G4 Powerbook

Diskusjon rundt Apples Powerbook

G4 Powerbook

Innleggav sphenic » man 19.09.2011 18:54

1.3GHz/512MB/80GB/SuperDrive

Det er iallefall det som står printet under batteriet på maskinen.
Fikk den for en hundrelapp uten lader. (fant en lader for en hundrelapp til via ebay, som er på vei.)

Så...
Etter å ha supportert PC og Windows i 10 år har jeg tenkt å teste litt Mac.
Klar over at dette er en Tiger/Leopard maskin, men den må da kunne brukes til noe nyttig. Har mine preferanser når det gjelder PC og hvilke programmer som er greiest å kjøre på Eldre versjoner av Windows. Så det jeg lurer på er:

Hva bør jeg installere på maskinen og hvilke programmer kan jeg kjøre på den for at ting skal fungere greiest mulig? Hva hadde du kjørt på en sånn maskin?
medlem i 150 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav ddybing » man 19.09.2011 19:03

Du sier ikke noe om hvilke programmer du er ute etter.
Den kjører i hvertfall de fleste nye programmer(dessverre ikke nyeste Safari), men vil nok støtte iTunes 10.5(når den kommer ut) om den kjører Leopard.

Ellers ville jeg nok sett innom http://www.macupdate.com og søkt etter forskjellige programmer.

Hvis du driver med Twitter, kan jeg anbefale Tweetie som er et flott program. Svært enkelt også.

Ellers MPEGstreamclip til å konvertere film>lyd, lyd>lyd eller video>video :)

Alle programmene finner du på http://www.macupdate.com

Håper det hjalp litt.
Hvis du ønsker hjelp med alternativer til Windows programvare, eller ønsker tips om hvilke programmer du skal bruke til f.eks FaceBook, Twitter, Flickr, videoavspilling, bilderedigering(der kan jeg forresten anbefale kostnadsfrie GIMP, flott alternativ til Photoshop) etc så får du bare skrive det, så hjelper jeg/vi deg gjerne :-)

Under er en liste med hvilke programmer jeg bruker til de forskjellige tingene.

Twitter - Tweetie
Flickr - Flickr Uploadr
Bildebehandling - GIMP(bruker egentlig aldri GIMP da jeg har Photoshop, men flott alternativ!)
Videoavspilling - QuickTime(som allerede er ferdig installert) og VLC Player
Musikk - QuickTime og iTunes
DVD ripping - RipIt og Handbrake
Enkel lydredigering - Audacity
Notater - Evernote(kan også synce til iPod Touch, iPhone, Windows og iPad. 2GB(?) gratis lagring, med både bilder, film og lyd i notatene.)
Mail - Naturlig nok "Mail". Har også testet ThunderBird som ser greit ut.
Temperaturovervåkning - iStat Pro widget (Kan overvåke diskplass, CPU-bruk, nettverksbruk, temperatur, prosesser, RAM og hvor lenge maskinen har vært i gang).

:-)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav sphenic » tir 20.09.2011 13:01

Hei!

Takk for godt svar.

På Windows bruker jeg som oftest:
Firefox
uTorrent
Media player Classic (for film)
Outlook
Foxit PDF viewer (lightweight pdf viewer)
Winamp 2.95(for film og musikk)
Ccleaner (for temp opprydding)
Teamviewer (remotecontrol)
Notepad
Ableton Live (DJ og musikkproduksjon)

Skal holde ett øye m ed macupdate.com, mye forskjellig der :)

Sånn hardware messig sett. Sviver Leopard greit på 1.3GHz med 512mb ram? Er det enkelt å oppgradere hardware på denne? Hva bør evt gjøres. 17" versjonen btw.
medlem i 150 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav Judas » tir 20.09.2011 13:04

Ville maksa ut maskina på RAM og beholdt den på Tiger. Hardware update er ingen problem på desse maskinane. ifixit.com har alle guider du treng :-)
Lukke til

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav Mumle » tir 20.09.2011 13:19

Siden dette er en retromaskin bør du kikke innom lowendmac.com og finne modellen din der. Der får du mange tips fra de som liker sånne gamle maskiner. De kan faktisk brukes til det meste.

Dessuten gir sida et innblikk i en del av mac-kulturen. (ikke bare det religiøse, også det vennlige.) :-)

Lista du har fått virker fornuftig.
Men lov oss at du ikke dømmer macens hastighet i dag ut fra en såpass gammal maskin!
medlem i 220 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav svano » tir 20.09.2011 14:42

Sjekk ut tenfourfox: http://tenfourfox.blogspot.com/ for et alternativ til oppdatert mozilla-nettleser (firefox) for eldre macer.

Selv bruker jeg en 1.33GHz G4 12" med 1.25GB ram med Tiger som reisemaskin. Holder stort sett til de samme oppgavene som en netbook ville gjort. Surfing, tekst og litt lett bildebehandling.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav ddybing » tir 20.09.2011 14:57

Trådstarter:

Firefox - Finnes til Mac
uTorrent - Har du også på Mac. Finnes også en anne klient som heter Transmission, veldig enkel og minimalistisk.
Media Player - Der kan du bruke Quicktime eller VLC
Outlook - Outlook fungerer dessverre bare på nyere Macer med Intel prosessorer, men Mail og Thunderbird fungerer greit.
PDF Viewer - Det har Mac OS allerede innebygd fra starten av, Preview, som også åpner bilder, 3D formater og mye annet medie(untatt lyd og film). Ønsker du å bruke Adobe Reader er det også mulig å laste ned fra Adobe sine sider.
Winamp er jeg litt usikker på hva er, så der får noen andre steppe inn :-)
Ccleaner - Her har du enten det betalte programmet CCleaner eller det kostnadsfrie Onyx. Begge fungerer topp hos meg. Føler at de fyller inn hverandre litt. Ellers trenger du ikke gjøre mye "rengjøring" på Mac :-)
Teamviewr - Teamviewer har en Mac klient som kan lastes ned fra Teamviewers hjemmeside.
Notepad - Har også Mac bygd inn, selv om det blir mer enn Wordpad enn Notepad, kalt TextEdit. Denne åpner også de fleste Word filer med både tabeller og slikt. Har også støtte for bilde, om jeg ikke tar feil.
Ableton Live - Usikker på om det er til Mac, og om maskinen er sterk nok. En Mac klient(om den fungerer på PowerPC Macer) samt systemkrav finner du nok på utviklerens hjemmeside.

Leopard vil nok kjøre, men jeg tviler på at den vil kjøre bra. Min Mac Mini G4 med 1GB RAM og 1,5Ghz prosessor kjører Leopard, men er tregt og ting lugger. Stapp heller så mye RAM du kan inn i den og bruk Tiger så har du en flott hverdagsmaskin, som også kan brukes til noen spill. Jeg spilte f.eks Open Source-skytespillet "SauerBraten" på min 12 G4 med samme specs, bare 1,25GB RAM, uten problemer.

Håper det var til hjelp :-)
Sist endret av ddybing den tir 20.09.2011 15:03, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav svano » tir 20.09.2011 15:02

Firefox finnes til mac, men du får ikke oppdaterte utgaver til ppc lenger og derfor er tenfourfox et fint alternativ.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav sphenic » tir 20.09.2011 18:39

:) igjen, Mange takk for tips.

Må prøve å få tak i Tiger installasjon da, og og legge inn den firefox varianten!
Skal få oppgradert iallefall med 1GB forhåpentligvis 2GB minne i den. Kommer sansynligvis til å poste en oppdatering når jeg mottar laderen og får svev på den.

Takk :)
medlem i 150 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav ddybing » tir 20.09.2011 18:47

Ifølge MacTracker kan du ha 2GB RAM i maskinen, og den sier også at du trenger denne typen RAM:

PC-2700 DDR333 200-pin SO-DIMM

Maskinen har plass til 2 brikker.

Du kan forresten laste ned MacTracker her http://mactracker.ca/
Er til både iPhone, iPod Touch(må kjøre iPhone versjonen på iPad), Mac og Windows :-)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav artikallj » tir 20.09.2011 19:23

Ta en tur på denne siden om du ønsker å lete etter programmer for eldre Macer:
http://mac.oldapps.com/
Ang nettleser så vil jeg anbefale Camino og en versjon som er laget spesielt for G4 prosessorene: http://www.rpm-mozilla.org.uk/ Bruker den selv og den er mye mer stabil enn versjonen Safari for denne maskinen. Anbefales.

Ellers så er ikke denne maskinen spesielt egnet til å gjøre stort når det gjelder bildebehandling eller videoredigering, i alle fall ikke om man har litt dårlig med tålmodighet... sånn som meg.
Anbefaler å se på Seashore, Xee og Paintbrush om det skulle være ønske om å gjøre noe i de baner.

Jeg sitter selv på en 12" G4 med 1.33GHz prosessor (samme som svano) og er storfornøyd med den, men det er kun for surfing, e-post, skrive innlegg i forum (som nå), lage/oppdatere websider, skrive brev/avhandlinger/foredrag, holde kontakt med andre via feks Skype/MSN eller lignende.
Til disse tingene er den perfekt. Den har heller ikke skuffet meg på alle disse årene utenom skifte av disken en gang. Den er nå på niende året.

Jeg har installert OS X 10.5.8 etter å ha kjørt 10.4 i mange år og det går som en drøm. Trodde ikke at maskinen skulle takle dette OS så godt som den gjør. Alle mine netbooks som jeg har kjøpt inn har blitt solgt igjen rimelig kjapt da de ikke kan måle seg med denne maskinen i det hele tatt. Tatt i betraktning alder og vedlikeholdstid som kreves. DVS ingen i det hele tatt i Mac OSX.

Ellers kan du jo kjøre Skype, Spotify, iWork, iLife, Openoffice eller lignende programmer om det skulle være ønskelig.
Maskinen du har skaffet deg er så absolutt brukende om du skaffer deg programmer som ikke krever skjorta av ressurser. Det er det jeg har gjort og det fungerer utrolig godt.

Edit: En del feil, feks link... rettet.
Sist endret av artikallj den tir 20.09.2011 19:31, endret 2 ganger.
medlem i 152 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav sphenic » tir 20.09.2011 19:30

PowermacG4 skrev:Trådstarter:

Winamp er jeg litt usikker på hva er, så der får noen andre steppe inn :-)


Huff nå følte jeg meg gammel!
medlem i 150 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav artikallj » tir 20.09.2011 19:55

Winamp har jeg brukt i årevis før jeg begynte bruke Mac. Det finnes ingen fullgode erstattere til dette programmet. Men nå bruker jeg bare iTunes og Spotify. Det fungerer knall og er så MYE mer oversiktlig enn hva Winamp er. Så gi det en sjanse i alle fall.

For PDF så vil jeg anbefale å bruke Preview som ligger på Macen så langt det rekker og det holder til det absolutt meste. Jeg har i alle fall ikke selv kommet over noe pdf den ikke har taklet, men det er en tråd på forumet nå der en person har problemer med et dokument laget i Word 2010 for Windows.

Utorrent finnes også til Mac, men usikker på om man må ha senere versjon av OS enn 10.5.

E-post programmet som følger operativsystemet er veldig bra, men om du ønsker det kan du feks laste ned Thunderbird fra første linken i mitt forrige innlegg. Selv bruker jeg det medfølgende programmet til mine 6 e-post adresser. Kontakter og kalendere er ikke noe problem med adresseboken og iCal, begge programmer som følger operativsstemt og er meget godt integrert med systemet.

FTP: Filezilla anbefales.

Opprydding på disk ala CCcleaner på Windows er strengt tatt ikke nødvendig. Ikke noe jeg bruker tid på i alle fall. Men om du absolutt vil kan du bruke feks Onyx.

Et program jeg vil anbefale om du installerer og avinstallerer programmer mye/ofte er AppCleaner: http://osx.iusethis.com/app/appcleaner
Et program som ligger i bakgrunnen og venter på at du skal avinstallere et program (som ikke har blitt installert via en installerer, da må du bruke avinstalleringsprogrammet som følger programmet for å avinstallere) og leter frem filer på systemet og spør om du også vil slette disse. Da holder du maskinen i fin form, selv om du installerer og avinstallerer flere programmer om dagen.

Bildebehandling:
Seashore: http://seashore.sourceforge.net/The_Sea ... About.html
Xee: http://wakaba.c3.cx/s/apps/xee
Paintbrush: http://paintbrush.sourceforge.net/
Osv....
medlem i 152 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav sphenic » fre 23.09.2011 15:26

Takk skal dere ha alle sammen!

Utolmodig venter jeg på laderen...
Og mens jeg venter finner jeg ut at jeg skal åpne dekselet ved batteriet.

Overasket over å finne 2x 1gb minne i den fra før :)
Slipper å oppgradere faktisk 8-)
medlem i 150 måneder
 

Re: G4 Powerbook

Innleggav ddybing » fre 23.09.2011 17:26

Ja, da var du heldig må jeg si :)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Neste

Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]