Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav kbk68 » tor 29.12.2011 18:23

Har akkurat importert alle bilder av julefeiringen fra kameraet til iphoto. Hendelsene dukket i iphoto per dato som innstilt. Når importen var ferdig slettet jeg bildene på kameraet. Deretter forsøkte jeg å gå inn på hver hendelsesmappe som forhåndsviste innholdet, men var tom når den ble åpnet. Etterhvert avsluttet jeg iphoto som oppga å lagre til bibliotek under avslutningen. Ved senere oppstart er alle bildene fra julefeiringen bort i fra biblioteket :-! Finnes det i systemet noen gjenopprettings funksjon e.l. som gjør det mulig å få tak i de tapte bildene ???
medlem i 200 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav Snire » tor 29.12.2011 18:54

Hvis du har valgt å lagre bildene i iPhoto biblioteket, kan du finne igjen det som regel i bilder mappa. H-klikk på bibliotekfila og velg "vis innhold i pakken". Der skal det finnes ei mappe som heter masters som bildene skal være lagret i.
Lykke til :-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav kbk68 » fre 30.12.2011 14:11

Takk for tipset!! :-D Bildene ble funnet under en mappe uten dato i masters. Kopierte bildene over til en mappe og importerte de deretter til iPhoto. Gikk greit å se på bildene ved å velge Bilder i menyen til venstre. Under hendelser dukket de ikke opp. Lukket iPhoto etter bruk og til min store overraskelse var bildene igjen borte når jeg åpnet programmet senere.

Dette sammenholdt med at iPhoto ofte ikke viser bilder under hendelser eller går svart i fremvisningsmodus til tross for at bildene faktisk ligger i biblioteket, gjør at jeg begynner å lure på om programmet burde erstattes med noe annet..
medlem i 200 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav sven13 » lør 03.03.2012 19:36

Har du fått løst problemet?

Jeg hadde nøyaktig det samme fenomenet. Det oppsto da det ble opprettet en ny bruker på maskinen og bilder importert til iPhoto hos den nye brukeren oppførte seg slik som du har beskrevet. Jeg gikk inn på «Deling og rettigheter» for iPhoto-biblioteket og satte opp den nye brukeren som «(Meg)». Da løste problemet seg.
medlem i 145 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav Fua » tor 22.03.2012 22:36

Har noe av samme problem. Finner bildene men får dem ikke opp i iPhoto.

Hva skjedde?

Importert ca 100 bilder fra kamera. Alt normalt. Redigerte disse. Som normalt. Laget et utvalg på ca 40 i egen mappe. Finner disse men ikke opprinnelig bildemappe. Høyretrykker på en av disse (fra utvalg på 40) og finner hele mappen med alle originale bilder på dato under iPhoto. Når jeg prøver å dra disse ned i iPhoto får jeg beskjed om at disse finnes i biblioteket og lar seg ikke importere på nytt.

Noen forslag?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav jonhe » fre 23.03.2012 8:34

Har du slettet bildene fra minnekortet finnes det software som kan få de tilbake hvis du ikke har begynt å ta nye bilder. F.eks.

http://www.lexar.com/products/lexar-ima ... tegory=429
medlem i 145 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav Fua » fre 23.03.2012 9:39

Hei og takk for tips. Smart. Jeg har bildene. De ligger i mappen "originals" i iPhoto. Mitt problem er at jeg IKKE får dem synlig opp i iPhoto. Har forsøkt å lage en ny mappe for å importere dem på nytt men får beskjed om at de eksisterer. Hadde det vært iTunes ville det bare vært å trykke på en og en låt (alt. alle på en gang) så ville de vært synlig i iTunes. Slik er det øyensynlig ikke i iPhoto.

Help:-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav eriktar » fre 30.03.2012 12:46

Har lignende problemer selv. Jeg har heldigvis en backup som kjøres automatisk daglig. Kan bekrefte at iPhoto sletter bilder. For meg har dette kun skjedd etter migrering til Lion. Om jeg roterer, cropper et bilde eller gjør andre litt intense oppgaver så hender det at både modified og original blir slettet. Kun thumbnail igjen.

Samme skjer dersom jeg oppretter nytt bibliotek med få bilder (færre enn 1000). Så er komboen iPhoto + Lion som er problemet.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav nordickid » fre 30.03.2012 12:57

Kom en fiks fra Apple til iPhoto nå. Lastes ned via Programvare oppdatering;)

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav annkristinbe » lør 10.06.2017 22:07

sven13 skrev:Har du fått løst problemet?

Jeg hadde nøyaktig det samme fenomenet. Det oppsto da det ble opprettet en ny bruker på maskinen og bilder importert til iPhoto hos den nye brukeren oppførte seg slik som du har beskrevet. Jeg gikk inn på «Deling og rettigheter» for iPhoto-biblioteket og satte opp den nye brukeren som «(Meg)». Da løste problemet seg.


Jeg tror jeg har fått det samme problemet nå.. Mistet mange bilder etter det plutselig ble opprettet en ny bruker på min mac.. Jeg lurer på om du vet hvordan jeg kan fikse dette nå, for på min mac finner jeg ikke "deling og rettigheter"? Vet du hvor på maskinen dette ligger? Finner ikke noe oppdatert informasjon om akkurat dette.
medlem i 82 måneder
 

Re: Importerte bilder til iPhoto 11 forsvunnet

Innleggav Grubasek » søn 11.06.2017 10:37

@annkristinbe:

Bibliotekfila ligger i Bilder-mappa. Høyreklikk på filen og velg "Vis info". Nederst finner du info ang. rettigheter.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]