BANKID OG JAVA

Diskusjon rundt Apples Powerbook

BANKID OG JAVA

Innleggav archangel68 » tor 07.10.2010 12:24

Hei, jeg har G4 1,67 prosessor med Leopard. Jeg kommer ikke inn i nettbanken fordi Java versjonen er for gammel. Har imidlertid funnet denne oppgraderingen: openjdk7-macppc-2009-12-16-b4. Men aner ikke hvordan jeg skal aktivere den på Powerbooken min.

Noen som kan hjelpe meg med dette?
Jørn :-!
medlem i 207 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav Dorian » tor 07.10.2010 13:52

Høres rart ut, jeg kommer helt fint inn med min Powerbook G4 1,33 GHz med leopard.
Hvilken versjon av java har du? (skriv java -version i terminalen)

Ville ikke begynt å styre med å installere openjdk, sjekk heller at du har fått hentet alle oppgraderinger fra apple i programvareoppdatering under eplemenyen, evt. prøv å installere java på nytt herfra:
http://download.cnet.com/Apple-Java-for ... 66841.html
medlem i 237 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav archangel68 » tor 07.10.2010 14:06

Hei Dorian, takk for hurtig svar. Veldig oppløftende å høre at det i hvert fall er mulig. Men hvilken bank bruker du? Jeg prøver å komme inn på KLP banken, Sparesmart og Fokus. Bråstopp hele veien.

Har allerede lastet ned siste Java, som du ref til, for noen dager siden. Har naturligvis også aktivert programvareoppdatering utallige ganger. Har også kontrollert Java'en på bankid.no og fikk klarsignal på at alt var i orden bortsett fra at jeg hadde ikke riktig Java installert. På Javaversion.org får jeg opp at Java fungerer som den skal og indikerer samme versjon som Terminal bekrefter. Jeg har prøvd med både Safari og Firefox. Jeg har slettet infokapsler, historie og sikkerhetssertifikatet for bankid og laget unntak for bankdomene i proxyinnstillinger slik at de ikke kan bli stanset av noe i brannmurinnstillinger. Jeg har som du kanskje forstår brukt endel tid på dette. Puuh...

Terminal sier at jeg har følgende installert: java version "1.5.0_24"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_24-b02-357-9M3165)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_24-149, mixed mode, sharing)

Dette er den siste offentlige versjonen fra Apple så vidt jeg vet. Når det gjelder den versjonen referert til i første melding, så har jeg bare lastet den ned og lagt den på skrivebordet. Tør ikke noe annet før jeg vet hva jeg gjør.

Hva mener du er neste skritt for å løse problemet?

Beste hilsen,
Jørn
medlem i 207 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav petrus764 » tor 07.10.2010 14:47

1.5 er utrolig gammelt, og flere har begynt å nekte 1.5 innpass. Apple har valgt å ikke gi PPC-brukere java 1.6.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav Dorian » tor 07.10.2010 18:14

Får logget inn med bankID i Skandiabanken og DnBNOR uten noe problem. Bruker Safari, og har akkurat samme javaversjon som deg.
Har ikke konto i noen av bankene du refererer til, men i fokus startet bankID-innloggingen uten noe problem (kan skrive inn personnr og komme videre til kodeinntasting), selv om jeg ikke får testet å logge helt inn.
På bankid.no får jeg feil når jeg tester etter javaversjon, men har ingen problemer med å logge inn allikevel, og det står jo at java 1.5 skal støttes med OS X Leopard.

Hva skjer når du prøver å logge inn - hvor stopper det og hvilken feilmelding får du?
Vært i javainnstillinger og snoket etter ting som ser feil ut? Programmer->verktøy->java-valg.

Vet dessverre ikke noe mer om hvordan dette virker eller hva som kan være galt, men si ifra hvis jeg kan sjekke innstillingene her eller hjelpe deg på noen annen måte.
medlem i 237 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav archangel68 » tor 07.10.2010 20:42

Hei igjen Dorian,
får opp feilmeldingen BID - 1119 på Fokus Bank. I andre banker ser jeg Java solen snurre rundt og rundt en lang stund før den forsvinner og nettleseren melder at siden er ferdig opplastet. Det står litt ting og tang rundt på nettsiden, men der dialogvinduet skulle ha dukket opp er det ingenting. I en annen nettbank kommer det aldri noen Java sol, den bare står og laster en lang stund, og til slutt står det nederst til venstre i nettleseren at siden er ferdig.

Prøvde Skandiabanken men fikk bare Applet Bankidclient inited og tomt rom der noe skulle ha skjedd.

Dette er ganske håpløst. Jeg har sjekket Java valg. Satt det tilbake til standardinnstillinger. Prøvd meg på forskjellige løsninger, til ingen nytte. Saken er den at jeg får beskjed på javaversion.org at alt er i orden med Java'en min. Begriper ikke hvordan du kommer inn. Så fort jeg drar til biblioteket og bruker BankID 'en min der kommer jeg rett inn uten problemer.

Er det noen andre der ute med teknisk innsikt om dette?

Vennlig hilsen,
Jørn
medlem i 207 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav remus » man 01.11.2010 13:58

Tar opp denne tråden, jeg forsøker å bli kunde i Skandiabanken via Bankid fra annen bank.
Men får bare opp en kaffekopp med rødt utropstegn over. Jeg har en ny iMac og siste versjon av Safari og Java.
Er det slik at Skandiabanken ikke fungerer med Safari?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav T.B.Hansen » man 01.11.2010 14:06

Har dere fortsatt samme problemer?

Jeg bruker Safari (programvare og OS alltid oppdatert til siste versjon) mot Landkreditt Bank, og måtte en stund starte Safari 32 bits modus for å få BankID til å virke. Nå er problemene borte — uten at jeg vet om det skyldes oppgradering fra Apple, eller forbedringer hos banken.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav åttitre » man 01.11.2010 14:08

Du kan prøve å reparere rettigheter i diskverktøy. Det hjalp for meg!
medlem i 239 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav T.B.Hansen » man 01.11.2010 14:24

Det er en del av Onyx-rutinene.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav archangel68 » man 01.11.2010 18:17

Hei, jeg har PB G4 1,67 OSX 10.5.8, og har oppdaget hva som var problemet i mitt tilfelle. Dvs min oppdagelse er nokså generell men går helt enkelt ut på følgende: i det øyeblikk jeg fikk min egen internettforbindelse hjemme, så var problemet borte. Problemet var kanskje relatert til at java 1.5... siste for PPC, ikke er kompatibel med brannmurinnstillinger ved mange offentlige nettverk. Nå fungerer det i alle fall utmerket og jeg er overlykkelig. Kan drøye enda litt til før en radikal investering blir nødvendig.
Lykke til!
J
medlem i 207 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav remus » man 01.11.2010 19:12

Jeg reparerte diskrettigheter, det alene løste ikke problemet, men med tillegg av omstart fungerte innlogging til Skandiabanken.
Takk for tipset :-)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: BANKID OG JAVA

Innleggav åttitre » man 01.11.2010 20:04

Vakkert å høre :)
medlem i 239 måneder
 


Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron