Oppstart fra ekstern DVD-spiller

Diskusjon rundt Apples iBook

Oppstart fra ekstern DVD-spiller

Innleggav haavard1979 » fre 13.07.2012 16:26

Hvordan får jeg en Mac (i dette tilfellet en iBook) til å bruke en ekstern DVD-spiller som oppstartdisk? På en PC kan man jo fikse dette i Bios. Jeg har vært inne på Systemvalg/Startdisk, men der kommer ikke den eksterne spilleren opp.

Jeg fant ut at man kan velge Startdisk ved å holde nede ALT-tasten når man starter opp. Men den eksterne DVD-spilleren er jo ikke blant alternativene å velge blant... :(
Sist endret av haavard1979 den fre 13.07.2012 16:58, endret 1 gang
medlem i 217 måneder
 

Re: Oppstart fra ekstern DVD-spiller

Innleggav svano » fre 13.07.2012 16:57

Hold inn ALT ved oppstart og alle bootbare volum skal komme opp. Tror du må ha koblet til med firewire for å kunne boote fra ekstern-DVD på en iBook.

Edit: Ser du fant ut av det. Har du tilgang på en annen Mac med firewire og fungerende DVD? I så fall kan du sette denne i target mode og koble den til iBooken med fw. Den vil da fungere som en ekstern harddisk og dvd for iBooken din.
Sist endret av svano den fre 13.07.2012 17:02, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Oppstart fra ekstern DVD-spiller

Innleggav quadra800 » fre 13.07.2012 17:00

Evt. kan man holde nede C. Husk å holde den nede fra du slår på maskinen til eplet synes.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Oppstart fra ekstern DVD-spiller

Innleggav haavard1979 » fre 13.07.2012 20:10

Takk for tips. Jeg har en annen maskin (Macbookpro) med FW og fungerende DVD, men fant ut at jeg mangler riktig Firewire-kabel som passer til macbooken (Firewire 800?). Så da får jeg prøve å skaffe det, før jeg eventuelt prøver Target Disk.
medlem i 217 måneder
 

Re: Oppstart fra ekstern DVD-spiller

Innleggav jerry.c.bush » fre 13.07.2012 22:35

haavard1979 skrev:Hvordan får jeg en Mac (i dette tilfellet en iBook) til å bruke en ekstern DVD-spiller som oppstartdisk? På en PC kan man jo fikse dette i Bios.(


Ikke alle Bioser har denne muligheten, i alle fall ikke alle eldre maskinkonfigurasjoner. Jeg har flere maskiner fra rundt 2003 til 2005 der dette ikke er et valg i Bios.
Men noen har dette valget.

Nyere blackboxmaskiner har dog som oftest dette valget.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Oppstart fra ekstern DVD-spiller

Innleggav quadra800 » lør 14.07.2012 15:38

Hvorvidt BIOS støtter ditt og/eller datt har absolutt ingenting å gjøre med maskinkonfigurasjoner.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron