Matematikk symboler i Pages 08

Matematikk symboler i Pages 08

Innleggav meCarnival » tor 03.04.2008 11:29

Hei, så det her en dag, usikker på om det er i Pages men så sånn at jeg kunne sette inn et ferdig kvadratrot tegn og bare fylle inn tall... IKKE sette inn bare kvadrarot og skrive bortover... Det jeg er på jakt etter er helt greia men står fast ved å sette 4 opp i femte... 4^5 men 5 skal bli opphøyd og mindre... noen som vet hvor jeg finner slike ting? Burde jo være sånt i et slikt program etter min mening...!
medlem i 197 måneder
 

Re: Matematikk symboler i Pages 08

Innleggav Jedi Tooka Barf » tor 03.04.2008 13:07

Ikke helt hva du spurte om, men her er i alle fall tre alternativer:

A. Sett inn en tabell i Pages, og sett inn en eller flere formler der.
B. Åpne opp programmet Grapher, lag formelen der, kopier, og lim inn i Pages.
C. Last ned LaTexIT, sett inn en tekstboks i Pages, og skriv LaTex kode der.

Ellers så må jeg bare benytte andledningen til å anbefale Mathematica, men det blir vel sikkert overkill. ;)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Matematikk symboler i Pages 08

Innleggav meCarnival » tor 03.04.2008 13:31

i office for word vet jeg det er mange formler du kan sette inn.. f.eks andregradsformelen ferdig satt opp med brøktegn og alt.. alt man trenger å gjøre er å sette inn variblene man selv vil liksom... i pages nå må jeg skrive 4 / 2 = 2.... og det er jævlig tungtvint + at jeg overhode ikke skal ha det sånn.... Skal ha det sånn som man skriver det til vanlig bare i Pages liksom...

Sånn: Bilde

Bare gjorde noe fort i PS for å illustrere... nå skjønner du kanskje hva jeg er på jakt etter? vil at brøker skal stå over hverandre osv... formler skal man kunne bare dra over og slippe og skrive inn ditt og datt.. mener slikt skal være med i programmet jeg da... Men lastet ned den du skrev, nr.3... så litt på det og tror det funker bra..


EDIT: Poenget er å skrive liksom brøker som over hverandre, bare ved å skrive det så gjør pages det om selv f.eks eller at jeg limer inn en brøk og skriver inn variblen i teller og nevner selv f.eks... mange sånne ting med kvadrarot osv man trenger...
Prøvde det LatexIT greiene, responderer ikke her.. fått installert osv men hopper men ingenting dukker opp :(
medlem i 197 måneder
 

Re: Matematikk symboler i Pages 08

Innleggav k2 » ons 09.04.2008 17:31

Med MathType kan du skrive og lime inn formlene i Pages. MT er storebroren til formelredigereren i Office.

Det enkleste er egentlig å bruke Office..

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Matematikk symboler i Pages 08

Innleggav iTouch » ons 09.04.2008 17:46

Edit -> Special Characters.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Matematikk symboler i Pages 08

Innleggav Peedy » ons 09.04.2008 17:50

Et annet alternativ for å skrive matematikk, og få det til å se pent ut, er å bruke LaTeX. Det tar litt tid å lære seg, men en liten guide ved siden av kan brukes.

http://www.tug.org/mactex/
medlem i 213 måneder
 

Re: Matematikk symboler i Pages 08

Innleggav Fred » ons 09.04.2008 18:30

Leser du ikke svarene? Bruk Grapher. Det ligger allerede installert. Kopier formlen over i Pages når den er skrevet. Enlkere kan det nesten ikke bli.
medlem i 227 måneder
 

Re: Matematikk symboler i Pages 08

Innleggav k2 » man 14.04.2008 18:15

Fred: Hva gjør du når du må endre en funksjon?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Matematikk symboler i Pages 08

Innleggav Fred » man 14.04.2008 20:17

Åpner filen med de lagrende funksjonene, endrer den og kopierer den inn på nytt...? :bitchin:
medlem i 227 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]