Utfordring til en mac-ekspert

Utfordring til en mac-ekspert

Innleggav haavard1979 » lør 10.05.2008 17:35

Jeg har funnet en god gammel iMac av den typen som har cd-rom, harddisk og alt inkludert i skjermen. Den har OS 9.2, men innholder også mye søppel. Derfor vil jeg formatere den. Sitter med OS 9 CD, men når jeg holder C inne og starter opp maskinen på nytt vil den fortsatt bare starte fra harddisken. Det hjelper heller ikke å velge CDen som startstasjon i kontrollpanel. Det må da finnes en måte å tvangsformatere en mac på uten CD-en....?

Takk for tips hvis noen har. Hilsen PC-bruker som er litt lost... :-D
medlem i 217 måneder
 

Re: Utfordring til en mac-ekspert

Innleggav arntss » lør 10.05.2008 17:49

Du går i diskverktøy og formatterer derfra. Tror det skal være sånn i OS9 også... arrester meg hvis jeg tar feil.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Utfordring til en mac-ekspert

Innleggav k2 » lør 10.05.2008 17:52

Jeg mener iMacene krevde egne, iallfall nyere system cd-er. Om det er 9.0 du har, er det kanskje der hunden er begravet.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Utfordring til en mac-ekspert

Innleggav haavard1979 » lør 10.05.2008 17:59

Det kan være en viss fare for det. At jeg ikke kan "oppdatere" til en eldre versjon av operativsystemet. Hvis noen vet mer om dette eller har en annen løsning er det bare å fyre løs.

I "diskverktøy" får jeg beskjed om at jeg ikke kan formatere startdisken...
medlem i 217 måneder
 

Re: Utfordring til en mac-ekspert

Innleggav Peedy » lør 10.05.2008 18:22

Det stemmer at du ikke kan formatere den harddisken det systemet du kjører ligger på.

Problemet er nok systemcden, men du finner nok alltid noen som har en 9.2 eller nyere å låne deg:)
medlem i 212 måneder
 

Re: Utfordring til en mac-ekspert

Innleggav alfa » lør 10.05.2008 18:23

Hei Haavard 1979.
Hvis du kan finne ut hvilken OS-versjon som ble levert med maskinen, og bruke den som start-stasjon burde du ha en mulighet. Siden maskinen ikke vil starte fra CD`en med OS 9. Kontroller hvilken eksakte versjon du har tilgang til (9.2.1/9.2.5 etc) Start maskinen med å skru av alle tillegg og start på nytt. Kanskje maskinen da vil skifte start-stasjon når du holder C-tasten inne. Hvis du kan få tilgang til Norton SystemWorks 2.0 så mener jeg den kan brukes fra og med OS 8.5 eller for enda eldre OS: Norton Utilities 4.0. Kanskje du kan låne en ekstern harddisk som inneholder flere alternative versjoner av OS som kan brukes.
Ikke gi deg, husk en Mac har lang levetid.
Lykke til!
alfa
medlem i 191 måneder
 

Re: Utfordring til en mac-ekspert

Innleggav simen » lør 10.05.2008 18:39

Høres ut som CD'en du har ikke er kompatibel med dataen din. Eller at CD'en er fysisk skadet. Prøv også å resette PRAM'en. Du kan jo kjøpe en retail Mac OS versjon som passer med systemkrava på din iMac på eBay. Eller legge ut en annonse på brukt1.no

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Utfordring til en mac-ekspert

Innleggav haavard1979 » lør 10.05.2008 18:46

Tror kanskje jeg fikset det på et vis her (utrolig nok). Jeg kjørte en gjennopprett-CD som la systemmappen på en annen harddisk (minnepinne) og deretter startet jeg maskinen fra minnepinnen. Dermed får jeg lov til å gjenopprette den opprinnelige mac-harddisken. Pr. definisjon er vel ikke dette en formatering, men den sletter i hvert fall ting og legger inn det som var på maskinen da den kom fra fabrikken. Det ser lovende ut når 90 prosent av gjenopprettingen gjenstår... :-)

hmmm...der tok jeg feil. Ting ble ikke slettet helt. jeje. får finne en annen løsning. Takk til alle som kom med gode råd
medlem i 217 måneder
 

Re: Utfordring til en mac-ekspert

Innleggav Edwi » lør 10.05.2008 21:24

Hvis jeg ikke husker feil, så var det to oppstartplater til system 9.x. Du må i tilfelle ha begge, og du må begynne med den det står disk 1 på. Som en test kan du sette inn en annen CD/DVD som har system. For eks. Norton eller et reparasjonsverktøy. Hvis ikke disse heller starter fra platen når C-tasten holdes nede, så er det sannsynligvis kontakten til tastaturet som har skylden. Er du sikker på at dette fungerer? Har du DVD for Panther eller Tiger, kan du også bruke disse. En G3 iMac tåler system opp til Tiger, iallfall hvis den har en slot-loading CD port.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron