Ulike ting har forsvunnet eller slutta å virka på iBook G4

Diskusjon rundt Apples iBook

Ulike ting har forsvunnet eller slutta å virka på iBook G4

Innleggav Marengs » tir 13.09.2011 9:18

Eg har nokon få gonger denne sommaren opplevd at dataen har stilt seg tilbake til 1. januar 1970 når den har slått seg av i staden for å gå i dvale når den er tom for straum. Tom for straum blir den i løpet av få minutt eller mindre. Datoen kan fiksast ved å stappa i eit nytt klokkebatteri viser søk her på forumet. Men kvifor slår den seg av i staden for å gå i dvale?

For eit par dagar sidan skjedde noko meir dramatisk. I tillegg til tilbakestillinga av datoen vil korkje skrivebordsbakgrunnen, dock eller dashboard vise seg som eg så langt har funne ut. Exposè og skifte av program ved hjelp av epleknappen og tabknappen virker heller ikkje. Instillingane på nevnte ting er som dei skal vera.

Eg har fått kopiert filane over på ein ekstern hardisk, men eg er langt i frå klar for at at min kun seks år gamle data skal dø i frå meg.

Den har Tiger.

Er det nokon som kan gje meg ein peikepinne på kva som kan gjerast?
medlem i 150 måneder
 

Re: Ulike ting har forsvunnet eller slutta å virka på iBook G4

Innleggav Dorkfish » tir 13.09.2011 10:34

Her har du sannsynligvis et batteri som er så dårlig at det ikke rekker å sette maskinen i dvale, men bare sier takk for seg og slår av helt.

Du kan ha fått noen korrupte filer som skaper de problemene du nevner med OSX. Hvis du har alle filene på backup ville jeg prøvd først å reparere diskrettigheter, og om det ikke hjelper, legge inn OSX på nytt.

Det er en del jobb, men da kan det tenkes at du får beholde din gamle kompis noen år til. iBook er jo en knallbra maskin til dagligdags bruk.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Ulike ting har forsvunnet eller slutta å virka på iBook G4

Innleggav cesar » tir 13.09.2011 12:21

Noe klokkebatteri er det neppe i maskinen. Regner med at det kun er en kondensator som holder på strøm noen sekunder mens man skifter et ødelagt hovedbatteri. Det hjelper jo dårlig hvis det knapt er strøm å oppdrive. Men burde jo funke med strømnettet tilkoblet.
medlem i 163 måneder
 

Re: Ulike ting har forsvunnet eller slutta å virka på iBook G4

Innleggav mrprytz » tir 13.09.2011 14:28

cesar har helt rett, det er ikke klokkebatteri i iBook...så vist batteriet er så dårlig at det går tom for strøm da den ligger i dvale så mådu kjøpe nytt eller bruke den med kontakten i...

Brukerens avatar
medlem i 159 måneder
 

Re: Ulike ting har forsvunnet eller slutta å virka på iBook G4

Innleggav Marengs » søn 18.09.2011 11:58

Etter litt meir lesing fann eg ut at det var ein kondensator i staden for batteri.

I dag dukka faktisk docken og exposè opp, men det forsvant igjen etter ein omstart.

Å repare diskrettigheter hjalp ingenting. Problemet no er vel at eg ikkje klarer å finna installasjons cd-en.
medlem i 150 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron