Trenger tips/diagnose PB G4 1,5GHz

Diskusjon rundt Apples Powerbook

Trenger tips/diagnose PB G4 1,5GHz

Innleggav skogseth » tir 30.03.2010 18:36

Har en PB G4 som har slitt litt i den senere tid med voldsomt mye viftekjøring og treg oppførsel.

Sist helg åpnet jeg maskina for å rengjøre da jeg misstenket at den var nedstøvet innvendig. Dette viste seg å ikke stemme, det var usansynlig lite støv. Når jeg skrudde av kjølepanelet til cpu og chipset så jeg ført at det hadde vært dårlig kontakt mellom kjølepanel og cpu. Rengjorde dette og monterte igjen med ny varmeledepasta.

Hadde god tro på at dette skulle avhjelpe en del på viftekjøring og kapasitetsproblemer. Jeg mener det absolutt har blitt bedre, men jeg er ikke fornøyd. Merker av og til at maskina jobber ganske mye, lagger litt og "vente" symbolet kommer fram i stedet for musepekeren (snurrende regnbue). Harddisken knatrer også en del av og til når det er mye aktivitet.

Hva kan være årsak? For lite RAM? Har cpu tatt skade av for høy temperatur tidligere? Noe galt med HD?
medlem i 168 måneder
 

Re: Trenger tips/diagnose PB G4 1,5GHz

Innleggav skogseth » søn 04.04.2010 14:46

Er det ingen som har noen tanker rundt dette?
medlem i 168 måneder
 

Re: Trenger tips/diagnose PB G4 1,5GHz

Innleggav Frants » man 05.04.2010 14:00

For lite RAM kan absolutt være en del av problemet. Men du skriver ikke hvilket system som er installert eller hvor mye RAM du har.

Typisk vil den maskinen du nevner ha blitt levert med Panther (OS 10.3) og 512 Mb RAM som standard. Har du oppdatert den til Tiger eller Leopard vil disse ønske seg mer RAM - ellers dukker badeballen opp litt for mye. Så en start er definitivt å stappe inn maks RAM, hvis du ikke har gjort det.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Trenger tips/diagnose PB G4 1,5GHz

Innleggav quadra800 » man 05.04.2010 14:40

Som nevnt her, RAM er steg #1 for å piffe opp en maskin. En annen ting: Dersom du har samme harddisken som kom fra butikken, og aldri har tatt clean install, så kan det være en forferdelig fragmentering på disken din.
Jeg anbefaler deg å prøve en clean install.
CPU´er skal normalt ikke ta skade av høye temperaturer, så lenge den ikke overskrider 100°C eller noe slikt. Så den kan godt bli glovarm! ;)
Vifter blir også slitt etter en tid. Min Thinkpad T30 fra 2002 høres ut som et jetfly pga. slitt vifte.
#1 Mer RAM
#2 Clean install (slette alt og installere på nytt)
#3 Bytte vifte
#4 Evt. kjøpe en større harddisk, for å minske fremtidige fragmenteringsproblemer.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Trenger tips/diagnose PB G4 1,5GHz

Innleggav Burrell » man 05.04.2010 15:15

Adobe Flash har vært synder for meg på flere av mine maskiner, bl.a. en PB G4 med Tiger. Prøv å installer siste versjon, eller kjør Firefox med addins som Flashblock installert.

B.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Trenger tips/diagnose PB G4 1,5GHz

Innleggav quadra800 » ons 07.04.2010 19:11

Min MacBook har også vært uvanlig stresset i det siste. Jeg mistenker at det er pga. Mac OS X 10.6.3-oppdateringen.
Det er en systemtjeneste som kjører og bruker ca. 55% CPU til alle døgnets tider.
Hvis du har Snow Leopard, og har oppdatert til siste versjon, kan dette være kilden til problemet. Prøv å avslutte PTMD i Activity Monitor, hvis du ser den bruker mye kraft fra maskinen.
Da jeg avsluttet den, ble maskinen mye roligere etter et snaut minutt. Meg bekjent skal det ikke være farlig å avslutte PTMD. Det har noe med viftestyring å gjøre, men vifta funker som den skal, selv om PTMD ikke kjører.
:-)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron