Noen som vil gi råd ang. fotoredigering og fotobok prg?

Noen som vil gi råd ang. fotoredigering og fotobok prg?

Innleggav nn » tir 15.04.2008 14:58

Hei!

Håper at noen har lyst til å gi meg råd! Ser noen tråder her, men ingen som svarer 100% til mitt sp.mål....
Må først innrømme at jeg er ganske ny både på mac og digital speilrefleks (men jeg lærer:-)

Jeg har en ny MacBook Pro bærbar, og Photoshop CS2 (som jeg behersker ganske godt).

Mitt ønske er:
1. å få laget disse lekre fotobøkene fra Mac (IPhoto vs. Aperture?)
2. et enkelt redigeringsprogram som komplimenterer Photoshop CS2 og gjør redigering litt kjappere enn Photoshop... ( Aperture vs. Lightroom)

Spørsmålet er:
Skal jeg kjøpe Lightroom + Ilife?
+ jeg behersker Adobe måten å gjøre ting på (dvs. Photoshop)
+ Lightroom ´jobber sammen med` Photoshop CS2 hvis jeg forstår riktig.
- må da kjøpe Ilife/IPhoto i tillegg for å få til å lage fotobøkene.....

Eller bør jeg kjøpe Aperture?
+ slipper å kjøpe Ilife i tillegg bare pga fotobok-muligheten
- dette programmet komplimenterer vel ikke Photoshop CS2 på samme måte som Lightroom?
-Har forstått at dette programmet er ´tyngre og tregere´enn Lightroom
-Har lest et sted at jeg må kjøpe et alternativt bacupsystem i tillegg til TimeMachine som jeg bruker nå)

Takker og bukker for snarlig svar, har lyst til å komme i gang med bildene mine asap..

-nina :-)

PS: Etter å ha sett på demovideoene heller jeg mest mot Aperture..rimeligere er det også.
Er det forresten noe poeng å kjøpe både Aperture og Iphoto? Eller er ´biblioteksystemet´det samme (eller bedre) på Aperture enn Iphoto) ....?
medlem i 192 måneder
 

Re: Noen som vil gi råd ang. fotoredigering og fotobok prg?

Innleggav lazaruz » tir 15.04.2008 15:59

iPhoto følger da gratis med macen? tror jeg? :P

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Noen som vil gi råd ang. fotoredigering og fotobok prg?

Innleggav Mr.Graham » tir 15.04.2008 16:06

Jeg skal prøve å hjelpe deg med det jeg har litt peiling på.

iLife følger med alle nye Macer, og sånn sett skal du allerede ha iPhoto på maskinen din. Derfor vil du allerede ha muligheten til å lage en fotobok med programvaren du har på Macen din.

Når det gjelder Aperture vs. Lightroom er det smak og behag. Lightroom kommer i ny versjon til sommeren hvis jeg ikke tar feil, Aperture har akkurat kommet i versjon 2.
Jeg sto overfor samme dilemma som deg, og ble anbefalt å prøve begge to (demoversjoner kan lastes ned fra nettet. I tillegg finner du en BETA-versjon av Lightroom 2 (som kommer til sommeren) på Adobes nettsider.). Etter to uker med prøving og feiling med tre mapper med bilder fra i sommer var jeg ikke i tvil, for meg virket Lightroom best. For andre vil kanskje Aperture fungere best. Programmene gjør stort sett det samme, men på forskjellige måter. Spørsmålet er hvordan du liker å gjøre ting, og det spørsmålet kan bare du svare på. Jeg vil uten tvil si at du i ettertid vil være glad for at du brukte to til fire uker på å vurdere de to alternativene, det er et program som du skal bruke i så mange timer at det er en fordel hvis du kjenner styrkene og svakhetene dens før du kjøper det. Selv bruker jeg ofte Lightroom i tilfeller hvor jeg må levere bilder raskt, og var derfor helt avhengig av at det gjorde det jeg ville når jeg ville det.

Når det gjelder backup vil jeg si at TimeMachine fungerer fullgodt for meg som backup for bildene i Lightroom. Aperture legger i utgangspunktet bildene i en stor databasefil, og det er derfor mulig at den må tas backup av på annen måte.

I iPhoto vs. Aperture-vurderingen bør du vite at det er to vidt forskjellige programmer vi snakker om. iPhoto er laget for amatører og for å gjøre enkle justeringer (røde øyne, litt kontrast osv), mens Aperture er laget for profesjonelle fotografer og har helt andre muligheter. Det blir litt som å sammenligne Canon EOS 450D med EOS 1Ds Mark III eventuelt Nikon D60 med D3. Etter min mening vil Aperture erstatte iPhoto fullgodt, og vel så det.
medlem i 224 måneder
 

Re: Noen som vil gi råd ang. fotoredigering og fotobok prg?

Innleggav SondreB » tir 15.04.2008 16:20

Jeg vil sterkt anbefale Aperture. Du kan lage flotte fotobøker, det kommuniserer ypperlig med Adobe Photoshop og du har innebygd backupfunksjon i programmet, kalt Vault (for å svare på det du skrev). Mulighetene for organisering er enorme i forhold til iPhoto.

Men, som Mr.Graham sier, Aperture-Lightroom er en evig debatt, og du må bare prøve begge for å finne ut hva du liker best. :-)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Noen som vil gi råd ang. fotoredigering og fotobok prg?

Innleggav nn » tir 15.04.2008 19:22

Tusen takk for litt oppklaring! :-D

Har nå lastet ned trial versjoner av både Apertune og Lightroom og gleder meg til å teste i kveld!

Men; alle sier at Ilife skal følge med alle nye maccer, dette skjønner jeg bare ikke (se tråden min fra tidligere "Skal Iphoto følge med alle nye maccer" viewtopic.php?f=359&t=194288

Godt mulig det er jeg som er helt tykk i hodet, men jeg finner det ikke på tiger cdén som fulgte med maskinen.... har nå leopard, og der er det ihvertfall ikke...........

hmmmmmmmmmmm....? Veldig irriterende hvis jeg egentlig skulle ha hatt tilgang til det!

-nina
medlem i 192 måneder
 

Re: Noen som vil gi råd ang. fotoredigering og fotobok prg?

Innleggav Mr.Graham » tir 15.04.2008 21:13

Bare hyggelig! Husk å laste ned BETA-versjonen av Lightroom 2 også, hvis du ikke allerede har gjort det, den er jo ikke helt ferdig ennå, men det er en del forbedringer fra forrige versjon etter hva jeg har hørt. Kan være verdt ventetiden...

Hvis du går inn i mappen "Programmer" på Macen din, skal du finne iPhoto. Du kan evt. bruke Spotlight (forstørrelsesglasset helt oppe til høyre på skjermen din), og søke etter iPhoto. Programmet skal ligge på Macen din, med mindre det ble avinstallert før du installerte Leopard (eller at du formaterte harddisken før du installerte Leopard). iLife skal det være mulig å installere fra en av DVDene som fulgte med maskinen da du kjøpte den. Jeg lurer på om det kan ligge på den andre DVDen, men er ikke helt sikker, det er en stund siden jeg gjorde dette... Det skal ligge en mulighet til å installere bare tilleggsprogrammer, som blant annet inkluderer iLife.
medlem i 224 måneder
 

Re: Noen som vil gi råd ang. fotoredigering og fotobok prg?

Innleggav nn » tir 15.04.2008 22:12

Yes: jeg formaterte hardisken først...

Oooops: jeg forsøkte cd´en igjen, og det var ikke akkurat så vanskelig som jeg skulle ha det til. Var bare å innstallere bundled software som du sier.
*flau*
Men takk for tålmodigheten ;)
medlem i 192 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron