iPhoto Library problem

iPhoto Library problem

Innleggav Mags » lør 10.11.2007 23:06

Har som mange andre oppdaget at iPhoto Library mappen på harddisken vokser enormt mye fortere enn selve iPhoto biblioteket slik det fremkommer i iPhoto. >_< For min del er biblioteket på ca 14 GB (drøyt 5500 bilder), mens iPhoto Library mappen er på over 24 GB.
Begynte å snuse litt i mappene der og finner blant annet at det fortsatt ligger mange bilder der som jeg har slettet i iPhoto. Trodde at de også ble fjernet fra iPhoto Library mappen når jeg slettet dem i iPhoto, men er det ikke slik?
Hva med originals-mappene, kan jeg slette originalene av de bildene jeg har modifisert uten at det påvirkere kvaliteten av de modifiserte? (Ja, vet at jeg da ikke kan gå tilbake til originalen).
Takknemlig for alle tips for å redusere på harddiskforbruket og bruke iPhoto på en bedre måte. ð

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: iPhoto Library problem

Innleggav iBjorn » lør 10.11.2007 23:55

For å slette bildene du har «slettet» i iPhoto fra harddisken må du tømme papirkurven inne i iPhoto. Hvis ikke ligger de der og opptar plass. Jeg kan ikke se i innstillingene for iPhoto '08 at dette går an, men jeg er iallefall av den oppfatning at det burde vært en mulighet til å sette opp iPhoto til å bruke systempapirkurven istedet (noe som dessverre er til liten hjelp da det beklageligvis ikke er jeg som bestemmer disse tingene...). Hvis så var tilfelle ville du kvittet deg med filene samtidig som du «tok ut resten av søpla». Du kan fint slette originalbildene fra «Originals» uten fare for kvalitetstap på de modifiserte bildene i «Modified» da disse er uavhengige av hverandre.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: iPhoto Library problem

Innleggav Mags » søn 11.11.2007 0:15

Jeg tømmer søppelkurven i iPhoto regelmessig, så det er ikke der feilen ligger. Vet ikke hvor mange bilder det gjelder, men fant en serie med 2-3 år gamle bilder nå som jeg har slettet i iPhoto men som likevel lå i iPhotoLibrary mappen.
Bruker forøvrig fortsatt iPhoto 06. (oppgraderer vel hvis jeg nå skal kjøpe meg en ny MBP)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]