Holdbarhet på Apple Notebooks?

Diskusjon rundt Apples eldre bærbare

Holdbarhet på Apple Notebooks?

Innleggav Dorkfish » søn 15.08.2010 10:13

Lager denne litt av nysgjerrighet. Har selv brukt alle tenkelige Mac bærbare siden år 2000 og har mine erfaringer med holdbarhet på disse. Men hva er deres erfaringer når det gjelder holdbarhet?

Etter mine erfaringer er PowerBook G3, kjent som Pismo , utrolig holdbare. Selvfølgelig har tiden gjort at den ikke kan kjøre nyeste versjoner av programvare like godt, men jeg har en Pismo som har 400 Mhz CPU og 256 MB RAM som den dag i dag tusler og går med OSX 10.4(Tiger) og benyttes mest som bit torrent maskin. Den er lydløs, blir aldri varm og ser forbløffende bra ut fortsatt!

Batteriet funker i ca 1 en time, DVD-spilleren viser film som bare det og Airportkortet gir meg trådløs adgang til internett.

Ikke verst for en 10 år gammel laptop.

Hvilken maskin har tjent deg best opp igjennom årene?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Holdbarhet på Apple Notebooks?

Innleggav svano » søn 15.08.2010 12:45

Har en 5 år gammel Powerbook G4 12" 1.33GHz (bare barnet sammenlignet med din maskin) som fortsatt tjener meg trofast. Fin, liten maskin når en er på farta og den har "en bråte" av tilkoblingsmuligheter. Brukes til skriving, film + nett-TV når jeg er på reise og presentasjoner i Keynote/PDF (bruker en gammel SonyEricson telefon med bluetooth til å fjernstyre presentasjoner :) ). Den har for tiden et uoriginalt batteri som gir ca 3 timer bruk (min erfaring er forøvrig at denne maskinen holder lading bedre i dvale enn mbp-en min). Maskinen har ikke vært min fra ny, og har tydelig spor av å ha levd et hardt liv.

Alt virker fortsatt, men skjermen har litt svakt baklys etter dagens standard (har nok blitt svakere med tiden også).

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Holdbarhet på Apple Notebooks?

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » søn 15.08.2010 15:08

Har tidligere hatt en 1999 iBook G3 som hadde trådløst Airport-kort installert. Var en grei maskin, men var ikke spesielt kjapp... hehe. Var vel en 300MHz prosessor på den om jeg ikke husker feil.
Sitter nå på en Powerbook 12" G4 1.5GHz som er en kjempemaskin. Den er kanskje 6-7 år gammel, og den har vert gjennom hardt vær mange ganger. Har også innebygget blå-tann og airport-kort så den er trådløs. På denne kjører jeg 10.4.11 og dessuten så har jeg ikke oppgradert iLife pakken sånn at jeg kjører iPhoto 5, iMovie HD 5 osv... fungerer som bare rakkeren på denne maskinen. Batteriet, som er originalt, har fortsatt omtrent 3 timer med brukstid.

Eneste jeg har å klage på er skjermoppløsningen. Men den raser i fra det meste av netbookene man får kjøpt i butikken i dag når det kommer til krefter. Det blir vel verre om jeg oppgraderer til 10.5, så det blir nok ikke gjort.

Edit: Skrivefeil og tilleggsopplysninger.
Sist endret av alter@gooogle.mehihihi den søn 15.08.2010 17:48, endret 1 gang
medlem i 164 måneder
 

Re: Holdbarhet på Apple Notebooks?

Innleggav Eplemac » søn 15.08.2010 17:02

Selv sitter jeg på en pb 12" g4, 1,5ghz. er vel nærmere 7 år nå? Den bærer etterhvert preg av å ha bli brukt på backpacking gjennom sør-amerika, samt følgesvenn på eks antall arbeidsplasser... En gang måtte jeg ta sparkelspaden å skrape skjermen ren etter uhell med maling... Men fungerer gjør den... Alltid:-) Eneste som ikke er helt 100 lenger er tasturet som mangler ett par knapper, og lysstyrken på skjermen... Men kan aldri kvitte meg med, eller stoppe å bruke min første mac... Har forøvrig fire batterier og klarer med det opptil tolv timers lange arbeidsdager med musikk:-)
medlem i 225 måneder
 

Re: Holdbarhet på Apple Notebooks?

Innleggav epifant » lør 15.12.2012 5:41

Har en 400mhz Pismo i skapet her. To faktisk, om man inkluderer reservedelsmaskinen. 10.4 Tiger, 1GB RAM, 100GB disk og 801.11g via Sonnet Aria Extreme. Dorkfish har rett, jeg tar meg stadig i å se på disse og tenke at de fremdeles er penere enn mange av de nyeste maskinene.

Fikset den ene laderen her om dagen og var spent på om den ville våkne, men kunne ikke finne igjen den tilhørende 230V-kabelen :-(

Frister å slenge inn en 40GB SSD og se hvordan den blir...eller er det IDE-disker på disse? Evigheter siden jeg hadde den fra hverandre. Men det er jo et annet lyspunkt ved disse modellene, de er så enkle å skru på at man bare sitter og smiler :-D

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Holdbarhet på Apple Notebooks?

Innleggav Dorkfish » søn 23.12.2012 12:00

Vet ikke om det finnes noen overganger, men i utgangspunktet er det IDE harddisker i Macene før Intel.
Hvis du trenger lader til en Pismo vil jeg råde deg til å kikke litt på Dealextreme.com. Jeg fikk lader derfra. eBay har også slikt i massevis.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Eldre bærbare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere