PowerBook G4

Diskusjon rundt Apples Powerbook

PowerBook G4

Innleggav jensen » søn 26.05.2013 9:23

Vurderer å kjøpe en PowerBook g4 17" 1,5 GHz og 1 gb ram.

Har tengt å oppgradere ram til 2 gb (er det maks på disse) og harddisk til ca 300 gb.

Holder denne til mitt bruk som er:
Laste ned noe musikk som jeg bruker til å brenne cd til bilen.
Høre på musikk. Mp3 og spotify
Se på YouTube
Lese på div forum og mye avis lesing
Sende og motta Mail
Skrive dokumenter på Word
0 spilling. Eneste spillingen jeg gjør er på min iPad / iPhone.

Kan man kjøre Photoshop på denne?
medlem i 190 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav njadve » søn 26.05.2013 9:44

Jeg har makan maskin i 12" og den er brukende, men den er noe treg. Såvidt jeg husker scorer disse rundt 7-800 på Geekbench. En ny Macbook Air scorer vel rundt 5000 om jeg ikke tar helt feil.

Jeg har også 1,5ghz og 1,25 GB RAM (som er maks for 12"). Jeg innbiller meg imidlertid at denne hadde hatt veldig godt av en SSD, noe jeg ikke har prioritert siden det bare er en backupmaskin som sjeldent brukes. Til lett bruk kan det nok være en glimrende maskin med behagelig skjerm og et utrolig godt tastatur. Jeg merker imidlertid at touchpaden er veldig liten sammenlignet med nyere Macer...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav jensen » søn 26.05.2013 10:38

Ok, grunnen til at jeg skal prøve en slik Mac er for at det blir min første Mac :-)

Men hva er den beste G4 macen? Å hva bør jeg betale for en slik?
medlem i 190 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav njadve » søn 26.05.2013 11:07

Av laptoper så er vel den du skal se på den beste. For å være helt ærlig så tror jeg jeg ville lagt litt mer i potten og fått en Intel-Mac. Du får en mye kjappere maskin og de koster ikke allverdens når de begynner å bli noen år.

Pris? Vel, du bør ikke betale mye for PowerBooken, det hadde ikke jeg gjort. Det er bare å se hvor lite du trenger å betale for en litt nyere intel-Mac, og disse er mye kjappere. Jeg tenker en tusenlapp er mer enn nok, og da bør den være rimelig strøken med grei batterikapasitet igjen.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav petrus764 » søn 26.05.2013 11:15

For guds skyld ikke kjøp en PPC-mac, du kan ikke kjøre noen moderne programmer på den.

Siste versjon av safari? Nope.

Siste versjon av FF? Nope

Chrome? Funker ikke.

Java 1.6/1.7? Funker ikke.

Spotify? Funker ikke.

Nyeste itunes? Nope, 10.6.3 er siste ppc-versjon.

Siste word-versjonen med PPC-støtte er 2008 (som er en ganske dårlig versjon egentlig). Word 2011 fungerer ikke på PPC.

Du får vel en utgammel flash-versjon som bruker 100% cpu bare du ser på den, du kan nok glemme å spille av noe annet enn 360p på youtube og da vil maskinen din jobbe som et helvete.

Det dummeste du kan gjøre er å kjøpe en ppc-mac til vanlig bruk, det er dritmaskiner hva ytelse og kompatibilitet angår. Kjøp intel, helst en med core 2 duo eller bedre så du kan installere 10.7+. Det er en grunn til at Apple gikk bort fra PPC til å begynne med, det var en bomtur.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav njadve » søn 26.05.2013 11:37

Vel, bomtur var vel gjerne å ta litt hardt i. En PPC-Mac med passende OS, Tiger f.eks., fungerer helt greit til enkel bruk, men det er ikke noe jeg ville hatt som eneste maskin. Til det er den for gammel og svak.

Men, det skal sies at PPC-Macene var på noen måter bedre enn de første Intel-maskinene. De første Intel-macene var ustabile og varme. PPC derimot var utrolig behagelig å jobbe med. De henger sjeldent og var langt bedre på multitasking enn de første Intel-maskinene. Min Powerbook nærmer seg vel 500 dager med uptime nå.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav jensen » søn 26.05.2013 11:42

Hvilken Mac anbefaler dere isteden for PowerBook da?

