Backup av iPhoto

Backup av iPhoto

Innleggav diavolo » man 23.12.2013 23:30

Hei,

Noen som har litt erfaring og tips med backup av iPhoto.

Jeg ønsker primært en "off site" backup. Altså online.
Hvordan fungerer foreksempel Jotta & Dropbox med iPhoto og det merkelige formatet iPhoto bruker..?

Er det forresten noen som har funnet en god måte og dele ett bibliotek ? Slik at en husholdning deler ett bibliotek og alle forandringer blir gjort sentralt. Slik at ikke alle må legge inn bilder hele tiden..
medlem i 129 måneder
 

Re: Backup av iPhoto

Innleggav HEFJELLS » tir 24.12.2013 0:01

Eg bruker Jotta til backup av iPhoto. Måten eg gjør det på er at eg laget meg en mappe på skrivebordet som er kaller Bilder. (navn er valgfritt :) ) Når eg har impotert bilder fra f.eks iPhone går eg igjennom disse i ro og mak og sletter, redigerer og navner dem. Når den prosessen er klar eksporterer eg dem til Bildermappen på skrivebordet og de blir sendt/overført til Jottakontoen min. Dette har eg gjort i en 2-3 år. I de senere versjoner av Jotta er det en egen synkroniseringsmappe. Mulig den kan brukes på en enklere måte enn "min" måte å gjøre det på. Det viktigste for meg er at bildene eg ønsker å ha ligger på min Jottakonto. Har også en komplett versjon på min iPhone og iPad.
medlem i 163 måneder
 

Re: Backup av iPhoto

Innleggav diavolo » tir 24.12.2013 1:23

Men det gir vel kun backup av selve bildene og ikke iPhoto filsystemet..

Skulle ønske det var en lettere måte og gjøre dette på, hvorfor i alle dager kan man ikke bruke icloud til det. Helt ubegripelig.. :rolls eyes:
medlem i 129 måneder
 

Re: Backup av iPhoto

Innleggav schnellpanzer » tir 24.12.2013 13:21

iCloud har lagring og deling:
Systemvalg > iCloud > Bilder > Valg
Bilde
Sist endret av schnellpanzer den tir 24.12.2013 13:29, endret 1 gang
medlem i 144 måneder
 

Re: Backup av iPhoto

Innleggav diavolo » tir 24.12.2013 13:26

Det er etter det jeg har forstått kun de siste 1000 bilder..
medlem i 129 måneder
 

Re: Backup av iPhoto

Innleggav schnellpanzer » tir 24.12.2013 13:36

Ser ut til at det bare er de siste 30 dager uansett:
http://help.apple.com/iphoto/mac/9.5/#phtac7ec5f4
medlem i 144 måneder
 

Re: Backup av iPhoto

Innleggav Ugland » ons 25.12.2013 12:55

Jeg har bedt min jotta ta backup av mappa under bilder hvor alt av iphoto informasjon ligger...

Jeg tror at jeg da har backup av hele iphoto biblioteket, men mac noob som jeg er så er jeg ikke helt sikker...
Det ble ivertfall lasta opp 75GB .. :)
medlem i 124 måneder
 

Re: Backup av iPhoto

Innleggav Tobbe_82 » tor 21.05.2015 21:51

Hei dere.

Kjører oppfølging på tråden jeg. Jeg ønsker også å ta backup, men en backup der jeg har full kontroll selv og at backup ikke er en Apple-fil som ingen andre enn Apples egne programmer kan lese.

Per i dag bruker jeg iPhoto og bildene er fordelt i "hendelser". Har ca 250 hendelser fra rundt år 2002. Dette tilsvarer rett over 10.000 bilder, så dere ser sikkert hvorfor backup-kløa tar meg :)

Det jeg ville forventet var en måte å få kopiert ut alle bildene der de havner i folders etter hendelse. Om jeg bruker eksportfunksjonen så legges alle bildene i en og samme folder == ubrukelig.

Det perfekte hadde vært å kopier ut denne banen: Bilder/iPhoto/Masters/"årstall"/"hendelsesfolder", problemet her er bare at noen hendelser ikke får folder som heter "hendelse", men to siffer for mnd osv. Vet dere hvordan jeg kan få iPhoto til å lagre filene i samme hendelse inn under samme hendelsesfolder? Se disse to eksemplene:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/398 ... edtur.tiff
https://dl.dropboxusercontent.com/u/398 ... pptur.tiff

Under 2013 og februar (02) ligger ikke bildene i foldere som heter det samme som hendelsen, som de gjør inn under 2010-folder. Noen som vet hva det går i?

Jeg vurderte om en hendelse som går over flere dager også deles inn i flere foldere, men det stemte ikke. Inn under hendelse f.eks "tur til Gol" ligger bilder fra forskjellige dager (dvs både forskjellig dato som ligger inni filene som info, og datoer for når selve filene ble opprettet).

Oppsummert, om noen vet hva som gjør det, og hvordan jeg kan få fikset iPhoto til å lagre folderene etter hendelsesnavn istedet for folder for mnd, folder for dag og så enda en folder med kryptisk navn hadde vært virkelig strålende!

Takker for hjelp :)
Torbjørn

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere