Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Innleggav Mortlar » ons 14.05.2008 23:42

Jeg skal oppdatere html, (etter at jeg får en eller annen mac1-er til å lage en hjemmeside for meg for 500 kr, som beskrevet i denne tråden: http://mac1.no/forum/viewtopic.php?f=365&t=196933)

Hvilket program bør jeg bruke?
Jeg tenker kanskje å holde meg til wordpad. Er det noen som ser noen ulemper med dette? Kan noe html fra før, og det er jo ikke vanskelig å klippe og lime selve "innholdet"? :)

Hva tror folk?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Innleggav Macini » tor 15.05.2008 0:07

Du kan jo prøve Smultron.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Innleggav Mortlar » tor 15.05.2008 7:32

Det var jo et knalltips.
Og det er vel ikke noen ulemper ved å bruke dette, side om side med noe windows-tekstbehandler?
Finnes det noe tilsvarende til windows også? Jobbpc'n min er en dell og privat bruker jeg mac. Kommer til å bruke begge deler til oppdatering.

Noen andre programmer jeg trenger, eller kan Smultron også sørge for opplasting av filer til server etc?

Takker masse for hjelpen. =)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Innleggav TommyT » tor 15.05.2008 10:10

Coda fra Panic liker jeg veldig godt ... koster en liten slump penger men.

Denne har innebygget FTP/SFTP/SSH etc. som gjør det enkelt å jobbe mot servere.

http://www.panic.com/coda/
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Innleggav tjodolv » tor 15.05.2008 11:40

Du trenger som nevnt et program for å håndtere koden, og et for å laste opp filene. Coda har begge deler i samme programmet, men koster penger. Smultron er gratis, men da må du også ha et eget FTP-program, for eksempel Cyberduck – gratis.
Av betalprogrammer finnes det enormt mye forskjellig og bra, men jeg vil ikke anbefale noe slikt til deg ettersom du ikke kommer til å bruke en brøkdel av funksjonaliteten i slike programmer uansett.

Når det gjelder overgangen til Windows, må du være klar over et par ting for at alt skal gå knirkefritt. På Mac (og andre UNIX-baserte systemer) er "koden" for linjeskift LF. I Windows er den CRLF (i Mac OS Classic var den CR). Sørg derfor for at programmet du bruker kan håndtere begge deler. Feks kan TextMate på Mac lagre i alle tre variantene. Litt usikker på hvilke andre programmer som kan det. Generelt er det greiest å bare gå for CRLF, så funker det stort sett over alt.
Ting nummer to er tegnsett. Noen programmer bruker ISO-8859-1, andre bruker UTF-8 og andre bruker noe annet igjen. Pass på å lagre fila i samme tegnsett hver gang. Et av disse holder (jeg vil anbefale UTF-8).
Til Windows er Notepad++ et flott og gratis program som i utseende og følelse er ganske likt Smultron. Et helt ok gratis FTP-program til Windows (Mac også forsåvidt) er en plugin til Firefox som heter FireFTP.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Innleggav Mortlar » tor 15.05.2008 22:21

Helt supert. Takker for svar. Jeg skal sjekke ut alle tipsene. You are great.

Nå trenger jeg bare noen til å snekre sammen skallet til siden for meg. Som sagt er det bare å ta kontakt hvis noen er interessert i 500 kroner. =)

Morten

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Innleggav iKarlsen » tor 15.05.2008 23:49

Har du sett på forskjellige CMS-systemer? Da kan man heller konsentrere seg på et skall/skin, og resten av funksjonaliteten ligger i bunn. Blandt annet er PHP-nuke ok på dette, samt Joomla er også veldig bra. Er dette i utgangspunkt en konseptside eller en nyhetsside? Vil det være ukentlig eller daglig oppdateringer? Eller vil det kun være en sjelden gang i blandt? Som bruker av siden bør du jo stille en del kriterier for hvordan det vil være å oppdatere side.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Innleggav Mortlar » søn 18.05.2008 12:04

for å være helt ærlig så vet jeg ikke helt hva et cms-system er, men det høres jo flott og fint ut. ;) Noe sted hvor det ligger en grei forklaring cms ute på nettet?

Det skal være en side som oppdateres ukentlig er ambisjonen, men det er ikke noen daglige greier. All informasjon vi trenger å formidle til de elevene vi har på musikkskolen.

Er Cms så lurt som det høres ut? =) Takker for tips. Henger litt igjen i gode, gamle "skriv noe kode i wordpad og sleng det ut på nettet"-tidsalderen.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hvilket program til oppdatering av hjemmeside?

Innleggav tjodolv » søn 18.05.2008 13:49

Å bruke et CMS kan være greit, men til den bruken du beskriver er det ikke sikkert du trenger noe mer enn å lage sidene selv og så "slenge dem ut".

Et CMS er for øvrig en pakke med script som sørger for å håndtere og presentere innhold. Man kan "oppdatere" nettsidene sine fra hvor som helst, uten å ha noe annet program enn en nettleser. Mac1.no / Kreativ1.no og alle de andre -1.no sidene er gode eksempler på hva man kan få til med et CMS. Disse er bygget på et CMS som heter Drupal, med forumet phpBB3 integrert inn i det hele. Å sette opp et CMS krever ørlite kunnskap utover å "skjønne html", men ikke uoverkommelig. Å tilpasse det slik folkene bak Mac1.no har gjort krever en god del kunnskap om teknologien bak.
For å sette opp et CMS må webhosten din tilby scripting (PHP, Python, Ruby on Rails...) og en database (MySQL, PostgreSQL...). Kombinasjonen PHP og MySQL er den vanligste, og det finnes enormt mange gode, OpenSource (gratis) CMS til det. Feks Drupal som er brukt her, Joomla, WordPress... Til disse får du også mange ferdige "themes", altså utseendemaler. Disse er kanskje av varierende kvalitet, men veldig mange er solide og pene (med solide mener jeg at de fungerer i de aller fleste forskjellige nettlesere – Internet Explorer, Firefox, Safari og Opera er de fire største man i alle fall bør sørge for at det fungerer i).

Men som sagt, det kan hende at det blir litt overkill til ditt bruk, om det er du som skal stå for oppdateringene, og de ikke kommer oftere enn ei gang i uka. Det tar nemlig gjerne litt tid å sette seg inn i et CMS slik at man får det akkurat slik man vil ha det.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]