Om jeg sier 3000.- til 4000.-
medlem i 190 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav njadve » søn 26.05.2013 11:57

Kjøp en så ny Macbook Pro som mulig. For rundt 4000 bør du vel kunne få en 2009-modell tipper jeg...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav svano » søn 26.05.2013 20:13

Jeg har selv en powerbook g4 1.67GHz med 2 GB ram som jeg bruker av og til og må si at for den bruken du nevner vil den ikke henge med på alt (som flere har påpekt).

Youtube: om du bruker flash eller html5 så vil den ikke henge med uansett, det blir ubrukelig.
Spotify: funker helt fint så fremt du har en gammel versjon av Spotify installert (disse er nok vriene å få tak i om en ikke har fra før, og det er uvisst hvor lenge gamle versjoner av Spotify i det hele tatt kan brukes mot tjenesten).
Word: funker med eldre utgaver, jeg har ikke på min maskin så vet ikke hvor ny Word den klarer å kjøre greit.
Ps: blir som med Word, kjører du Ps fra da Macen var ny klarer den det. Nyere utgaver blir tungkjørt og enda nyere støtter ikke ppc.

Det er faktisk en ting som er klart bedre på den gamle powerbooken min enn på unibody macbook pro-en min (fra før de tilbød anti-glare), og det er skjermen. Ellers som påpekt lenger opp er tastaturet bra om en skal ha 'skrivemaskin' (bedre enn dagens syns jeg). Hi-res-skjermen fra 15" powerbook gruser i mine øyne mye av det som er på markedet i dag.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav jensen » søn 26.05.2013 22:45

MacBook pro
Intel Duo 2,33 Ghz, 4 GB ram, 120 GB disk
2timer batteri tid
Fra 2008

3600.- ok pris?:-)
medlem i 190 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav petrus764 » søn 26.05.2013 23:17

Jeg ville satset på en 2008 unibody-macbook (kun 08 macbook er alu, 09 er ikke det, da må du ha pro) eller 2009 og nyere macbook pro, det er disse som har det nye unibody-designet i aluminium med vesentlig bedre touchpad.

2008 mbp: http://www.notebookreview.com/assets/15849.jpg

2009 mbp: http://melsmacintoshuniverse.files.word ... ookpro.jpg

Hvis du følger med litt her på forumet så går det ofte 13" mb fra 08 eller 13" mbp fra 09 og nyere til tilsvarende pris, vil du ha 15" må du kanskje litt opp. Men det er bare å følge med så dukker det opp et godt kjøp med jevne mellomrom. Finn er generelt overpriset, men følg med da gode tilbud der sjelden ligger lenge.

2008 mbp som du vurderer nå synes jeg har rimelig bedritent design, dårlig touchpad og de er notorisk kjent for å overopphete.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav svano » søn 26.05.2013 23:50

2.33GHz er jeg rimelig sikker på er eldre enn 2008. I den prisklassen her (muligens litt over prisen for den du nevner) ville jeg prøvd å fått tak i en laptop med multi-touch-trackpad, og helst en unibody pga bedre touchpad (og maskinene fra årene før dette har hatt mye problemer med skjermkort som dør). Siste utgave av designet før unibody har også multi-touch (i leopard støttet den alle gestures som kom med mba via en hack, ikke sikker hvordan status er i nyere OS).

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav njadve » man 27.05.2013 14:23

Jeg driver og spekulerer i å handle 15" nå om dagen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den gamle, en 2009 13" 2,26 ghz med 8GB RAM og SSD. Hvis denne er interessant og jeg kan få en anstendig sum så kan jeg vurdere å selge den...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav jerry.c.bush » man 27.05.2013 14:30

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=Macbook
Har en ett år eldre av denne typen med 8GB RAM og SSD og det fungerer faktisk utmerket.
Nå er ikke dette hovedmaskinen min, men litt hendigere enn 15" Retina som jeg kjøpte for ganske kort tid siden.
Denne vil gjøre alt det du ønsker veldig greit, og 3000,- er en helt grei pris om maskinen er fin og du får med kvitteringen fra da maskinen var kjøpt ny. Bonus om også all emballasje er med. Kvittering pga at man i Norge har rett til å reklamere på produktet i inntil 5 år om den er kjøpt av privat person i hht forbrukerkjøpsloven. Veldig greit om maskinen fusker.
Sist endret av jerry.c.bush den man 27.05.2013 14:35, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: PowerBook G4

Innleggav petrus764 » man 27.05.2013 14:33

Vanlige macbooks ser jo fine ut, men gummien under løsner og da blir seende helt jævlig ut. VIlle definitivt gått for en alu-utgave.

typ.
http://i.imgur.com/FZ8lRmt.jpg

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Neste

Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere