hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Diskusjon rundt Apples Powerbook

hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav antonio19 » man 21.01.2013 14:39

hei, jeg lurer på hvordan jeg skal starte min powerbook g4 fra dvd? har prøvd å hold inn ''c'' osv ved oppstart men det fungerte ikke. nå prøvde jeg å hold inn ''alt'' når jeg slått den på men da får jeg bare ''HHD'' som valg. får ikke opp cd room'en..

takk for svar!
medlem i 147 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav T.B.Hansen » man 21.01.2013 14:58

Er du sikker på at DVDen inneholder en OS-versjon som maskinen kan bruke?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav BenJ » man 21.01.2013 17:41

T.B.Hansen skrev:Er du sikker på at DVDen inneholder en OS-versjon som maskinen kan bruke?

10.6 "Snow Leopard" og senere kan ikke brukes på G4.
"C" er ferøvrig helt riktig tast for cd-oppstart.
Kanskje cd-stasjonen er gåen?
medlem i 172 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav antonio19 » man 21.01.2013 19:24

T.B.Hansen skrev:Er du sikker på at DVDen inneholder en OS-versjon som maskinen kan bruke?



jepp er helt sikker på det, for jeg har installert det på flere maskiner



BenJ, det er ikke mac jeg vil tilbake til. det er win 7 jeg prøver å installere, cd roomen fungerer fint når pcn er på, men får den ikke opp når jeg klikker på ''C eller alt''
medlem i 147 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav BenJ » man 21.01.2013 19:32

Ingen mac i verden kan startes opp med en windows-disk.
medlem i 172 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav petrus764 » man 21.01.2013 20:00

Du kan ikke boote windows på en PPC-maskin, skal du installere Windows 7 på maskina må du ha en intel-mac med bootcamp.

Windows kjører i likhet med nyere versjoner av OSX kun på x86-arkitektur.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav antonio19 » tir 22.01.2013 12:10

petrus764 skrev:Du kan ikke boote windows på en PPC-maskin, skal du installere Windows 7 på maskina må du ha en intel-mac med bootcamp.

Windows kjører i likhet med nyere versjoner av OSX kun på x86-arkitektur.



hmm så hva er løsningen da? vil bli kvitt mac for godt,.. har prøvd å søk etter boot camp på denne pcn men fant ikke noe for å si det sånn :/
medlem i 147 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav Dorkfish » tir 22.01.2013 12:17

Hør hva de andre sier. Du kan ikke kjøre Windows på den maskinen. Det eneste du kan legge inn ved siden av Mac OS er eventuelt en PPC kompatibel versjon av Linux.

Du fant ikke Boot Camp på den fordi den rett og slett er for gammel til det.

Selg den til en som vil bruke Mac. Kan bytte med deg jeg. Jeg har en Dell Mini PC jeg ikke bruker. Den kan kjøre Windows 7.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav antonio19 » tir 22.01.2013 12:34

Dorkfish skrev:Hør hva de andre sier. Du kan ikke kjøre Windows på den maskinen. Det eneste du kan legge inn ved siden av Mac OS er eventuelt en PPC kompatibel versjon av Linux.

Du fant ikke Boot Camp på den fordi den rett og slett er for gammel til det.

Selg den til en som vil bruke Mac. Kan bytte med deg jeg. Jeg har en Dell Mini PC jeg ikke bruker. Den kan kjøre Windows 7.



hvordan installere jeg linux på den a?
medlem i 147 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav petrus764 » tir 22.01.2013 12:48

Med tanke på hvordan du formulerer deg, drar slutninger og ikke ser ut til å ha en inngående kompetanse med Linux, tror jeg det er best for din egen del om du beholder OSX.

Linux er på langt nær like brukervennlig og skal du kjøre det på en gammel PPC-plattform vil det by på flere utfordringer.

Er det noen spesiell grunn til at du ikke liker osx? Hvis du har en gammel versjon kan det kanskje være hensiktsmessig å ta en clean install til osx 10.5.8, på den måten får du siste versjon av OSX som macen din kan kjøre.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav antonio19 » tir 22.01.2013 13:10

petrus764 skrev:Med tanke på hvordan du formulerer deg, drar slutninger og ikke ser ut til å ha en inngående kompetanse med Linux, tror jeg det er best for din egen del om du beholder OSX.

Linux er på langt nær like brukervennlig og skal du kjøre det på en gammel PPC-plattform vil det by på flere utfordringer.

Er det noen spesiell grunn til at du ikke liker osx? Hvis du har en gammel versjon kan det kanskje være hensiktsmessig å ta en clean install til osx 10.5.8, på den måten får du siste versjon av OSX som macen din kan kjøre.


hm, liker bare ikke mac, har brukt linux før så har mer kunnskap om linux enn mac
medlem i 147 måneder
 

Re: hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav herrehenna » tir 22.01.2013 13:34

haha...

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

hvordan starte up powerbook g4 fra cd/dvd?

Innleggav ddybing » tir 22.01.2013 13:48

Hvorfor ikke bare selge Macen og kjøpe en Win-PC? Så er problemet ute av verden :)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 


Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere