Hvilket bildeprogram?

Hvilket bildeprogram?

Innleggav Sorry » fre 23.10.2015 13:09

Jeg har lenge brukt iPhoto/Apperture, men vil bytte til annen løsning da jeg ikke ser noe fremtid i disse Apple-produktene. Synes Bilder er et forferdelig program...

Jeg ønsker et program som organiserer samlingen på en god måte dvs geotagging og ansikt. Det bør være mulig å bruke programmet i mange år og det bør også være enkelt å flytte biblioteket til annet system dersom programmet fases ut. I tillegg bør det være enkelt å overflytte et iPhoto/Apperture-bibliotek med metadata inntakt. Finnes noe slikt?
medlem i 170 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Morse » fre 23.10.2015 13:53

Apple Bilder har mange gode sider og overraskende kraftige funksjoner. Men vi har jo Adobe Bridge, om enn i et annet prisleie. Sjekk også http://www.camerabits.com/products/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav teknoguiden » fre 23.10.2015 19:37

Jeg har brukt Adobe Lightroom en periode nå og er meget fornøyd. Var skeptisk i starten, men når man først kommer inn i tankegangen og godtar det noe "kjedelige" designet innser man at det er veldig kraftig og bra.

Eneste jeg savner er en enkel måte å synce med Photos/delte bildestrømmer. Et annet aber er prisen. "Fotopakken" med Lightroom og Photoshop koster 94 kroner i måneden. Programmet kan også kjøpes alene, dog kan du da ikke synce med mobil eller laste ned nye oppdateringer fortløpende. Mobil/ipadversjonen er ganske bra, jeg pleier å bruke den til å rate og forkaste bilder og enkel redigering fra sofakroken. Alt synces tilbake til Macen.

Det er god støtte for geotagger og ansikter. Programmet fungerer kort sagt slik at det oppretter en "katalog" over alle dine bilder og lagrer der de ulike redigeringene du gjør. Du redigerer aldri orginalene direkte. Bildene kan ligge i den mappestrukturen du ønsker på harddisken(e). Iom at den ikke låser bildene inn i en egen base er det antagelig en grei sak å flytte videre senere hvis man ønsker. Adobe er jo heller ikke et selskap som går dukken med det første vil jeg tro.

De har en plugin for import fra Aperture og iPhoto, men hvor bra det fungerer vet jeg ikke. Ser ut som det ligger en bra guide her:
http://lightroomsolutions.com/articles/ ... o-i-begin/

De har en prøveversjon så du kan jo vurdere å teste det.
http://www.adobe.com/no/creativecloud/p ... moid=KTMBM
medlem i 142 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav ggt667 » fre 23.10.2015 23:57

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/ Affinity Photo har imponert meg.

Det gjorde også Acorn i noen år; før jeg oppdaget Affinity Photo: http://flyingmeat.com/acorn/

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Halion51 » lør 24.10.2015 8:42

Sorry;

Adobe Photoshop Elements er et program som du trygt kan kjøpe. Det har alle elementene du etterspør, de oppdaterer svært ofte (Ny versjon) Det er 2 elementer, ett for redigering og et for arkivering. Har de fleste funksjonene som den langt dyrere profesjonelle utgaven av Photoshop. ( I noen tilfeller har Elements fler/bedre funksjoner også)
Har brukt Elements siden 2003. ;-)

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Morse » lør 24.10.2015 15:24

Og la oss nå ikke glemme gode, gamle GraphicConverter! Gratis prøvenedlasting her: http://www.lemkesoft.de/en/image-editin ... -your-mac/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Johnny Gleden » søn 25.10.2015 11:48

Hei

Kjører fremdeles Aperture og kommer til å gjøre det til krampa tar meg
Bilder appen er bare et helt tragiskt og et elendig alternativ til iPhoto og Aperture i så måte
Om den blir noe bedre fremover gjenstår å se
Så lenge Apperture fungerer ser jeg ingen panikk i å bytte til noe annet i så måte da det heller ikke er noen funksjoner jeg savner
Aperture bibliotekene mine ligger på internt raid og backup på eksternt raid
Jeg har også alle original bildene min på eksterne raid i form av mapper som backup sorter etter dato som backup da jeg har lært gjennom mange år da prog kommer og går

------
Bruker også Affinity Photo som er nevnt over her isteden for Adobe Photoshop.
Kan istemme med at "Affinity Photo" er et veldig bra program samt et bra kjøp
Jeg bruker nå også "Affinity Designer" isteden for Adobe Illustrator
Det beste er at man får kjøpt programmene i Mac Appstore for den humane prisen av kr 489.00 pr stk
I så måte så trodde jeg at jeg var ferdig med Adobe med at det er noen år siden at jeg sist oppdaterte mine Adobe prog
Men....
Om noen år og om Lightroom kanskje kommer med noen revolusjonerende funksjoner havner jeg vel også på Lightroom om det ikke dukker opp et annet bra alternativ
Men foreløpig sitter jeg på gjerdet og bruker Aperture og sparer de 1100 kronene Lightroom koster
medlem i 119 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav ggt667 » søn 25.10.2015 17:37

Hvor store bildebibliotek har dere?

