Hvordan organiserer dere Aperture biblioteket?

Hvordan organiserer dere Aperture biblioteket?

Innleggav nn » ons 16.04.2008 0:43

Hei!
Det hadde vært interressangt å høre hvordan hver enkelt systematiserer Aperture 2-biblioteket sitt?
Jeg tror jeg skjønner hvordan selve mappe/prosjekt strukturen fungerer, tenkte mest på om dere konkret legger inn etter årstall/type bilde/prosjekt etc.
Er litt overveldende i begynnelsen dette ;)

Og bruker dere dette som eneste bibliotek eller lagrer dere bildene enda et sted, for eks. i Finder (som en backup)?

Og hvordan tar dere backup på Apertune library? Kan man lagre Apertune Vault på samme eksterne harddrive som man bruker til TimeMachine? Eller bør man bruke en separat harddrive til dette?


Håper på svar!
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan organiserer dere Aperture biblioteket?

Innleggav Herman1 » man 05.05.2008 22:09

Grunnorganiseringen jeg bruker er konstruert ut fra defaultoppsettet for valg av nøkkelord, og prosjektene organiserer jeg etter sted, årstid, år og en tosifret ID (01, 02 etc.). Dermed blir en "pakke" slik: Oslo våren 2008-03. Inne i dette prosjektet legger jeg så smarte mapper ut fra nøkkelordorganiseringen i Aperture. Action. Portrait. Indoor. Outdoor, osv. Det første jeg gjør når jeg har lastet inn nye bilder er å gi dem tags etter nøkkelordene, man kan selvfølgelig gi flere tags, men jeg foretrekker å ha det så enkelt som mulig i utgangspunktet, og bruker bare én tag. Deretter setter jeg stjerner og bedømmer hvert foto deretter. Og noe havner selvfølgelig i søppelbøtten...

Når jeg har gjort denne grunninndelingen, fortsetter jeg med hvert bilde og gir dem søkbare emneord i feltet (eller er det to felt) under Caption, hvor jeg forøvrig gir en presis beskrivelse av motivet, adresse, navn o.l. De søkbare emneordene er greie å bruke hvis man f.eks. kategoriserer alle selvportrett med "meg" og deretter kan man jo også legge til en ID-tag som 0001, osv. opp til 9999 hvis det blir aktuelt. På denne måten blir emneordene elastiske (hvis de er presise og ufravikelige) og det blir lett å søke opp enkeltbilder presist (etter caption-feltet) eller etter ett eller flere (v.h.a. emneordene). Dette er "grunnkonstruksjonen". Etter det kan man selvfølgelig variere med egne mapper for egne billedsamlinger etc. Et eget prosjekt for en butikk f.eks. Min absolutte erfaring og anbefaling er å merke alle bilder så fort man har lagt dem inn i biblioteket! Ellers hoper det seg bare opp. Og man sparer en god del tid på å kunne søke raskt i hele biblioteket, som Aperture inviterer til.

Hvis jeg hadde hatt Aperture-biblioteket på maskinen min, ville jeg absolutt hatt Vault's(ene) på en ekstern disk, helst en litt stor en så man har noe å gå på. Og IKKE på Time Machine!!! Hvis man blander Time Machine og Aperture Vault's finner ikke systemet ut av det. Dessverre, hvis du hadde tenkt å spare penger. Jeg har to eksterne 500 GB disker hvorav én av dem huser Aperture-biblioteket, og en annen Vault('s). En tredje brukes av Time Machine, og hvis jeg skulle ha et Aperture bibliotek på maskinen under en reise f.eks., ville jeg passet på å merke av dette biblioteket slik at det ikke ble tatt backup av med Time Machine. So, that's all folks, from little poor me... :-)

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]