OS9 til PowerBook Titanium?

Diskusjon rundt Apples Powerbook

OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav Dorkfish » ons 14.04.2010 14:41

Jeg har en PowerBook G4 Titanium med 1 GHz som mangler innstallasjons CD. Vet jeg kan få en sånn fra Apple hvis jeg betaler 800 kr, men ærlig talt, så viktig er det ikke.

Men om noen har en Installasjons-CD fra akkurat denne PowerBook modellen, så vil jeg gjerne låne den. Trenger kun Mac OS 9 da jeg har Tiger CD fra før.

Hadde vært så moro å spilt et gammelt OS 9 spill på den som ikke funker i Classic.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav taG » ons 14.04.2010 15:15

Spørs om ikke dette går mot forumets egne regler...

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav Traktor » ons 14.04.2010 15:20

Er vel ikke noe galt med å spøre om å få låne noe, så lenge ingen av partene tjener penger på det eller noe slikt :-)

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav njadve » ons 14.04.2010 15:25

Det er mulig jeg tar feil, men det er vel sånn piratkopiering fungerer, eller hur? :rolls eyes:

Når det sagt, så er ikke jeg personlig imot akkurat denne tråden her...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav Dorkfish » ons 14.04.2010 15:29

Vet det er noen som vil reagere på dette i forhold til at det kan tolkes som piratkopiering, men slik jeg ser det er OS9 et system Apple ikke selger eller tjener penger på, så det skader ikke Apple på noe vis.

Dessuten har jeg en gang tidligere kjøpt en slik erstatnings DVD gra Apple for 800 kr og de sendte meg feil!! Tok 6 mnd før jeg ga opp å få tilbake de pengene for telefonegninga ble rett og slett syyk. De bare satte meg over fra den ene til den andre i månedsvis uten å komme til noen løsning.

Ingen skjønte hva jeg mente med at DE hadde gjort noe FEIL.

Så jeg håper på forståelse for denne tråden og hjelp av den som kan hjelpe.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Re: OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav Dorkfish » ons 14.04.2010 15:44

Godt forslag, men se hvilken dato den artikkelen ble skrevet..

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav Fiskepudding » ons 14.04.2010 16:44

Du kan fint greie deg med kopi av en systemmappe fra en annen maskin, kopier denne over på Macen (gjerne på rot nivå) og start OS9 fra Classic systemvalget.
Dersom du har formatert disken med drivere også for eldre OS kan du sette denne mappen til startstasjon etterpå.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav taG » ons 14.04.2010 16:45

Det var vel ikke bare å dra over systemmappen. Den måtte vel også være "blessed" på et eller annet vis, tror dette var nytt fra os 8 eller 9.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav Fiskepudding » ons 14.04.2010 16:50

Har gjort dette mange ganger selv. Det fungerer helt fint i Classic, og jeg får startet maskinen med den etter den har vært "kjørt" en gang i classic.
Blessing av systemappen har det vært så lenge jeg har vært borti Mac -(siden system 6.02 iallefall :-) )

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: OS9 til PowerBook Titanium?

Innleggav Dorkfish » ons 14.04.2010 16:52

Ikke helt sikker på at det alltid går. Jeg prøvde nettopp å installere OS 9.2.2 via en PowerBook G3(Pismo) til min Titanium G4 og det gikk... nesten. Selve innstallasjonen ble fullført, men når jeg rebootet fikk jeg kun 640x480 oppløsning sånn midt på en svart skjerm. Dvs skjermbildet fylte kun ca 35% av skjermen og rundt var det svart.

Fikk heller ikke stilt noe på det ettersom skjermkontrollpanelet ikke kom med av en eller annen grunn.

Ikke så lett dette her, men det er jo litt moro å drive på også da. :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]