iWeb på eget domene!

iWeb på eget domene!

Innleggav WR » søn 13.04.2008 21:57

Hei,

Ble rimelig begeistret for alle progammene som gjør web-design til en lek da jeg fikk min iMac i Januar, men da vi skulle laste opp sidene på eget domene, ble det ganske komplisert. Jeg hadde laget en mengde flotte sider, men det ble mye komplisert koding og triksing for å få det til å fungere ute på web´en. Nå er oppdatering av sidene så komplisert at det blir helt meningsløst og bloggen fungerer overhodet ikke som en blogg.

Er iWeb ment som et program eksklusivt for .mac-brukere?
Det synes jeg i såfall er urimelig.
Liker veldig godt lay-out på sidene jeg har laget, og lurer på om det hadde gått ann å overføre sidene til et annet program (f.eks. Dreamweaver) og tilpasse de videre der for publisering?

Noe av det samme problemet har jeg med Nyhetsbrev laget i iWork Pages. Det fungerer jo heller ikke i praksis. Sidene blir jo kjempefine, men jeg får ikke sendt de ut som et nyhetsbrev via e-post. Føler meg en smule snytt. Jeg så på info om iWork og kjøpte programmet fordi det var så mange fine funksjoner sånn som Nyhetsbrevet. Da er det irriterende at en bare kan lage noe som ikke kan brukes til det det var tenkt. Har lest noen innlegg her på forumet der det bl.a. var snakk om at en kunne eksportere til Word og så lage html. Men det blir jo litt dumt når jeg har valgt iWork i stedet for Office. Eller lage nyhetsbrev i iWeb, men det har ikke jeg forstått hvordan jeg kan gjøre.

Hva var det programmereren sa til meg - "det ser fint ut på Mac, men kodingen er skikkelig grisete og vanskelig å jobbe videre med!"

Jeg trenger hjemmesider som fungerer og er lette å oppdatere. Og blogg må jeg vistnok lage med annen programvare...
medlem i 234 måneder
 

Re: iWeb på eget domene!

Innleggav Mr.Graham » søn 13.04.2008 22:06

iWebs funksjoner fungerer nok ikke perfekt uten bruk av .Mac. Selv gikk jeg derfor over til RapidWeaver hvor jeg har muligheter for mer kontroll enn i iWeb etter at jeg hadde modifisert koden manuelt for å få ting akkurat som jeg ville ha det på iWeb-sidene mine. iWeb er og blir et program for å gjøre hjemmesider enkelt for nybegynnere.

Vil du ha en skikkelig blogg på hjemmesiden din, vil jeg anbefale Wordpress. Den er veldig skalerbar og fin, du har mye muligheter, og det finnes masse tillegg (utbyggingspakker) til den. Det beste er at den er gratis. Imidlertid krever den at du har en PHP-database på nettstedet ditt.

Når det gjelder Pages og nyhetsbrev vil jeg anbefale deg å lage det i PDF-format. PDF kan leses på alle platformer og krever programmer som finnes på de aller fleste datamaskiner. I tillegg er programvaren gratis. PDF lager du ved å velge Print i Pages og trykke på knappen for PDF som jeg tror er lengst nede i venstre hjørne i Print-vinduet. Lykke til!

Edit: Rettet "Mac" til ".Mac".
medlem i 224 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]