Virus? pop ups

Virus? pop ups

Innleggav LasseVeie » søn 08.03.2015 22:30

Bruker Safari og den senere tiden popper det opp ulike "Hot Deals" Powered by MacVx..Og jeg vet ikke hvordan jeg blir kvitt skiten :( Bekymret for at det kan være noe virus greier?? Noen eksperter her som kan hjelpe meg med hva jeg må gjøre?
medlem i 226 måneder
 

Re: Virus? pop ups

Innleggav Master_Gismo » søn 08.03.2015 22:50

  1. Har du sjekket hvilken tillegg du har i Safari?
  2. Slettet Cokies.
  3. Har du gått inn på Personvern og satt valgene - blokker informasjonskapsler og andre nettsteddata fra tredjepart og annonsører.
  4. På sikkerhet kan du se om det er krysset av for javascript. Om du må ha denne på, så må du også oppdatere Java.
  5. Det kan være Malware, antagelig trojanere. Men det er nok ikke Virus. Det virker ikke på OS-X, også brukes det i veldig liten grad mot private maskiner som har Windows
Om du har bokmerker, så ta backup av dem først. (husker ikke om dem også blir borte) Også kan du nullstille Safari… Om det over ikke virker, eller om du ikke gidder prøve så mye forskjellig.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus? pop ups

Innleggav LasseVeie » søn 08.03.2015 23:02

Takk for rask respons! Det var noen greier som hadde lagt seg i tillegg. slettet den og tilsynelatende så er alt borte :) Så glad jeg ble.

PS! Ref ditt svar vedr Virus. Betyr det at det ikke er noe poeng å laste ned å kjøre virus programmer på Mac?
medlem i 226 måneder
 

Re: Virus? pop ups

Innleggav Master_Gismo » man 09.03.2015 0:01

Ikke for beskyttelse av din maskin mot virus.
Men så er det også trojanere ute som du kan få på maskinen. Så det kommer litt ann på hvordan du bruker maskinen din. Jeg bruker bare maskinen min uten administrator tilgang på bruker kontoen. Det gjør at systemet er ganske sikkert. Jeg har også stilt inn at bare programmer fra app-store kan installeres. Så jeg bruker ikke antivirus program på min maskin. Jeg har heller ingen Windows maskiner. Maskinen min begynner også bli gammel. Så om jeg skulle kjørt AV på den, så hadde den blitt ganske treg. Så jeg gidder ikke ha det på min maskin.

Det skal vel også gå og stoppe antivirus programmet, om du skal bruke maskinen til noe som bruker veldig mye resurser. Men er en stund siden jeg hadde AV på min maskin, så jeg husker ikke helt.

Mitt inntrykk er at det holder om du ikke har admin tilgang, og har på brannmuren, så skal du være sikker nok. Sunt vett, og ikke trykke på alt du ser. Det virker bedre enn noe AV-program.

De fleste rense programmer og optimalisering programmer for Mac, det inneholder trojanere og lignende. Så ligg unna sånt.

Er ikke sikker på hva jeg skal si til sånt. For jeg kjenner ikke til hvordan du bruker maskinen din. Så da kan jeg egentlig ikke si hverken ja eller nei…
Det kommer jo mye an på om du kommuniserer mye med folk som har PC med Windows på. Så om du ikke tyner maskinen din med jobb, så tror jeg det går greit å bruke AV.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus? pop ups

Innleggav LasseVeie » man 09.03.2015 10:24

Takk igjen for nyttig info. Ser du skriver at du ikke har "administrator" tilgang og at det muugens er sikkert nok. Hvor sjekker jeg om jeg har det? Det er en privat maskin Mac Air som jeg bruker både privat og i jobb. Dvs at jeg har windowsapplikasjonene Outlook, excel, word etc installert. Dokumentene har jeg lagret/syncet i DropBox og Mega Drive - så jeg regnermed/tror de er sikret der hvis min maskin skulle streike? Dvs at jeg styrer oppsettet på min maskin helt selv.

Tips?
medlem i 226 måneder
 

Re: Virus? pop ups

Innleggav T.B.Hansen » man 09.03.2015 13:13

Windowsprogrammer og Mac OS er adskilt fra hverandre. Du kan ikke få virus på Mac via Windows.

Når det gjelder «trojanere» (egentlig «trojanske hester» — programvare som er noe annet enn det ser ut som) er dette noe du faktisk må installere selv. Om du krysser av i Systemvalg > Sikkerhet og personvern for bare å tillate installering fra Mac App Store, og bare gjør unntak fra dette for programmer fra kjente utviklere som Microsoft og Adobe, er du trygg mot dette. Da er du også trygg mot problemer av den typen du har hatt nå, siden disse skyldes at du har installert programvare fra useriøse kilder.

Mens virus er ukjent på Mac OS, er «trojanere» så sjeldne, at hver enkelt får store oppslag i media — typisk før den når vanlige brukere. Dersom du, mot formodning, skulle få et sikt før du ser det omtalt, vil det heller ikke være lagt inn beskyttelse mot det i antivirus-programmer ennå...

Det er bare én «trojaner» som har fått noe særlig utbredelse på Mac. Denne kom inn via Java, og dette førte til at Apple endret opplegget for Java på Mac. Om du bare oppdaterer Java gjennom Systemvalg, er du helt trygg her også.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus? pop ups

Innleggav Ove » man 09.03.2015 22:40

@LasseVeie: Sjekk mitt innlegg i denne tråden: viewtopic.php?f=147&t=297682

Kanskje http://www.adwaremedic.com/index.php ville løst ditt problem, også?
medlem i 230 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]