MorphOS 3.2 er ute for iBook G4 - Opplevelse!

Diskusjon rundt Apples iBook

MorphOS 3.2 er ute for iBook G4 - Opplevelse!

Innleggav AmiXmac » tir 09.07.2013 17:48

Hei

MorphOS 3.2 er nå ute for iBook G4 også!

Bilde

iBooken blir som ny, så ikke kast den! Det er et ferskt OS, så det har mye potensiale. Allerede har du webkit nettleser som er superkjapp! Du vil ikke tro at dette er en iBook G4 1.33GHz maskin... Virkelig!... Du kan sjekke Facebook siden din, se YouTube klipp, høre på musikk og se film via flere avspillere, deriblant MPlayer. I tillegg til nymotens programvare, støtter MorphOS også AmigaOS programvare. MorphOS er på en måte, fremtidens AmigaOS.

Hele OS'et er på ca 130MB, som er Megabyte og ikke Gigabyte. OS'et starter opp på under 6 sekunder og det er kjempe intuitivt fra a til å. Her starter alt opp med en gang. Og hva med multitasking? AmigaOS har hatt multitasking siden 1985, og MorphOS har dette, men bare enda bedre. MorphOS, som AmigaOS har også alltid hatt Spaces/Screens. Dvs at alle programmer kan kjøres i egne skjermer, med egen konfigurasjon.

Det finnes dog noen haker. Foreløpig, så har ikke MorphOS airport støtte. Så du blir nøtt til å bruke en Ethernet/TP kabel eller kjøpe deg en ASUS wifi bridge sak, så kommer du deg på trådløse nettverk. Grunnen til dette, er at Apple ikke har gitt ut informasjon om hvordan Airport driverne fungerer og dermed meget vanskelig å utvikle. En annenting er at det ikke er noen bluetooth støtte i MorphOS.

Hvis du klarer deg uten Bluetooth og klarer å bruke en ASUS wifi bridge sak, eller har en ledig Ethernet/TP kabel tilgjengelig, så er MorphOS perfekt for deg. Og jeg er sikker på at med flere brukere og utviklere, vil mer støtte komme også raskere.

Besøk hjemmesiden deres:
http://www.morphos-team.net

Viktige Nedlastnings nettsider:
http://www.morphos-files.net
http://www.aminet.net

Viktige Nettsider for Nyheter og Diskusjoner:
http://www.morphzone.org
http://www.amigaworld.net
http://www.amiga.org

Ellers så er jeg her, og tar gjerne spørsmål og prøver å svare så godt jeg kan. Installasjonen av MorphOS er veldig kjapp. Tar mellom 5 og 6 minutter ca. Kan hjelpe til meg alt.

Ha en god sommer videre!

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: MorphOS 3.2 er ute for iBook G4 - Opplevelse!

Innleggav Master_Gismo » lør 03.08.2013 7:32

Dette kan være jeg skal prøve. Har en MacBook G4 12" med 1,5Ghz prosessor.
Hadde vært genialt om det hadde blitt Airport støtte. Ellers blir den tungvind å bruke. Men tipper jeg kommer til å prøve det engang. For i dag er OS på den maskin så gammelt at den fungerer omtrent bare som skrive maskin. Men kan jo redigere bilder på den også da. Men Internett fungerer veldig dårlig, siden den ikke er oppdatert noe. Veldig synd at dem ikke oppdaterer så bra maskiner. At dem kutter ut så dyre maskiner etter så kort tid.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: MorphOS 3.2 er ute for iBook G4 - Opplevelse!

Innleggav glorious » lør 03.08.2013 12:28

Så kult! Takk for tipset! Har en gammel PowerBook G4 1,67Ghz som kosta 30 000 for 8-9 år siden. Den har ligget i esken sin i 4 år, og jeg har ikke hatt hjerte til å kvitte meg med den. Husker jeg tok den på avbetaling, og jeg jobba hardt for å betale den ned ;) Uansett, den er jo ikke i stand til å vise en film fra Youtube engang idag. Så dette er virkelig gode nyheter. Har mulighet til å bruke ethernet, men hva tror du sannsynligheten er for at det kommer airport-støtte, du som kan litt om det?

Takk for et kjempetips! :D

Edit: Dette koster 111 Euro. Så ikke den komme. Uregistrert maskiner blir veldig trege etter 30 min.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: MorphOS 3.2 er ute for iBook G4 - Opplevelse!

Innleggav AmiXmac » man 05.08.2013 0:33

Hei!

Flott at det er interesse for MorphOS!

Registreringen:
Ja, lisensen er litt ubehagelig ved første øyekast! Men dette er en engangspris per mac hardware man har. Jeg betalte for MorphOS 2.x i 2005, og har ikke måttet betale for en eneste oppdatering til nå som er på 3.2 - En annen ting er at et så lite kjent OS som MorphOS, trenger en slik lisens for å kunne overleve. OSX kan gjerne overleve ved å ha et mykere lisenskrav, men ikke MorphOS.

En annenting er at jeg personlig har aldri angret et øre etter at jeg har registrert MorphOS.

Airport støtte:
Dette kommer helt sikkert etterhvert ja. Airport koden er vanskelig å få tak i, da den fremdeles er i bruk av OSX i dag. Ja du kan bruke ethernet eller en asus wifi bridge sak. Det er også kommet wifi støtte for eksterne nettverks kort for PowerBook G4. Jo flere som bruker MorphOS og støtter det opp, jo raskere vil støtte komme. En annenting med MorphOS 3.2 er at TCP/IP stacken er oppgradert, slik at nå går alt unna også :) Selv på gigabit nett.

Konklusjonen er at betaler du 111,- euro så vil PowerBook G4 maskinen din føles som en helt ny bærbar maskin. Med MorphOS 3.2 på den, kan du se 720p HD film, du kan se YouTube klipp, browse Google Maps uten problemer og surfe nettet i en hastighet du ikke trodde at PowerBooken hadde!

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: MorphOS 3.2 er ute for iBook G4 - Opplevelse!

Innleggav glorious » man 05.08.2013 16:14

Hadde vært fint med en liten nybegynnerguide. Som f. eks. det første man bør gjøre når man har installert OSet, hvilke programmer man bør installere osv. Hvis du gidder. Etter installasjon satt jeg der og kom ikke på nett engang (med kabel). Fant et slags System Preferences-program, men det skjønte ikke så mye. Dermed fikk jeg ikke registrert og maskinen ble veldig treig etter 30 min :p

På forhånd takk ;)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: MorphOS 3.2 er ute for iBook G4 - Opplevelse!

Innleggav AmiXmac » man 05.08.2013 18:26

Hei!

Nett:
Dersom du har en ethernet kabel som er koblet til, så skal alt gå automatiskt. Du kan gå til preferences og deretter Network. Hvis du ikke har gjort noen endringer der, så skal DHCP stå på.

Programvare:
Med MorphOS følger det med endel programvare. De ligger som regel i System:Applications.

Her har du blant annet:
OWB - webkit nettleser. fint å ha.
Transfer - FTP client.
Showgirls - Bildebehandlings program.
vpdf - PDF leser

Ellers er det viktig å vite at MorphOS er som AmigaOS. Du starter programmet ved å venstre-klikke på ikonet to ganger. Klikker du bare en gang, så aktiverer du ikonet. Da kan du høyre-klikke og du kan gjøre forskjellige ting med ikonet. Har du lastet ned et ikon fra nett, er det her du endrer ikonet til progammet. Du bare drar det nye ikonet over til der du ser ikonet for programmet i info boksen, og det er gjort.

Meny bar, slik som i OSX?:
Hvis du ikke har en allerede, så høyre-klikk og beveg deg mot settings og Ambient valget i rullgardinen :) Der har du noe som heter Panels. Klikk bare på New Panel, og det vil dukke opp på desktopen. Så er det bare å dra de programmene du vil til pila, så legger det seg automatiskt der. Du kan konfigurere panelet ganske mye, men det kan vi ta siden.

Programmer som bør installeres?
1) YAM eller SimpleMail. 2 veldig gode e-post programmer. Begge er gratis.
2) Scriba. Helt ny tekstbehandler for MorphOS. Gratis.
3) AmIRC / Wookiechat / MomosIRC. 3 gode irc programmer. Gratis.
4) Blender. 3D, Video og Musikk i et. Gratis. (Må installere Python evt. først)
5) MPlayer. Se filmer og hør på musikk. Fin GUI. Gratis.
6) Titler. 3D tittel/effekt program. Gratis. (Krever MPlayer og Mencoder installert)
7) AmigaAMP / SongPlayer / AmiNetRadio. 3 gode musikkprogrammer som er gratis. Du kan også dobbeltklikke mp3, wav og ogg filer i MorphOS for å høre på dem.
8) PolyOrga. Kanskje et av de beste kalenderne som finnes. Også helt gratis. Her kan du virkelig få orden på ukedagene og måneden. Har alarm :)
9) DigiBooster Pro. Meget god tracker til å lage musikk. Koster litt.

Dette er bare noen. Du kan ellers sjekke http://www.morphos-files.net eller http://www.aminet.net. Her dukker det opp stadig nye ting. Husk at MorphOS kan kjøre AmigaOS 68k programvare også. Så programmer som TVPaint, Final Writer, Wordworth og Deluxe Paint fungerer fint. Det er kun programmer eller spill som krever Amiga hardware som ikke fungerer. Så spill som MYST, Napalm og Foundation fungerer utmerket. Wipeout 2097 fungerer også. I tillegg er Quake 1, Quake 2 og Quake 3 portet. Return of Castle Wolfenstein er også portet. TORCS som er en open source bilsimulator fungerer også. VGP2 er en god formule one racing spill. Det finnes også endel emulatorer for Sega, Nintendo, Playstation og arkadespill maskiner (MAME, NeoGeo).

Tror at dette holder :) Liker å hjelpe til, er bare å spørre.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron