Harddisk ødelagt, eller?

Diskusjon rundt Apples eldre bærbare

Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav Haakon » ons 18.05.2011 20:05

Min datter har en iBook som oppfører seg underlig. Den fryser hele tiden og er alment svært ustabilt. Jeg har kjlrt den gjennom Diskverktøy og har en mistnke om at det er harddisken som er ødelagt.
Så vidt jeg vet er det litt av en jobb å bytte harddisker i disse eldre iBookene, så jeg vil gjerne vite på forhånd at det virkelig er disken som er gått.
Men hvordan konstanterer jeg det?
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav ddybing » ons 18.05.2011 20:17

Google er din venn :-) http://bit.ly/jFxtzF

Det var kanskje ikke mye til hjelp.

Men, har du søkt litt rundt på forumet her? Og, som jeg nevnte, på Google? :-)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav Haakon » ons 18.05.2011 20:22

Ja, søkt litt rundt uten å fått tak på på det. Men egentlig ikke mye, for det er så kjapt og enkelt å får svar her...
Men en ting som slår meg; hvis jeg kan starte opp fra et annet volum, ekstern HD eller fra OS-platen og den virker bra da, vet jeg jo svaret.
Men hvordan gjør heg det, feks. starter opp maskinen fra Installerings-CDen?
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav ddybing » ons 18.05.2011 20:28

For å starte opp fra plata:

1. Start maskinen opp som vanlig, hvis det er mulig. Hvis ikke holder du nede ALT tasten til iBooken viser en lilla skjerm.
2. Putt inn installasjonsplaten.
3. Hvis du startet maskinen opp, tar du en omstart og rett etter "DONG" lyden holder du inne C-tasten til eplelogoen kommer fram. Hvis du startet opp med å holde ALT inne, venter du til installasjonsplaten kommer opp som et ikon på den lilla skjermen. Velg deretter installasjonsplaten og trykk på pilen. Da vil den automatisk starte opp fra platen :-)

For å starte opp fra en ekstern disk:

1. Plugg inn den eksterne disken. Disken være en FireWire disk. PowerPC Macer kan ikke starte opp fra USB.
2. Skru på maskinen og hold inne ALT.
3. Vent til FireWire disken dukker opp som et ikon, og gjør akkurat det samme som med installasjonsplaten.

Håper det hjalp!

PS. Hvis du ikke skulle klare å få platen ut igjen, tar du en omstart og holder museknappen inne til platen/skuffen mates ut.

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav Haakon » ons 18.05.2011 21:11

PowerMacG4: Aller først, tusen takk for et grundig svar!
Men jeg får det ikke til. Etter denne lilla skjermen velger jeg disken og trykker på pilen. Men da går den rett til der den skal re-innstallere systemet, altså den starter ikke opp med dette systemet.
Har jeg gjort noen feil?
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav ddybing » ons 18.05.2011 22:04

Ja, det stemmer.
Det er jo en installasjonsdisk.

Tenkte du på å verifisere/reparere disken fra installasjonsplaten?

I så fall skal du kunne gå på Verktøy menyen etter at den er startet opp fra platen og velge diskverktøy. Derfra kan du verifisere/reparere disken. Litt usikker på hvilket OS du har, men har jeg rett er det slik som jeg forklarte i både Tiger og Leopard :-)

Hvis du har et tidligere OS, eller hvis det ikke stemmer, kan du ta et raskt søk på Google etter noe sånt som "Repair OS X harddrive for installation disk" eller noe slikt! :-)

Lykke til! :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav Haakon » ons 18.05.2011 22:37

Nei, jeg tenkte å rett og slett kjøre maskinen fra denne CDen. Virker den da, er det jo harddisken det er noe feil med. Eller finnes det bedre måter å konstantere det på?
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav ddybing » ons 18.05.2011 22:49

Dessverre så fungerer ikke Mac OS installeringsplaten som en Live CD. Du kan bare instsllere fra den, ikke kjøre systemet fra den. Det du kan gjøre er å laste ned en Linux distro med støtte for Live (for PowerPC) og teste med denne.
Du burde kanskje også teste å kjøre Diskverktøy fra installeringsplaten og prøve å verifisere disken og reparere diskrettighetene. Kanskje det fungerer.

Håper jeg er til hjelp :-)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav Haakon » ons 18.05.2011 23:17

"Linux distro med støtte for Live".
Hjelp! Dette er ikke mitt nivå, nei...
Jeg har kjørt Diskverktøy og fått en feilmelding som jeg egentlig ikke skjønner, men som ga meg mistanken om at noe er feil med disken, for den klarte tross alt å kjøre denne testen fra platen....
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav samimac » tor 19.05.2011 0:12

Kjør diskverktøy fra Verktøy-menyen, som PowermacG4 foreslår. Den kommer fram der du hvor du får spørsmål om å re-installere systemet.
I Diskverktøy ber om reparasjon av harddisk, og så venter du. Da vil det stå i klartekst om volumet ditt ble reparert eller må byttes, og i tilfelle harddisk må byttes, står det i rødt.
medlem i 227 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav Haakon » tor 19.05.2011 14:08

Tja, gjort det.
Jeg har kjørt gjenniom den reparasjongreia i Diskverktøy.
Men det står ikke det i klartekst, men det står: "Volumet må repareres".
Men hva betyr det, da? Det er jo det jeg har prøvd på.
Er dette en indikasjon på at det er harddisken det er noe FYSISK feil med, eller KAN det være software? Som f.eks. kan repareres gjennom å re-innstaller OSX?
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddisk ødelagt, eller?

Innleggav ddybing » tor 19.05.2011 14:25

Prøv å reparere disken, hvis det er mulig.
Hvis ikke ville jeg prøvd å installere OS X på nytt, ja.

Hvis ikke det går heller, er det nok en fysisk feil med harddisken.

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 


Returner til Eldre bærbare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron