Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav josefr » lør 22.03.2008 22:28

Hei.

Jeg forsøker å bruke mine MACer opp mot en NAS hvor jeg har alle bildene mine.

Når det gjelder iPhoto er det jo greit å importere (uten å kopiere filer), men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg evt. kan jobbe direkte mot bildene på NASen.

Slette, redigere osv. og at dette blir oppdatert i iPhoto, uten at man må importere på nytt hver gang man gjør en endring på et bilder, eller sletter ett.

Noen forslag??

Mvh.
Josef
medlem i 204 måneder
 

Re: Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav tomklaus » lør 22.03.2008 23:02

Det er ikke noe problem.

Hold nede option/alt tasten mens du åpner iPhoto. Da vil du bli spurt om hvor iPhoto-biblioteket befinner seg. Velg biblioteket/lag et nytt på nettverksdisken. Neste gang du åpner iPhoto "husker" programmet hvor biblioteket befinner seg.

Gjør det samme fra de andre mac'ene - og vips så jobber du mot samme bibliotek. Det er en begrensning: Du kan kun ha iPhoto-biblioteket åpent på en maskin av gangen.

Hastigheten kan være et problem - kommer ann på hvor raskt nettverk du har. Kablet burde ikke være noe problem, men om du kun har B eller G trådløst nettverk kan ytelsen bli litt redusert.

Men prøv det ut :-) - og fortell oss gjerne hvordan det går/gikk :-D
medlem i 225 måneder
 

Re: Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav josefr » søn 23.03.2008 0:30

Hei.

Ok, jeg leste om dette, men tenkte ikke på å opprette ett nytt biliotek på nettverksdisken :-(

Et par oppfølgingsspørsmål:
1. Må jeg kjøre "importer til biliotek" og henvise til mappen med bilder i på nettverksdisken? Det kommer ikke opp noe av seg selv.

2. Skal jeg huke av "Kopier objektene til iPhoto bilioteket" under Valg > Avansert?

Takk for hjelpen :-)

Josef
medlem i 204 måneder
 

Re: Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav sparmeg » søn 23.03.2008 0:59

Eg vetkje om eg har fått med meg alt. Men du kan jo f.eks bare kopiere/flytte ut ditt biliotek til nettverksdisken, for så å åpne det derfra. Ved å holde inne "alt" når du starter iPhoto.
medlem i 194 måneder
 

Re: Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav tomklaus » søn 23.03.2008 12:57

Josefr,

1.Er ikke helt sikker på hva du spør om... Tenker du på det "gamle" bibloteket som ligger på den interne harddisken og hvordan du skal få bildene i dette biblioteket på nettverksdisken? Om det er saken... kopier iPhoto Library du finner i Bilder mappen til dit du vil ha det - og åpne iPhoto slik nevnt ovenfor.

2. Ja. Det er det jeg har hos meg - og det funker :-)
medlem i 225 måneder
 

Re: Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav josefr » søn 23.03.2008 13:06

Hei igjen.

Det ble litt dårlig forklar, ja ;-)

Greia er at jeg også har PCer i huset. Min kone jobber på PC opp mot bildene som kun ligger på katalogen "Mine BIlder" på NAS.

Spørsmålet er vel egentlig om det er mulig å jobbe mot den samme mappen fra iPhoto/MAC??

Redigere, slette osv, eller bygger iPhoto sin egen struktur og kopierer bildene til egne mapper?

Konseptet er jo at det hadde vært fint og hatt alt på ett sted. Dersom man sletter et bilde fra 2008 katalogen på NASen vha PCen, forscinner det også fra 2008 katalogen på iPhoto og motsatt.

Var det bedre forklart? :-)
medlem i 204 måneder
 

Re: Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav sparmeg » søn 23.03.2008 13:59

Hello!

Nå tror jeg at jeg forstod hva du mente.

iPhoto lagrer alle bildene inni et bibliotek. Blir ofte kalt iphoto library. Det går an å få direkte tilgang til filene som ligger inni det biblioteket ved å høyreklikke på den fila og velge "vis innholdet i pakken".Da finner en originalfilene under mappen originals, hvis jeg ikke husker helt feil.

Så er det tingen om en da får tilgang til å komme inn i pakken til "iphoto library" via pcen. Det har jeg ikke prøvd. Men du kan jo ta en backup av biblioteket ditt og teste det ut. Får du tilgang til de filene, så kan de hende at de lagrer seg automatisk inn i biblioteket når du åpner det opp. Har du nyeste iphoto, så blir mappene inni "originals" mappen i biblioteket gitt skikkelig navn, istedenfor tall slik det var før.

Håper det var til hjelp. håper du forstod meg :)
medlem i 194 måneder
 

Re: Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav tomklaus » søn 23.03.2008 17:03

Men jeg er ikke sikker på at iPhoto vil fungere optimalt om man sletter/endrer filene direkte i mappene i iPhoto Library (pakken). iPhoto lager previews av alle bildene (som ligger i Data-mappen), endrer du noe på bildet (kontraster, skygger osv) lager iPhoto en kopi i Modified mappen. Orginal bildene ligger i Originals-mappen.

Dette har jeg ikke testet... men sletter man et bilde i Originals-mappen, blir preview og modified bildet ikke slettet og vil ikke fungere slik som det var tiltenkt.

Mao. det beste er å ligge unna mappene å gjøre alt som skal gjøres i iPhoto. Du får kjøpe Mac til kona :-).
medlem i 225 måneder
 

Re: Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav sparmeg » søn 23.03.2008 17:23

Tenkte litt på samme som den: kjøp en mac til kona. Eller la hun kjøpe den sjøl ;) Syns det er det greieste :D
medlem i 194 måneder
 

Re: Jobbe i iPhoto mot NAS/nettverksstasjon??

Innleggav josefr » søn 23.03.2008 17:53

He, he...

Tenkt på det, jeg også :-)

Takk for alle svar.
medlem i 204 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]