iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav cordoprod » tir 26.01.2010 15:56

Heisann.
Jeg har to Macer (begge kjører OS X 10.6.2).
Den ene er stasjonær, og den andre bærbar.

Vil gjerne holde iPhoto biblioteket i sync på disse to, og har hørt at man kan flytte iPhoto biblioteket over på TC eller NAS.

Vil gjerne gjøre dette men vet ikke helt hvordan. Og kan jeg bruke samme bibliotek på to Macer? Vil f.eks ansiktsgjenkjenningene bli oppdatert på den andre maskinen?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav Sorry » tir 26.01.2010 16:23

Dette går fint! :)

Flytt iPhotot-library (finnes vanligvis under bruker->Bilder) til et område der begge har tilgang. Hold Alt nede når du starter iPhoto og velg den nye plasseringen. Gjør dette på begge maskinene og du får identisk bibliotek på begge.

http://support.apple.com/kb/HT1198
medlem i 171 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav rocambole » tir 26.01.2010 16:35

Men hva med back-up? TC tar jo ikke back-up av filer som ligger på TC-disken. Man må vel da ta manuell back-up til en ekstern HDD?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav henrikt » tir 26.01.2010 16:36

Men vil ikke denne løsningen føre til veldig treg innlasting av bilder? Selvfølgelig avhengig av nettverksoppsettet, men over en trådløs tilkobling så ser jeg for meg at det muligens vil ta litt tid å bla seg igjennom bildene en har liggende på TC. I tillegg vil det vel være litt ventetid for at TC skal spinne opp.

Noen som har satt det opp slik og har noen erfaringer med dette? Har selv en TC og vurderer det samme.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav struktur » tir 26.01.2010 16:50

Metoden beskrevet funker bra.

Du kan også prøve å flytte biblioteksfilen til den stasjonære Mac'en. da vi lden tas sikkerhetskopi av. For at den bærebare skal få tilgang må du slå på fildeling i Kontrollpanelet for denne filen.

Søk den så opp i iPhoto på begge mac'ene (som beskrevet).

Den bærbare vil nok ha litt dårligere respons på å vise bilder, men dette avhenger veldig av oppsettet på ditt trådløs nett.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav Sorry » tir 26.01.2010 16:57

Angående trådløs respons så stemmer det at dette er i overkant tregt. Jeg gjorde dette for et par år siden med Airport Extreme og en gammel USB-disk. Det var så tregt at det ikke fungerte hverken over trådløst eller kabel. Det kan tyde på at det var selve disken som da var problemet.

Nå konfigurerer jeg en Windows Home Server og skal bla sette opp delt iPhoto-blibliotek. Har ikke testet det ut enda, emn regner med at det skal bli bra.

Post gjerne din erfaring med TC/hastighet/iPhoto når du har testet! :)
medlem i 171 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav cordoprod » tir 26.01.2010 17:47

Prøver å legge det opp på NAS nå.
Er det noen som vet om det går ann å opprette flere delte mapper (enn Data) på TC?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav nikkor » tir 26.01.2010 18:05

Takk for tipset om iphotobiblioteket på tc.

Jeg har alle bildene på tc og det er overhode ikke tregt å kjøre det trådløst, bortsett fra enkelte av bildene som er på 100 MB ( da bruker jeg nettverkskabelen)

Bruker photoshop cs 4 og adobe Bridge, imac 27 i7+ tc.
funker helt flott å hente,redigere og lagre bilder til og fra tc.
medlem i 199 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav cordoprod » tir 26.01.2010 19:09

Nå har jeg prøvd å lagt det inn på NAS og trykker alt når jeg starter iPhoto.
Valgte da iPhoto Library som lå i Media på NAS.

Alle hendelser, ansikter, bilder kommer opp. Men miniatyrbildene kommer ikke opp!
Har stått sånn ganske lenge nå, så det er nok ikke at de laster enda.

Her ser dere åssen det blir:
http://bildr.no/view/575777

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav Sorry » tir 26.01.2010 20:39

Forsøk å gjennoppbygg bibliotek. For å gjøre dette skal du starte opp iPhoto med en tastekombinasjon - tror det er Alt+Command, men sjekk ut iPhoto hjelp om dette stemmer. Da får du opp en dialogboks med en del bibliotek-valg.
medlem i 171 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav Mags » tir 26.01.2010 21:49

Jeg har litt samme problem som trådstarter, men ønsker ikke å ha et felles bibiliotek på TC eller en annen ekstern disk av den grunn at jeg gjerne vil ha bildene med meg på MBPen når jeg er bortreist.
Ønsker meg mulighet for å synkronisere iPhoto Library mellom de to maskinene slik at endringer på en maskin overføres til den andre ved neste synkronisering.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav OleC » tir 05.08.2014 11:17

Løfter opp denne tråden.
Har akkurat det samme ønske som Mags her beskrev i 2010. Regner med at det har skjedd endel utvikling siden da. Er det noen som har noen gode råd til hvordan jeg bør sette opp dette?

Har en MBP, en macmini og en TC. Har et litt eldre iphoto biblotek på mini´n og et oppdatert på MBP´n. Ønsker å samkjøre disse biblotekene og kun ha et biblotek.
Er villig til å investere i en NAS om det er det som skal til for å få en god løsning. Kan man for eksempel ha bibloteket på en NAS og ha tilgang til dette via nettet og gjerne apper på ipad og iphone i hele verden. Som en privat icloud?
medlem i 193 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav HenrikWL » tir 05.08.2014 14:36

Hvis du venter i 2 måneder, så kommer funksjonaliteten du etterspør i OS X Yosemite og iOS 8.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav simkort » tir 05.08.2014 15:34

Som personen ovenfor skriver. Yosemite og iOS8 har løsning, se forresten WWDC14. Nytt bildeprogram blir det også, så får vi håpe på en smidig løsning for konvertering fra iPhoto til Photo.
medlem i 213 måneder
 

Re: iPhoto bibliotek på Time Capsule eller NAS?

Innleggav OleC » tir 05.08.2014 17:28

HenrikWL skrev:Hvis du venter i 2 måneder, så kommer funksjonaliteten du etterspør i OS X Yosemite og iOS 8.


Vet du noe om hvordan dette er tenkt løst med de nye funksjonene?
Tittet litt på denne: https://www.komplett.no/synology-disk-s ... !tab:extra
Det ser jo ut som et produkt som kan innfri mine ønsker...
medlem i 193 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]