Skifte 2.5" ATA disk i Powerbook G4

Diskusjon rundt Apples Powerbook

Skifte 2.5" ATA disk i Powerbook G4

Innleggav casablanca » ons 22.12.2010 2:11

Jeg har lest flere tråder om emnet, men det er diskusjonstråder fra en stund tilbake og ser ved å søke i diverse nettbutikker at det ikke er så mange ATA disker å velge mellom lenger (det går stort sett i SATA).
Powerbook G4 (15" 1.67 GHz) maskinen min har nå en 80 GB Seagate disk (ST9808211A) som jeg har hatt siden jeg kjøpte maskinen i 2005 uten problemer og jeg vil ha noe tilsvarende stillegående (eller enda stillere ;) ), men kanskje raskere (7200 RPM) om dette vil gi noen betydlig økning i maskinens ytelse og selvsagt større.

Samtidig er jeg ikke villig til å bruke allverdens penger på en "utgått" maskin, men ser helt klart at 80 GB er for lite (har kun ca. 6 GB ledig plass nå, og da blir det dårlig med mellomlagringsplass osv. som gjør at alt går tregt).

Hva anbefaler dere av disker (merke/modell) og hvor hen selges de til grei pris?
medlem i 220 måneder
 

Re: Skifte 2.5" ATA disk i Powerbook G4

Innleggav MindTooth » ons 22.12.2010 3:18


Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Skifte 2.5" ATA disk i Powerbook G4

Innleggav tenthumbs » ons 22.12.2010 3:59

Ettersom du sikkert vil handle på norske nettbutikker for å slippe å måtte ut med 200.- i forenklet tollbehandling, kan du ta utgangspunkt i denne sida hos prisjakt.no.

Alle disse skulle passe, og det er ikke ekstremt stor forskjell i ytelsen på 5400 diskene, og det som jeg sjøl ville lagt mest vekt på er støy/vibrasjon.

De stilleste diskene er som regel de med høyest datatetthet pr. plate, ettersom flere plater betyr mere støy og vibrasjon. Antall plater står opgitt på noen, men ellers kan f.eks. silentpcreview.com være til hjelp.
medlem i 220 måneder
 

Re: Skifte 2.5" ATA disk i Powerbook G4

Innleggav MindTooth » ons 22.12.2010 16:29

Ikke min intensjon å ikke være til hjelp. Tenkte at du kunne kopiere ut produktkoden, og evt. søke på siden som f.eks. akkurat Prisjakt, o.l.

Også muligheter for å bruke Prisguide[1]. Hvor en WD Scorpio Blue 320 GB koster 689,-[2].

[1] http://j.mp/esLc9u
[2] http://j.mp/fR8Pq9

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]