Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Diskusjon rundt Apples Powerbook

Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav SoonGoingPostal » søn 25.09.2011 21:13

Hei.

Sitter her og skriver på en eksamen, og vil ikke miste arbeidet mitt for alt i verden (som skal inn i morgen).

Jeg skulle installere Firefox (fordi jeg var lei av Safari), men plutselig ville ikke maskinen la meg mounte disc-images. Veldig rart siden jeg tidligere i dag gjorde det uten problemer. Jeg prøvde alle images jeg har på maskinen, men ingen av dem ville mounte.

Dette problemet har jeg støtt på før, men da har det vært nok å bare restarte maskinen. I dag ville ikke det funke heller.

Så jeg fulgte denne oppskriften her:

http://hints.macworld.com/article.php?s ... 7012226892


Plutselig vil ikke maskinen starte i det hele tatt!!!

Hva gjør jeg nå? Ingenting er i veien med maskinen fysisk sett, og den som påstår noe annet kan ryke og reise. Er 100% sikker på at det har å gjøre med de to filene jeg sletta. Den vil bare ikke starte. Har prøvd å resette PMU og alt, men ingenting virker.

Får bare et grått forbudt-skilt på skjermen. Bruker Tiger 10.4.11.

Hjelp?!
medlem i 150 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav Wavelength » søn 25.09.2011 21:28

Maskinen klarer ikke lese/finne OS X. Det er vanligvis et tegn på at harddisken er på vei til å ta kvelden.

Det du kan forsøke er å starte opp fra installasjons-dvden og se om du finner harddisken i Diskverktøy. Finner du den kan du forsøke å verifisere disken, evt. reparere den.

Til neste gang: TA BACKUP! Anbefaler f.eks en online-tjeneste som Jotta.no

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav SoonGoingPostal » søn 25.09.2011 21:30

Det ville i så fall være tidenes sammentreff at maskinen som har virket i 5 år PLUTSELIG tar kvelden akkurat i det jeg sletter de to filene som beskrevet i linken jeg ga.

Sorry, men jeg kjøper ikke den. Det er nødt til å være noe fil-greier, og ikke noe fysisk galt med maskinen.
medlem i 150 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav Wavelength » søn 25.09.2011 21:40

Maskinen klarer uansett ikke å finne noen OS X partisjon på harddisken din.
Har du forsøkt å gjøre som jeg sa?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav SoonGoingPostal » søn 25.09.2011 21:42

Holder på i dette øyeblikk. Vil oppdatere snart.

Takker for svar, forresten.



Oppdatering:

Finner Harddisken i Disk Utility fra installasjons DVD'en. Holder på å reparere både disk og permissions i dette øyeblikk. Oppdatering følger...


Oppdatering:

"First Aid failed

Disk Utility stopped rapairing "Macintosh HD" because the following error was encountered:

The underlying task reported failure on exit"


Regner med at denne meldingen refererer til følgende:

"Volume Bit Map needs minor repair
Checking volume information
Volume Header needs minor repair
Repairing volume
The Volume Macintosh HS could not be repaired

Error: The undlying task reported failure on exit

1 HFS volume checked
1 volume could not be repaired because of an error
Repair attempted on 1 volume
1 volum could not be repaired



Hva nå?!


Oppdatering:

Har prøvd single user mode. Funker ikke. Venter bare på root-ettellerannet.

Hvordan kan jeg hente data fra hardisken? Den leses jo når jeg booter fra CD'en, så det må være mulig å hente over det viktigste til en minnepenn.

Kan jeg reinstallere systemet uten å slette hele skiten?

Anyone?



Ah, skolen stenger om en time, hvilket betyr at jeg ikke vil ha tilgang til internet før i morgen. Så nå går jeg for "archive and install" og satser på at det ikke gjør humørsyke apple enda værre.



"There was an error in installing. Please restart".

Fucking surprise!!
Sist endret av SoonGoingPostal den søn 25.09.2011 22:42, endret 1 gang
medlem i 150 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav Uggelfuggel » søn 25.09.2011 22:42

Jeg ville prøvd å boote opp med en Linux Live DVD, f.eks. Knoppix, og prøve å hente ut dataene dine.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav SoonGoingPostal » søn 25.09.2011 22:43

Det har jeg ikke tilgang til. Er ikke brenner på skole PC'en, og jeg trenger filene til imorgen tidlig.



