Optimalisere ytelse på Powerbook G4 12"

Diskusjon rundt Apples Powerbook

Optimalisere ytelse på Powerbook G4 12"

Innleggav henke » tor 03.01.2008 2:14

Jeg har en 1,5 GHz PB 12" (siste utgave) med 80 GB harddisk og 768 MB ram. Tidligere har jeg kjørt tunge programmer som Photoshop CS2 og Fotostation, men i det siste har jeg opplevd at både disse og flere andre applikasjoner har begynt å jobbe mye saktere. Bare det å åpne i mappe i finder kan gå overraskende sakte. Dette kan tyde på at jeg bør ta grep for å sørge for at maskinen får bedre ytelse. I mitt hode burde jo prosessoren være raskt nok - og det er masse plass på harddisken. Spørsmålet mitt blir da om noen har gode tips til å hente mest mulig effekt ut av maskinen. Hvor mye ram kan jeg feks oppgradere til og hvordan kan jeg gjøre det enklest/billigst mulig?
medlem i 213 måneder
 

Re: Optimalisere ytelse på Powerbook G4 12"

Innleggav Åsmund » tor 03.01.2008 9:22

Har du lite ledig plass på harddisken? Jeg har samme maskin og har funnet ut at det å ha 20-30GB ledig på harddisken øker hastigheten betydelig, selv med kun 512MB RAM. Å makse ut RAM hjelper også, se http://www.mac1.no/ram

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 251 måneder
 

Re: Optimalisere ytelse på Powerbook G4 12"

Innleggav henke » tor 03.01.2008 13:50

Jeg har 23 GB ledig på harddisken og har ikke fullt på noe særlig mye i det siste. Så da er det mangelen på ram som skaper flaskehalsen?
medlem i 213 måneder
 

Re: Optimalisere ytelse på Powerbook G4 12"

Innleggav luredan » fre 11.01.2008 13:58

Alltid vanskelig å konstanterere sikkert hva som er flaskehalsen, men du vil nok vinne en del på mer minne. Dette er jo også det enkleste å bytte. Jeg har 1,5 gb på min (samme maskin) og det bør man nok ha i disse dager. Maskinen min åpner mapper på et blunk og fungerer for det meste greit med Photoshop så lenge filene ikke er altfor store. I Leopard virker til og med Spotlight raskt (som var ulidelig tregt i Tiger).

En annen mulighet er at harddisken begynner å bli sliten. Jeg byttet nylig harddisk fordi den gamle ble ødelagt. Jeg ble da litt overrasket over at maskinen virket ganske mye raskere med den nye disken enn den var den siste tiden med den gamle harddisken.

Og hvis du ikke har installert Leopard enda, bør du installere en fersk installasjon isteden for å oppgradere. Da får du rensket litt opp.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Optimalisere ytelse på Powerbook G4 12"

Innleggav subsequent » fre 11.01.2008 15:00

Som sagt kan det og bytte harddisk og ram gjøre ganske store forbedringer. Et eksempel er hvis din 80gb harddisk "bare" har 2mb cache kan en ny harddisk ha 16mb cache. Dette kan gjøre at disken vil jobbe mye kjappere fordi den har mer hurtigminne og "lagre" til. RPM på harddisken er også noe som kan forbedre ytelsen drastisk, hvis din gammle disk har 5,400RPM vil en ny disk med 7,200RPM være vesentlig raskere. Ulempen med og ha en raskere disk er at den KAN bli varmere og mer støyende.

OSX har alltid likt masse ram, så der er det bare og fylle på.

=)
medlem i 237 måneder
 


Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]