Virusproblemer med mere ved overgang til Yosemite

Virusproblemer med mere ved overgang til Yosemite

Innleggav Rumlebass » tir 17.03.2015 8:10

Hei.
Har oppgradert min MacBook Pro som var i dødens forgård, til en nyere brukt iMac. Men jeg sliter med at jeg nå har migrert/overført alle mine dataer jeg hadde på denne gjennom min Lacie Backup disk. En ting er at jeg fikk over mye, jeg egentlig ikke hadde lyst på. Men det verste er at iMac´n ble rimelig full. Nesten så det ligger dobbelt opp med programmer osv på iMac´n nå. Men det som nesten er verre. Ja det er det at jeg har fått drøssevis med virus følgende med på maskinen. Har jo MacKeeper og Clean My Mac innstallert ( trodde jeg ). Men det virker ikke som det jeg betalte for programmene på McBook pro, følger med den nye iMac´n. På den gamle. Ja da var det Snow Leopard. På den nye. Ja der er det Yosemite operativsystem.
Så det jeg håper på og søker en løsning på er om det finnes et meget godt antivirusprogram for Mac
( MacKeeper og Clean My Mac ) virke som de ikke er gode nok. På min MacBook Pro så rensa de maskinen. Men dagen etter. Ja da var de samme problemene tilbake . Så jeg håper på et bedre antiviusprogram. Og ikke minst et program som leiter gjennom maskinen og finner ut hva som det ligger dobbelt opp av diverse ting og tang, og fjerner de. Om det er programmer eller andre ting er det samme. For det er jo ikke noen vits i å ha dobbelt opp. Da opptar jo dette plass på min iMac som jeg trenger til annet lagring etc.
Finnes det håp for en som ikke kan det med slike ting.
medlem i 119 måneder
 

Re: Virusproblemer med mere ved overgang til Yosemite

Innleggav Grubasek » tir 17.03.2015 10:28

Her er det flere misforståelser ute og går:

1. MacKeeper er et drittprogram som bare gjør vondt verre. Det finnes mange innlegg her i forumet som forteller om dette programmet.
2. CleanMy Mac, versjon 2 har jeg brukt i årevis uten problemer. Men det er IKKE et antivirusprogram.

Brukte du Overføringsassistenten når du kopierte over til den nye maskinen?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Virusproblemer med mere ved overgang til Yosemite

Innleggav T.B.Hansen » tir 17.03.2015 11:19

Virus er skadeprogrammer som installerer seg selv uten at brukeren vet det det. Det finnes ikke virus på Mac.

«Trojanere» (egentlig «trojanske hester») er skadeprogrammer som brukeren installerer i den tro at det er noe annet enn det virkelig er. Det har vært noen få slike på Mac, men de er blitt møtt med effektive mottiltak, og med et unntak har de ikke rammet særlig mange brukere.

Det problemet man eventuelt har på Mac, er at «vanlige» programmer — typisk programmer som gir seg ut som «rense-» eller «sikkerhetsprogrammer» installerer tillegg som sprer reklame. Dette unngår man lett ved ikke å installere programmer fra andre kilder enn Mac App Store. Nesten alle seriøse programutviklere bruker Mac App Store nå.

Antivirus-programmer er fullstendig unødvendige på Mac. Setter man Systemvalg > Sikkerhet og personvalg til bare å godta programvareinstallasjon fra Mac App Store, og forholder seg til Java bare gjennom Systemvalg, er man trygg.

Nyere versjoner av Mac OS gjør også en svært god jobb med å holde systemet rent. Om man bruker et enkelt program som App Zap eller App Cleaner (fra Mac App Store) til å avinstallere programvare, trenger man i praksis ingen andre verktøyprogrammer (selv om det muligens finnes noen gode blant all skitten).

Det er to vanlige årsaker til problemer på Mac. Den ene er at det ikke er nok ledig plass på startdisken, til at Mac OS kan virke optimalt. Mac OS krever mye ledig diskplass — minimum 10, helst 20% av disken. Har man mindre ledig plass, må man flytte dokumenter til eksterne disker; eventuelt bytte til en større startdisk. Det er et problem at mange bytter ut en stor «snurredisk» med en mindre SSD, i den tro at dette skal gi bedre ytelse — men mindre diskplass er aldri en forbedring.

Den andre vanlige årsaken til problemer er utdatert programvare. Mac OS er blitt bedre til å varsle om dette — men er fortsatt ikke perfekt. Når man oppdaterer fra en OS-versjon til en nyere, er det alltid programvare som ikke vil fungere optimalt med den nye OS-versjonen. Slike programmer må oppdateres, eller slettes, om utvikleren ikke lenger følger med (eller om brukeren ikke har råd til å kjøpe en ny versjon av programmet).

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]