DVD-spiller trøbbel på iBook G4

Diskusjon rundt Apples iBook

DVD-spiller trøbbel på iBook G4

Innleggav haavard1979 » tir 06.12.2011 20:37

Min gamle iBook har en CDR/DVD-rom som ikke virker. Man kan mate inn platene, men den lager bare masse ulyd og spiller dem ikke av. Jeg vurderer å prøve å bytte den ut selv. Vet ikke hvilken modell som sitter i, men har fått tilbud om å kjøpe en tilsvarende denne:
http://www.ultradrives.com/product_info ... ts_id/1273
Vil det funke som det skal?

Har funnet en bra guide for selve operasjonen her:
http://www.ifixit.com/Guide/iBook-G4-12 ... ment/711/1
medlem i 217 måneder
 

Re: DVD-spiller trøbbel på iBook G4

Innleggav Dorkfish » tir 06.12.2011 21:01

Har merket at de fleste jeg har testet virker i iBook og PowerBook selv om de ikke er "offisielt støttet" av leverandøren. Kjøpte et par i Japan i sommer og de funket begge to. En var Sony, mens den andre var Hitatchi.
Håper du vet hva du begir deg inn på. En iBook er ikke den enkleste maskinen å skru på. Har selv åpnet og byttet deler i 12-13 sånne selv og det er like slitsomt hver gang. Angrer gjerne som en gal etter at jeg er ca halvveis.

Lykke til!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: DVD-spiller trøbbel på iBook G4

Innleggav haavard1979 » tir 06.12.2011 21:31

Hmm...kanskje det ikke er verdt bryderiet? Bruker jo ikke maskinen så mye. Har ikke erfaring med å skru Mac, kun litt pc. Er det en drittjobb selv med den bruksanvisningen jeg linket til?
medlem i 217 måneder
 

Re: DVD-spiller trøbbel på iBook G4

Innleggav Dorkfish » tir 06.12.2011 22:17

Anvisningen forteller deg hvilke skruer som må ut, men det er en del deksler som ikke bare går ifra hverandre uten at man må ta i litt, og det er veldig fort at noe sprekker. Har nesten alltid et sår på fingrene etter en iBook operasjon.

Men for all del, service manualen er veldig kjekk å ha, og det er langt fra umulig. men du trenger god tid og god plass samt en masse tålmodighet. Pluss at du bør legge skruene du har tatt ut i et mønster slik at de kommer på riktig sted igjen senere. 2 skruer som tilsynelatende er helt like kan være ganske ødeleggende på feil sted. Satte selv inn en skrue på feil sted over cd-spilleren, og den var en mikromillimeter for lang og førte til at spilleren ikke kunne ta imot cd-plater. Da var det bare å begynne å skru igjen.....

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere