15" PB G4 vil ikke starte

Diskusjon rundt Apples Powerbook

15" PB G4 vil ikke starte

Innleggav Billhater » lør 07.08.2010 20:13

Har en eldre PB G4 1,25GHz. For et par år siden begynte den å tulle med skjermen. Kom grønne prikker og etter ei stund begynte den å rulle. Måtte slå den av på den brutale måten med powerknappen inne. Etterpå har jeg ikke fått den på bortsett fra en gang i dag. Fant ut at jeg vil prøve igjen da maskinen egentlig er for god til å skrotes. Den fungerte normalt ei lita stund så begynte skjermen å rulle igjen. Jeg skrudde av med powerknappen og prøvde igjen. Ingenting skjedde. Det rare er at jeg kan høre at det kommer strøm på noen av komponentene inne i maskinen. Det er en svak svusj lyd, kanskje fra ei vifte? Forsvinner i løet av et lite sekund. Det virker som om den slår seg på men ikke klarer å komme i gang. Noe som bekrefter dette er når jeg kobler til en ekstern disk starter denne når jeg trykker powerknappen og går av når jeg holder den lenge inne. Er ikke det rart?

Spørsmålet er nå om det er noe jeg kan gjøre eller om jeg må skrote den. Det er ikke aktuelt med en dyr reparasjon. Hvis noen har noen gode tips, tar jeg gjerne imot. Kan godt skru den opp igjen, noe jeg har gjort før ved diskskifte. Problemet er at jeg trolig har ødelagt mange av skruene, så jeg lurer på om jeg får dem opp ....

Uansett setter jeg pris på om jeg kan få den opp å gå på en eller annen måte. Tenkte at den kunne stå i hjemmenettverket og ha all musikken f.eks.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: 15" PB G4 vil ikke starte

Innleggav Frants » man 09.08.2010 15:35

Det kan vel kanskje være skjermkortet som er gåent, men ville ha gjennomført noen steg og samlet litt informasjon for å diagnostisere maskinen litt mer:
- resette PMU (sjekk Apples sider for hvordan du gjør det med din maskin)
- starte maskinen i target-mode: koble maskinen til en annen mac via firewire. Starte maskinen mens du holder 'T' nede. Da skal disken komme opp på den andre masinen, og du kan gjennomføre en del opprydding og tester for å utelukke at det er disken som er feil. Hvis ikke disken kommer opp er det en indikasjon på at det er hovedkortet som er gåent (target-mode er såpass low-level)
- starte maskinen med en ekstern skjerm for å se om det er relatert til skjermen din.
- starte maskinen fra CD/DVD for å utelukke at det er disken som er problemet. Har du ikke CD/DVD kan du starte opp maskinen via firewire, dvs start en annen mac (bør ha samme eller nesten lik versjon av OS som den originale) i target mode. Koble til maskinen vie firewire og start den mens du holder 'C' nede. Da vil maskinen lete etter en ekstern disk å starte fra før den velger den interne.

Når du har vært gjennom disse stegene vil du vite en del mer, og kan kanskje lokalisere problemet litt mer nøyaktig.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]