Jeg vil etterhvert trenge noe nytt den dagen Aperture ikke er mer. Kan hende jeg ender opp med å lage eget; jeg har testet Photos, iPhoto, Lightroom, darktable, f-spot, og RawTherapee, uten å føle meg tilnærmet hjemme.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav gemo3 » søn 25.10.2015 18:09

Affinity Photo er et overraskende bra alternativ. Og ikke minst gunstig prismessig. For macbrukere bør det bli første valg. Fungerer godt sammen med Nikon-programvare (for dem som får denne til å fungere under El Capitan)
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav ggt667 » søn 25.10.2015 18:35

Det mest fascinerende er hvordan Affinity Photo bruker nativebibliotek og i så måte GPU til det meste.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Johnny Gleden » søn 25.10.2015 20:15

Hei

"ggt667 "

Hoved biblioteket mitt er på sirka 220 GB og inneholder nesten 40 000 bilder
For lettheten sin skyld og plass på andre maskiner og bærbare så har jeg sortert bilder under flere ( mange ) små bibliotekerl
Så som...
Scannede bilder i ett bibliotek
JPG i et bibliotek
RAW i et bibliotek
Iphone i et bibliotek
Speilrefleks bildene i ett bibliotek
Kompakt kamera i ett bibliotek
Familiebilder i et bibliotek
Bilder som er tatt av andre
Også i årstall
OSV...osv...os....
Med 10TB internt i den stasjonære hovedmaskinen er det meste av bilder online hele tiden
Også en Server med det hele som står online hele tiden
Så når man ønsker backup av alt dette så blir det fort noe plass som kreves

Ergo så har jeg litt problemer med å bli venner med "Photos"
medlem i 119 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Morse » søn 25.10.2015 22:43


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav ggt667 » man 26.10.2015 0:06

Johnny Gleden skrev:Scannede bilder i ett bibliotek
JPG i et bibliotek
RAW i et bibliotek
Iphone i et bibliotek
.
.
.
Når jeg er flink lager jeg ett bibliotek pr prosjekt, men det er ikke så ofte.

Jeg har ett bibliotek med farger, et for abstraksjon, og diverse turer/steder jeg har bodd/reist. Men totalen begynner å bli en del TB, og jeg ser for meg å kjøre det meste via iSCSI. Slik at man slipper alt jallet det er med lokale disker.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Sorry » tor 29.10.2015 16:06

Regner med at jeg kikker nærmere på Lightroom. Finnes det noe standard for lagring av metadata som ansikt og steder?
medlem i 170 måneder
 

Re: Hvilket bildeprogram?

Innleggav Sorry » ons 30.12.2015 14:02

Halion51 skrev:Sorry;

Adobe Photoshop Elements er et program som du trygt kan kjøpe. Det har alle elementene du etterspør, de oppdaterer svært ofte (Ny versjon) Det er 2 elementer, ett for redigering og et for arkivering. Har de fleste funksjonene som den langt dyrere profesjonelle utgaven av Photoshop. ( I noen tilfeller har Elements fler/bedre funksjoner også)
Har brukt Elements siden 2003. ;-)

Installerte en prøveversjon av dette. Må si jeg synes GUIet er skuffende. Også brukervennligheten som ikke akkurat er selvforklarende. I tillegg vil det ikke importere bildene med metadata fra iPhoto. Ansikt og steder kommer ikke med og da er det enormt med jobb som er bortkastet.

Edit: Forsøkte Lightroom i dag og dette likte jeg mye bedre. Både kraftigere og enklere å forstå. Importen fra iPhoto går ikke så enkelt her heller og for å få det som jeg vil, tror jeg at jeg må eksportere fra hver hendelse og deretter importere. På denne måten får jeg full kontroll over oppbygningen av biblioteket i Lightroom og geotaggen ser ut til å bli med. Ansikter blir ikke med, men blir lagt som Keyword. Tror jeg får leve med det.

Noen som har tips til biblioteksoppbygningen i Lightroom? Jeg er ingen profesjonell fotograf, men vil optimalisere biblioteket mitt med bilder fra siste 35 år. I tillegg viktig at det er mulig å endre dette senere. Jeg tenker å importere til Bildebibliotek->Årstall->Hendelsesnavn. Ser da at under "Folders" så legger dette seg alfabetisk. Dumt, derfor kan jeg lage an collection av hver mappe slik at mappenavnet kan være datoen for kronologisk rekkefølge og deretter rename collectionen slik at hendelsesnavnet gir mening for meg. Disse kan man jo legge i den rekkefølgen man ønsker uavhengig av alfabetisk orden. Noen synspunkter på dette?
medlem i 170 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]