G4 Powerbook

Diskusjon rundt Apples Powerbook

Re: G4 Powerbook

Innleggav artikallj » ons 28.09.2011 8:12

På en måte litt off-topic, men det gjelder fortsatt samme maskin.

Er det noen som helst måte å tvinge oppløsningen på skjermen til å gå over den øverste standardoppløsningen?

PB G4 12" 1.33GHz OS 10.5.8, maks oppløsning 1024 x 768
medlem i 152 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav ddybing » ons 28.09.2011 14:40

Hvordan hadde du tenkt til å gjøre det?
Kan ikke akkurat bare slenge inn noen flere piksler på skjermen. :P

Kort og enkelt: Nei, du kan ikke ha større oppløsning en skjermen takler. :)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav njadve » ons 28.09.2011 15:00

Det hadde ikke vært dumt. Jeg vet det er mulig på Windows slik at oppløsningen blir større, men du får bare se 1024x768 pixler av gangen.

Når det er sagt så er disse maskinene begynt å bli litt gamle, og de gir ikke en veldig god introduksjon til Mac. Jeg har selv en 1,5 Ghz G4 12" PB, og den fungerer greit fortsatt med unntak av batteriet. Men den er litt treg, den blir relativt varm og den sliter med en del tunge nettsider. Når det er sagt så er Tiger eller Panther å anbefale. Maskinen blir mye mer snappy med de. Jeg nedgraderte min egen fra Leopard til Tiger.

Det er forresten litt mer arbeid å skru på disse maskinene enn de nye. Jeg mener å huske at en tekniker hos Apple beregner mellom 1 og 1,5 time på å skifte HDD f.eks. Maks RAM er forøvrig 1,25GB. Min har iallefall 256MB boltet på hovedkortet og en slot som tar maks 1GB.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav svano » ons 28.09.2011 15:06

Om du er villig til å sette igang et lite prosjekt på maskinen kan du bytte ut lcd-panelet til et med høyere oppløsning. iFixit har guide og info om hvilke paneler som kan brukes: http://www.ifixit.com/Guide/PowerBook-G ... ade/3117/1

Panelene gir deg 1400x1050 oppløsning og er kanskje enklest å få tak i ved å finne en donormaskin som man burde kunne få billig.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav artikallj » tor 29.09.2011 19:51

Ja, jeg vet at dette er mulig i Windows og det vear derfor jeg lurte på om det fantes en fix for det også på Macene.... Nå er det ikke noe stress og jeg gidder ikke legge mye arbeid i det da maskinen gjør det den er tiltenkt uten noen nevneverdige problemer. Så noe bytte av skjerm blir dermed ikke aktuelt. Men takker for tilbakemeldingene.
medlem i 152 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav sphenic » tor 13.10.2011 13:19

Hei igjen

Laderen kom tilslutt og jeg har puttet en tiger på tanken, så nå sviver min Powerbook som bare det.

Prøvde meg på flash (youtube), men endte opp med mye hakking i bildet. Kan vel kanskje ikke forvente at det skal fungere på 1,3GHz PPC?

Ville også teste NRK nett-tv, men også der fikk jeg problemer. Silverlight / Moonlight støtter ikke 10.4
Vil jo gjerne benytte den store skjermen til noe, og maskinen ser unektelig pen ut.

Hvilken version av iWork og iLife sviver greiest med 1,3GHz og 2GB?
medlem i 150 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav svano » tor 13.10.2011 14:13

Sett innstillinger i NRK til windows media player og installer flip4mac for å kunne se nett-tv i Quicktime. Det vil nok ikke gå knirkefritt på 1.3 GHz og jeg er ikke helt sikker på om flip4mac støtter Tiger lenger. Verd et forsøk i hvert fall. Velg "Launch QuickTime Player" under System Prefs -> Flip4mac om du vil kunne se fullskjerm.

For flash-video kan det være det holder å endre oppløsningen på filmene. Gjøres i youtube sin spiller.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav njadve » fre 14.10.2011 9:32

Flip4Mac fungerte iallefall veldig bra da jeg hadde PB med Tiger. Når det gjelder Youtube skal det fungere greit det også, men det trekker mye prosessorkraft og det blir en del viftesus...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Forrige

Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron