Hvilket bildeprogram?

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Haakon » tor 31.12.2015 14:39

Jeg mener ikke å kuppe tråden, men som en liten digresjon: hvordan lager man noe tilsvarende "hendelser" som var i iPhoto?
medlem i 237 måneder
 


Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav teknoguiden » fre 01.01.2016 11:49

Sorry skrev:
Halion51 skrev:Sorry;
Noen som har tips til biblioteksoppbygningen i Lightroom?


Dette blir jo smak og behag, men personlig lar jeg Lightroom bygge opp biblioteket på disk etter mapper i strukturen årstall/måned. Hadde jeg tatt veldig mange bilder hadde jeg muligens lagt til /dag også). Det er mange som mener det er feil å organisere etter dato, men det fungerer for min del da jeg uansett bruker collections og smart collections og metadata som tid/sted/keywords (ansikter) til å holde orden på bildene. Folders-panelet er stort sett lukket og jeg forholder meg stort sett bare til mappestrukturen når bilder skal flyttes eller backes opp. Under import renamer jeg filer slik at dato legges til i filnavnet. Slik unngår jeg konflikter der flere filer plutselig heter det samme. Hvis du googler "organize lightroom folders" og lignende ser du at det finnes forskjellige strategier der ute :)

Et tips hvis du ikke allerede har gjort det er å skru på "solo mode": Bare høyreklikk på et panel og velg "solo mode". Det fungerer slik at hver gang du åpner et nytt panel så lukker de andre panelene seg slik at du kun har ett oppe om gangen noe som gjør ting mer oversiktlig.
medlem i 142 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav KlodrikMcKr » lør 30.01.2016 17:35

Haakon skrev:Jeg mener ikke å kuppe tråden, men som en liten digresjon: hvordan lager man noe tilsvarende "hendelser" som var i iPhoto?


Hei! Hadde det samme problemet så brukte Juleferien min på å snekre sammen programet "Events Maker" ("Hendelse oppretter") som gir deg tilbake hendelse funksjonen i Bilder/Photos. Du finner det her til $2:
http://www.macupdate.com/app/mac/55945/events-maker

Om du har none problemer, gi meg tilbakemlding!

Lær mer om eventsmaker i denne videoen: https://youtu.be/0gOrGa2qZy0

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Truespinn » søn 31.01.2016 0:48

Jeg tviholdt på iPhoto helt til i jul. Harddisken sa takk og farvel og jeg måtte skifte + gjenopprette maskinen. Lang historie kort så har jeg mer eller mindre ufrivillig bruker av "bilder" og tror jeg skal rive av meg håret. Jeg er normalt sett endringsvillig og ser mulighetene som kommer i de nye løsningene vi får, men hva "bilder" angår...

Uansett. Er det noen her som vet om man kan fusjonere to ulike bilderbibliotek til å bli et?
medlem i 182 måneder
 


Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Haakon » søn 31.01.2016 11:21

KlodrikMcKr skrev:Hei! Hadde det samme problemet så brukte Juleferien min på å snekre sammen programet "Events Maker" ("Hendelse oppretter") som gir deg tilbake hendelse funksjonen i Bilder/Photos. Du finner det her til $2:
http://www.macupdate.com/app/mac/55945/events-maker


Flott, skal prøve når jeg kommer hjem.
Men: vil denne funksjonen fortsette å bli der så lenge jeg beholder "Bilder" med oppgraderinger etc? Jeg er lei av å legge ned masse ressurser i noe som før eller siden forsvinner allikevel....
Og: hvorfor i all verden har ikke Apple lagt denne funksjonen inn i Bilder!?
medlem i 237 måneder
 

Forrige

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]