelstar best. De er de som gir en god overal-ytelse i forhold til pris.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Innleggav slogmo » søn 25.04.2010 20:40

@Dorkfish:
Har egentlig lurt på det samme.
Men de fins. :)

http://www.multicom.no/CBC.aspx?q=c:101233

Om de er bra er en annen sak.
Med IDE-buss så er det ikke så mye å hente på hastighet.
I mine øyne så er SSD i en laptop veldig hendig med tanke på strømforbruk
og slitasje.
Så kanskje det er verdt det?
Men man får veldig mye mere plass for en billig penge om man går
for vanlige HDD'er.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Innleggav ulven22 » man 26.04.2010 8:41

Takker for svar, da skal jeg se om jeg klarer å ta en avhjørelse. :-)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Innleggav Mumle » man 26.04.2010 9:41

Det er meningsløst å sette en SSD-disk inn i en så gammal laptop. Den koster jo mer enn maskinen er verd, og har liten plass. Maskinen klarer neppe å henge med i svingene. Det er altfor mange flaskehalser inne i en sånn ibook.
Derfor ville jeg kjøpt en så kjapp, stor, billig og stille harddisk som mulig, og kost meg med gamlekjæresten gjennom støvets år.
Deretter ville jeg oppgradert maskin og alt. Gjerne med SSD.
medlem i 220 måneder
 

Re: Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Innleggav ulven22 » man 26.04.2010 11:47

Takk for svar
Maskinen er en av flere, og denne brukes av min 8 år gamle datter til enkle spill og innlogging på Fronter.

Ser poenget med SSD. Harddisk fungerer fortsatt, men lager en del ulyder som gjør meg bekymret jeg prøver derfor å ligge litt i forkant av utviklingen. ;)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Innleggav steinmb » man 26.04.2010 12:48

SSD er som sagt bortkasta penger da du får lite igjen for hastigheten disse har på en såpass gammel maskin. For dama sin iBook G4 1.4G 14" kjøpte jeg en
Western Digital 320 GB Scorpio Blue PATA 5400 RPM 8 MB Cache Bulk/OEM Notebook Hard Drive WD3200BEVE
http://www.amazon.com/gp/product/B001SQ ... ss_product
og den har fungert helt flott, stille og bruker ikke så mye strøm at den blir veldig varm så for denne maskinen var det et godt valg.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Innleggav Dorkfish » man 26.04.2010 13:23

Husk også på at det å bytte harddisk på en slik iBook ikke er noe for sarte sjeler. Det er mye skruer og klips som skal fjernes, så det er best å ha en Service manual tilgjengelig for å påse at du ikke gjør noe feil. Jeg har selv byttet harddisk på 10-12 slike iBooks og det er ikke noe jeg gjør med glede....

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Harddisk iBook G4 1.2Ghz 12"

Innleggav steinmb » man 26.04.2010 13:59

Godt tips. http://www.ifixit.com har gode oppskrifter på bytting av HD. Tonnevis med skruer men det som er aller aller aller skumlest er pluggene ned i hovedkortet du må ta ut, det sitter vanligvis veldig hardt og er blitt litt sprø i plasten etter noen år i varmen så vær uhyre varsom med å ta dem ut, de knekker lett og du sitter igjen med en halv plugg i handa og resten igjen på hovedkortet og da må loddebolten fram :-!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]