Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Diskusjon rundt Apples Powerbook

Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav olafiske » tir 20.05.2008 18:39

Min gamle Powerbook G4 har stått ubrukt i noen måneder slik at batteriet er helt utladet og no vill den ikke "ta lading" Det står bare "beregner" i batteristatusfeltet og 0 %. Er det noen som har vært borti lignende problem?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav expertn » tir 20.05.2008 19:21

Vært borti det samme problemet på mobiltelefoner, og faktisk iphone. Men har alltid fått liv i de til slutt, tror det går å "kickstarte" batterier på en måte, men hvordan er jeg usikker på. Om det er å kjøre noen volt i batterier på andre måter eller.. usikker.

Hvor lenge har den stått med strøm tilkoblet?
medlem i 210 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav olafiske » tir 20.05.2008 19:52

No har den vel stått flere timer med strømtilkobling uten noen reaksjon. Jeg har også re-startet den.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav expertn » tir 20.05.2008 21:16

hmm-- Vet at det kan ta litt tid før den registrerer lading om det er helt tom, men jeg tørr ikke si noe mer.

Kanskje noen har et tips om å resette pram eller noe slikt?
medlem i 210 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav Lindqvizt » tir 10.06.2008 0:23

Drar fram denne igjen, da jeg har samme problem på min G4. Batteriet ble helt utladet (den gikk først i dvale og slo seg etterhvert helt av). Nå nekter den å lade opp batteriet igjen.

Laderen lyser oransje i noen minutter før den går over til grønn igjen, hvis maskinen er av. Hvis den står på lyser den bare grønt hele tiden. Batteriet står på 0%.

Noen som har tips? Batteriet er kun ett år gammelt...
medlem i 222 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav kimmolainen » lør 12.07.2008 12:29

Jeg har også dette problemet - batteriet er litt under to år gammelt, og kom som en del av Apples batteribytteprogram. Jeg har tenkt å reklamere på det. Men er det batteriet som er feilen?
medlem i 226 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav Gunsmoke » man 06.07.2009 14:25

Ser at det ikke har vært noe aktivitet inne på denne på veldig lang tid.
Er det noen av dere som har funnet ut noe av dette problemet?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav Lindqvizt » man 06.07.2009 21:53

Jeg fikk aldri noe liv i batteriet mitt. Jeg prøvde aldri å reklamere på det, kjøpte heller nytt på ebay. Jeg hadde powerbooken i ca 4 år og den "drepte" 2 batterier. I tillegg til å kjøpe nytt 2 ganger fikk jeg byttet 2 ganger da Apple tilbakekalte en del batterier pga fare for overoppheting eller noe.
medlem i 222 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav archangel68 » man 17.08.2009 23:51

Jeg har samme problem med min 15", 1,67. Borte i tre uker, nå lyser laderen rødt i 5 min og så går den i grønt. To timer senere gjentar det seg. Batteriindikatoren viser 0% og hevder batteriet er fulladet. Jeg kjøpte nytt batteri men problemet er det samme. Er det PMU enheten som er røket? Det er merkelig, fordi alt fungerte strålende før jeg ble borte i tre uker. Jeg til og med ladet ut batteriet til 50% før jeg koblet fra PB'en og lot den stå et tørt sted med romtemperatur. Slik som man anbefaler.

Jeg har naturligvis forsøkt å resette pmu'en på alle tenkelige vis. Tatt ut og satt inn både nytt og gammelt batteri flere ganger enn jeg orker å tenke på. Både med maskinen i gang og avslått.

Er det et geni der ute som kan hjelpe oss. Appleforhandlere bare rister på hodet og sier det kan være så mangt. Ikke mye hjelp å få der.

Beste hilsen,
Jørn
medlem i 207 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav McEven » tir 18.08.2009 0:06

Lyser ladediodene under mac´en? Hvis ikke kan det være verdt et forsøk å ta ut batteriet, koble vekk strømadapteret og hold inne powerknappen minst 5 sekunder. Sett så inn batteriet, koble til strøm og slå på mac´en. Det kan ta opptil 10 til 15 minutter før batteriet gir noen respons, så ha strømmen tilkoblet og vær tolmodig.

-M

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav archangel68 » tir 18.08.2009 0:17

Takk for tips. Skal forsøke det nå.
Jørn

Har prøvd det du foreslo, uten resultat. Skal la den stå over natten så får vi se. Men jeg undrer på om det kan være battery connecter enheten som er gåen. Noen som har peiling?
Hva sier du Mceven?
Jørn
medlem i 207 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav McEven » tir 18.08.2009 1:35

Det var synd at tipset ikke funket. Har du prøvd å restte PRAM?
http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=no_NO

-M

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav ondeper » tir 18.08.2009 7:12

Klippet frå Apples skriv om batterier:

If you store a battery when it’s fully discharged, it could fall into a deep discharge state, which renders it incapable of holding any charge.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav Borge63 » tir 18.08.2009 8:32

Jeg hadde samme problem med min G4 ,men for og resette batteri er det litt forskelige måter på G4 modellene.
denne siden her har løsningen på det problemet,men du må vite eksakt
model type.

http://support.apple.com/kb/HT1431#faq4

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Batteri på Powerbook G4 lader ikke

Innleggav archangel68 » tir 18.08.2009 19:12

At man kan resette batteriet har jeg aldri hørt om. Strømforsyningsenheten ja.

McEven, jeg har prøvd alt flere ganger. Resette pram, pmu i open firmware og på standard måte. Absolutt alt.

Er det virkelig ingen som har hørt noe om hvordan man løser dette problemet?

Jeg spurte om Battery connector, og jeg spør igjen. Noen som kjenner til om bytte av Battery connecter enheten kan løse dette problemet. Jeg er heller ikke sikker på hva den enheten styrer eller utfører bortsett fra å ha noe med batteriet å gjøre.

Håper noen kan hjelpe. Ganske kjipt å ha en bærbar uten ett minutt med batteridrift.

Beste hilsen,
Jørn
medlem i 207 måneder
 

Neste

Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]