Er gamle iBook bærbare brukbare?

Diskusjon rundt Apples iBook

Er gamle iBook bærbare brukbare?

Innleggav 2blue » fre 20.07.2012 18:20

Jeg har en gammel iBook G4 (512MB RAM, 1.42GHz CPU). Den har lagt i et skap i lengre tid, men siden det fremdeles er en fin maskin å arbeide med så tenkte jeg kanskje det kunnen være en ide med linux på den. Det er en del distroer med støtte for ppc, som debian, lubuntu (ubuntu også), MintPPC og sikkert flere. Så langt har jeg prøvd lubuntu 12.04 og det fungerer ganske bra. Det er støtte for alt hardware, java er helt grei å få til med icedtea. Det vanskeligste å få til å fungere er mediaspillere i nettleseren. Gnash Player fungere men er litt vanskelig, html5 fungerer noen lunde der den er tilgjengelig, det enkleste og beste er muligens Firefox Flash Video Replacer. Adobe Flash er der ikke håp for lenger.

Er det noen som har fått NRK nett-TV til å funke på iBook eller ppc i det siste i det hele tatt? Moonlight for ppc er utelukket, så muligens Silverlight for OSX fungerer fremdeles. Alternativet til Windows Media Player versjonen for linux er så vidt jeg vet enten Totem Player, eller Gnome Mplayer i kombo med gecko plugin for nettleseren.

Noen som fremdeles bruker den gamle "iBooken"?
medlem i 186 måneder
 

Re: Er gamle iBook bærbare brukbare?

Innleggav quadra800 » fre 20.07.2012 20:06

Jeg ser ikke helt vitsen med å kjøre Linux på den (når du kan kjøre en BSD!). Tiger bør kjøre utmerket på denne maskinen.
Men generelt anbefaler jeg å holde deg unna Ubuntu og dens "avkom". Debian og nye Linux Mint Debian får oppdateringer mye oftere.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Er gamle iBook bærbare brukbare?

Innleggav 2blue » fre 20.07.2012 20:25

BSD, hmm, ja kanskje hvilke da? ... og er det anbefalt for amatører? Jeg har hørt rykte om at neste utgave av morphOS vil være for ppc og den har jeg planer om å teste ut!!
medlem i 186 måneder
 

Re: Er gamle iBook bærbare brukbare?

Innleggav quadra800 » fre 20.07.2012 21:09

MacOS X er jo i prinsippet en BSD. Og i den senere tid er vel MacOS X blitt kun for amatører. :P

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Er gamle iBook bærbare brukbare?

Innleggav 2blue » fre 20.07.2012 21:14

Ja, jeg regnet liksom ikke osx som alternativ, de er jo gitt i utgangspunktet. Jeg kan visst utvide til 1.5GB RAM og kjøre leopard men ser ikke ut til at systemet kan utnytte stort mer enn 512MB hva jeg enn gjør. Muligens det ville endret seg med nytt minnekort. Uansett, jeg gir ikkeden gamle maskinen opp helt enda.
medlem i 186 måneder
 

Re: Er gamle iBook bærbare brukbare?

Innleggav RolfA » fre 20.07.2012 21:41

Jeg hadde en slik Ibook G4 12" inntil påsken i år hvor den nektet å starte og den gikk til resirkulering. På det tidspunktet hadde jeg allerede benyttet en Macbook med Intel prosessor som reservemaskin i ett år. Min opplevelse var at iBooken fungerte godt å bruke med Mac OS X Tiger, selv om den var treig. Jeg synes IBM G4 prosessorene var treige allerede rett etter jeg kjøpte den i mai 2005. OS X Tiger var flott å bruke (like bra som Windows 7), men maskinvaren var treg. Det var vel neppe tilfeldig at Apple brøt med IBM og begynte å benytte Intel prosessorer :-)

Etter mitt syn så passer iBook fint å bruke som en reservemaskin man ikke trenger å være fryktelig redd for. En seks/syv år gammel maskin er vel egentlig utdatert og maskinvaren begynner vel i de fleste tilfeller å stå i fare for å gi opp. Jeg vet at mange har gamle maskiner som fungerer, men min opplevelse er at det ikke er uventet om noe hardware faktisk er utslitt. Jeg ville derfor ikke benyttet så mye tid på å få iBooken til fungere med all ny software, men akseptert svakhetene ved å benytte et så gammelt operativssystem som Tiger.
medlem i 226 måneder
 

Re: Er gamle iBook bærbare brukbare?

Innleggav 2blue » fre 20.07.2012 22:59

Min erfaring er igrunnen at hardware går når som helst, like mye før som siden. Når maskinvaren er ny kalles det feil, og når den er gammel kalles det utslitt. Men jeg er enig, det er rart med de bæbare som bare varer og varer og det er egentlig aldri noe i veien med dem. Det stemmer at G4 modellen virket tung og treg i forhold til sammenlignbare pc-er, selv da den var ny, jeg har alltid lurt på det. Den siste iBook-modellen ble fort utdatert sammenlignet med macBook serien, powerpc var ikke det lureste Apple fant på. De sier det tar ca 3 år fra en person kjøper en pc, til de kjøper en nyere modell. Om det er et salgstriks for å få folk til å oppdatere seg vet jeg ikke, men jeg er av den oppfatning at en laptop bør vare i 5 år før den bør være utdatert, selv om hardware varer i 5 til.
medlem i 186 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron