Kvitteringsapp - anbefalinger?

Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Ovit82 » man 25.03.2013 10:10

Det begynner å bli en del kvitteringer etterhvert, spesielt nå som jeg har kjøpt leilighet og den skal fylles med alt fra bestikk og hvitevarer til håndklær på badet. Noen av disse kvitteringene er jo veldig viktig å ta vare på, men jeg er en fan av det papirløse samfunnet og vil helst ha alt digitalt.

Har noen her en anbefaling til en kvitteringsapp? Helst noe som kan synkronisere mellom OSX og iOS, gjerne med dropbox som jeg bruker.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Akg90 » man 25.03.2013 11:20

Jeg bruker Cam Scaner til nettop dette, Det er en app som er laget for å ta bilder av papir/bilder som en slags scanner. Den er gratis på iOS Appstore og det finnes flere varianter av de der ute.

Når det er overført så Bruker Jeg Evernote under taggen: Kviteringer.
Hvis du ikke bruker Evernote fra før eller har brukt det før så kan det virke tungvint i starten. Men jeg fant ut etter hvert for min del at det var det eneste jeg kunne holde oppdatert og tilgjengelig over alle 'dingsene' jeg bruker :)

Brukerens avatar
medlem i 144 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Ovit82 » man 25.03.2013 14:13

Det blir litt mange apps for meg, jeg er egentlig ute etter en dedikert applikasjon til kvitteringer, og gjerne en som er primært bygget for OS X men med en iOS app i tillegg. Kvitteringer vil uansett tas med hjem til macen for å arkiveres.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Nikoraisan » man 25.03.2013 17:20

2 apps er nok minimum du må forholde deg til uansett. en for å scanne, en for å organisere. evernote har innebygget OCR (tegngjenkjenning i scans), så jeg anbefaler den. hva du bruker for å scanne er opp til deg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav McEven » man 25.03.2013 18:30

Hva med Digipost?

-M

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Tarkus » man 25.03.2013 18:35

prøv Pikki, jeg bruker det og syntes det funker helt fint. det arkiverer automatisk til evernote (som er automatisk syncet med OSX-versjonen på alle mac'ene).

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Ovit82 » tir 26.03.2013 10:45

Piikkivar ikke gratis lengre, men selv uten en utgiftoversikt for øyeblikket er jeg rimelig sikker på at jeg skal overleve de 21 kronene :)

Da er evernote installert og jeg skal teste denne løsningen :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav LCD » tir 26.03.2013 13:40

Hei

Ser for meg den lange matlista fra "Meny" scanna med Pikki!
2 personer holder den lange lista flatt nedtil et bord mens 1 person tar 12 stk bilder for å få med alt
Er det saks som er tingen her eller må man be Meny om at de skal slå inn en og en artikkel?
medlem i 147 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Ovit82 » tir 26.03.2013 13:44

Den matlisten er uansett en utfordring om den skal digitaliseres :p Men det er ikke matlisten jeg er så interessert i å ta bilde av. Det er alle kvitteringene av store innkjøp jeg gjør, iMac, hvitevarer, støvsuger etc. Mest med tanke på fremtidig garanti :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav LCD » tir 26.03.2013 18:40

Hei

Utfordring med lange kvitteringer!
Med en iPhone og Pikki er det sikkert en utfordring ...ja

Har brukt en Fujitsu ScanSnap S1500M dokument scanner i flere år på Mac og noen utfordring kan jeg ikke akkuratt si det er å scanne lange kvitteringer
Men da må man "orke" å bære kvitteringen med seg hjem da og ikke kaste den med en gang
Dokument scannern tygger sånn lange kvitteringer uten plunder + kjører OCR og gjør all tekst i kvitteringene lesbare i samme slengen så man kan søke etter all info som kvitteringen inneholder
Men i manko på en datamaskin når man trenger den, er det sikkert en grei løsning med å ta et enkelt bilde av et papir med iPhone og Pikki, om behovet skulle være nødvendig der og da
Har man ikke en Mac eller råd til en dokument scanner kan det helt sikkert være en enkel løsning å ta et bilde av en kvittering ved behov med iPhone som ønsket ditt jo er
Også som du jo skriver er at du kun er ute etter å scanne noen få viktige kvitteringer nå og da.
Da er det sikkert en enkel og grei løsning å bare ta et bilde med en app på iPhone

............................
Har scannet dokumenter i flere år både i firma og privat så det har blitt mange tusen på tusen av scanninger av kvitteringer/fakturaer og dokumenter

Privat så har jeg 2 A4 pappbokser fra Ikea i hylla
1) En boks for kvitteringer/fakturaer og dokumenter som er for scanning
2) En boks for ferdig scannede kvitteringer/fakturaer og dokumenter
Så kan jeg scanne når jeg har anledning og tid
Boksen for ferdige scan`s settes i garasjen for oppevaring når den er full.
Viktige og unike dokumenter som scannes arkiveres selvsagt på gamlemåten i permer.
Alle kvitteringer/fakturaer og dokumenter som scannes og digitaliseres legges i mapper som navnes med År/Mnd og kjøres til server for backup.....ferdig med den jobben

Men for all del om man ikke er så aktiv privat og har god tid er det fint tidsfordriv å navne/sortere dokumenter inn i et prog for eksempel
Har prøvd Paperless og tilsvarende prog for arkivering/navning og sortering av scanna dokumenter, men fant fort ut at livet er for kort til masse unødvendig arbeid som en Mac og Spotlight klarer like godt om man ønsker å finne et dokument eller en opplysning, uten at dokumentet behøver å navnes samt ligge sortert i en app for dette

Blant alle mine tusenvis av dokumenter jeg har scannet har jeg enda etter mange år tilgode å ikke finne noe jeg har søkt etter, uten å ha de "sortert" i et program eller navnet på noen måte.
Om man foreksempel ønsker å finne kvitteringen på gressklippern som ble kjøpt for noen år siden pga en reklamasjon, er det bare å søke på en eller annen info vedrørende klippern så popper den opp...skriv ut
Eller søk på Ferrari for..eks...å få opp alle kvitteringer som er på deler/service på bilen
3 stikkord når det gjelder scanning av kvitteringer/fakturaer og dokumenter er Scanner, OCR og Spotlight
medlem i 147 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav danibo77 » ons 27.03.2013 0:07

Evernote er perfekt til dette!

Opprett en egen notebook for kvitteringer og legg alle kvitteringer der.
Alle bilder lagt i evernote blir OCR-lest og er søkbare. Dvs at du slipper å tenke på hva filen skal hete. Scan -> drop i evernote -> glem saken

Easy

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Hall11 » lør 01.08.2015 11:39

Jeg har kjøpt meg en Fujitsu ScanSnap for å scanne kvitteringer. Jeg scanner dem (og andre dokumenter) til pdf-format og har aktivert OCR. Det synes imidlertid ikke som om denne funksjonen fungerer. Jeg får i alle fall ikke treff etter at jeg søker etter dokumenter i Spotlight med tekst fra dokumentene. Noen som vet hva problemet kan være? (Når man slo på OCR måtte jeg også velge språk. Norsk stod ikke på lista, så jeg valgte engelsk. Kan problemet ligge her?)
medlem i 225 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav jaknudsen » lør 01.08.2015 13:52

Jeg har Doxie Go skanner med Eye-Fi SD-kort, funker genialt uten å koble til datamaskin. Lagrer rett i Dropbox.

Utroilig deilig å kunne kaste papirversjonen av ALLE viktige dokumenter :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Johnny Gleden » lør 01.08.2015 19:06

Hei

Har samme Scanner som deg

Fungerer som en drøm å søke gjennom tekst i dokumenter med Spotlight
Jeg har sikkert kjørt 10 000 ark imellom min scanner fra små kvitteringer til hauger av A4 ark.
Eneste som står i hylla nå er kontrakter/avtaler og lignende av viktige papirer
Det eneste som ikke har gått mellom scanneren er vel gardiner og tepper tror jeg
Ja...og så katten da!
..............
Men hva som er galt kan jeg ikke hjelpe deg med da det bare har fungert hos meg.
Jeg har også brukt OCR gjennom Adobe Acrobat Pro som fulgte med....samme resultat
Hverken noe dårligere enn noe bedre ( synes jeg ) enn den som er innebygde i software til Fujisu
Dette på vanlig enkle tekstdokumenter

1) Sjekk at Spotlight er aktivert for den disken du har dokumentene på
Ta gjerne og deaktivere spotlight for så å aktiver den på nytt så du er sikler på at den
får med seg allt
2) Test ved å kopier ut en kort tekst/ord eller sum fra et dokument som du har scannet og lagret ved å åpne det for så å paste det du kopierte inn i spotlight for å se om den finner det.
medlem i 119 måneder
 

Re: Kvitteringsapp - anbefalinger?

Innleggav Hall11 » søn 02.08.2015 9:52

Jøss, nå fungerer det plutselig! Det var nok at jeg scannet dokument og forventet at jeg kunne søke på det like etter. Det tar tydeligvis litt tid før Spotlight får indeksert dokumentene...

Genialt! Er snart kvitt alle papirbunkene mine og all er datalagret og indekserbart!
medlem i 225 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]