Oppdatering:

Herregud, hva er i det hele tatt vitsen med de beskjedene man får av Apple software når det bare er piss uansett?

"Minor repair" my arse!

"Couldn't be repaired" my arse!

"Installation disc is scratched" my arse!


Er alt bare for show, eller?


Burde heller sagt:

"Sorry, but we don't have a fucking clue. Buy a PC in stead."
medlem i 150 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav bohdi » søn 25.09.2011 22:58

Hei - prøv å starte maskina i Target-disk mode.

Dersom det fungerar - må du berre koble den til ein annan datamaskin (mac/pc) og kopiere ut filene dine.

Sjå denne veiledninga: http://support.apple.com/kb/ht1661

Lukke til i alle fall!

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav SoonGoingPostal » søn 25.09.2011 23:04

Takk for tips, men heller ikke dette lar seg gjøre til i morgen. Er det ikke mulig å bare hente ut eksamenen min til en USB minnebrikke? Jeg driter i resten.

Hadde bare "archive and install" funka så hadde alt ordna seg, men nå har maskinen fått for seg at CD'en er ripete (noe den IKKE er).

Typisk sånn bedriten Apple ansvarsfraskrivelse. Neste blir vel at jeg får beskjed om at jeg sikkert har et ekstra kromosom, så det er derfor ingenting funker.

Det her begynner å minne styggelig om problemene jeg hadde med min gamle IBook, hvor jeg fikk beskjed fra Apple Care at "ja, moderbordet blir ødelagt når du bærer maskinen rundt med deg". Jo takk for det! Glimrende egenskap for en bærbar datamaskin, det!! "Her, ta et ekstra år med garranti og hold kjeft".

Skulle holdt løftet mitt og aldri kjøpt Apple igjen, men så kom jeg altså over denne gamle holken her brukt....
medlem i 150 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav Wavelength » søn 25.09.2011 23:19

Ingen grunn til å bli sur og kjefte her. Det er du som har bæsja på leggen ved å ikke ta backup av filene dine. Dette kunne skjedd med selv den nyeste maskin.

Du kan forsøke å installere OS X på nytt over det du allerede har. Du skal ikke miste filene dine av det.

Funker ikke det kan du enten sette maskinen i Target Mode (som nevnt tidligere), eller du kan ta ut disken fra maskinen og sette den i et ekstern kabinett. Det kan du får kjøpt diverse steder.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav SoonGoingPostal » søn 25.09.2011 23:31

Jo. Plenty med grunn til å være sur og kjefte her, men det er ikke dere jeg kjefter på.

Har prøvd å installere på nytt, men får en latterlig beskjed om at CD|en er ripete. HAHAHAHAA. "Ripete". Finnes ikke så mye som en mini-ripe i den, ikke så mye som et stykke kondens.

Men som sagt, det er ikke dere jeg er sur på. Setter pris på alle tilbakemeldinger, så la meg nå også få lufte frustrasjonene mine her. For akkurat nå er jeg så forbanna at jeg kunne kaldkvele han fjotten som satt og gav "internet-råd", sa jeg skulle slette de to filene men som tydeligvis ikke hadde peiling på hva han snakka om før han opphøyde seg selv til et slags online orakel. Og da snakker jeg om han her:

http://hints.macworld.com/article.php?s ... 7012226892

Herregud for en fjott. Skulle vært forbudt for å være så fjott, noe jeg også tok meg tid til å skrive ham
medlem i 150 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav Wavelength » søn 25.09.2011 23:52

Hvis du hadde sett litt nøyere etter hadde du sett at denne guiden er for 10.3 ikke 10.4.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav Uggelfuggel » søn 25.09.2011 23:53

Den artikkelen du lenker er fryktelig gammel, så kan godt være ting er forandret siden den gang. Just saying.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Vil ikke starte. Trenger hjelp nå!

Innleggav iBjorn » man 26.09.2011 0:20

Jeg vil legge til at hvis man velger en slik form (med aggresjon, banning og åpent sinne) vil man bare oppnå å støte fra seg potensielle hjelpere. Jeg forstår godt frustrasjonen, men ikke at man velger å bruke tid på slikt i en fra før presset situasjon. Jeg stiller meg sammen med dem som mener disken er i ulage. Hvis det er noe i oppstartsfilene som er skadet bør det være mulig å redde noe ut via target mode.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere