Virus på Mac

Virus på Mac

Innleggav kåre1 » lør 29.03.2008 17:57

Jeg jobber for tiden i Afrika, og har derfor kjøpt Mac for å unngå virusproblem. Det er få som bruker antivirusprogram her nede, og flust av virus på arbeidsplassen. Stedet jeg jobber på har problemer med Trojaner/ orm, som slutter på .exe. Den sprer seg ved å lage en fil under hver mappe som slutter på mappenavn+.exe. Viruset har jeg overført til egen maskin ved å bruke minnepinne.

Jeg får selv ingen problemer pga dette, siden jeg har mac. Problemet er at en venn med PC har overført viruset til egen maskin via egen minnepinne fra minmaskin.

Jeg lurer derfor på om det finnes Antispyware eller antivirus programmer for mac som er gratis? Blir jo ikke selv plaget av virus, men er ikke så artig å spre viruset videre til andres dataer...

Virusfilen som sprer seg videre er også lagret i en låst fil, og jeg har problemer med å slette dette fra søppelbøtten. Har noen tips til hvordan man kan slette låste filer fra søppelbøtten? Jeg prøver å slette viruset så fort jeg ser det.
medlem i 192 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav Otsego » lør 29.03.2008 17:59


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav jurgemaister » lør 29.03.2008 18:02

Hei!

Prøv å holde inn option (alt) når du tømmer søppelbøtten for sikker tømming. Et raskt Google søk på "antivirus mac free" gav dette resultatet.
medlem i 225 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav sparchy » lør 29.03.2008 18:11

bare lurer, er det mange som bruker virusprogram her i forumet på sine macer? Det er jo fint å tenke på andre og ikke bare seg selv (ikke spre event. viruset til andre)

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav Dorkfish » lør 29.03.2008 18:18

Jeg brukte det i 2 år, men fant aldri noe virus, så jeg sletta skiten.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav sparchy » lør 29.03.2008 18:20

Jeg fikk nemlig redusert bruk av Telenor engang fordi jeg hadde sendt mye virus rundt omkring. Ble selvfølgelig noe overasket, da jeg brukt mac. Fikk tilbake normal bruk etter noen dager , måtte forsikre dem om at jeg kjørte en rens på maskinen etc. Bruker det ikke idag. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav TheX » lør 29.03.2008 18:33

Jeg har testet ClamXav tidligere, men er alltid klar over hvilke filer jeg laster ned, og mottar lite (ufiltrert) søppelpost. Så, nei, jeg bruker ikke antivirus.

ClamXav er den beste, etter min mening. I allefall den som har hatt mest publisitet, og likevel er gratis.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav dabear » lør 29.03.2008 18:56

et virus skal i utgangspunktet ikke kunne spre seg i det heletatt fra din maskin til din venns minnepinne, ettersom viruset må kjøres for å utføre oppgavene sine. Utførbare windowsfiler kan ikke kjøres i os x (dvs uten wine,darwine eller andre emuleringsteknikker).

For at noe sånt skulle ha skjedd, måtte du/din venn aktivt gått inn for å kopiere over binærfila til viruset?
--

Uansett så er clamav annbefalt, da den er effektiv på å fjerne windowsvirus.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav Jon » lør 29.03.2008 19:20

Finnes jo flere gratis antivirusprogram til Windows og, så hvorfor kan de ikke bruke det? Situasjonen du beskriver høres jo helt håpløs ut.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav fiberkanin » lør 29.03.2008 19:28

Har brukt macintosh så lenge jeg kan huske, (pappa hadde macintosh da jeg var liten, og har det fortsatt)...

Aldri hatt virus.

Eneste virusene jeg får, er på windows xp med BootCamp. :-P

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav kåre1 » lør 29.03.2008 22:18

Takk for tips!! Laster ned ClamXav, og håper det fikser biffen.

Får imidlertidig fortsatt ikke tømt søppelbøtten selvom jeg holder inne alt- tasten. Har Mac-Book. Noen tips?

Lurer også på om noen har tips om et bra og gratis antivirusprogram til vanlig pc som jeg kan installere på kollegaenes maskiner?
medlem i 192 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav sparchy » lør 29.03.2008 23:13

beste gratis til PC er AVG free: http://free.grisoft.com/

både anti virus og anti spyware
Bruker det på jobb og XP i Boot Camp. Aldri noe krøll, og effektiv.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Virus på Mac

Innleggav TheX » ons 02.04.2008 19:46

Etter en restart vil du garantert kunne slette filen uten problemer.

(hvis ikke vil jeg gjerne vite hva for en fil du sletter ;))

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron