Aperture 3.6 og El Capitan

Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav Tigerfighting Helicopterpilots » tor 29.10.2015 20:48

Er det noen der ute som har negative erfaringer med Aperture 3.6 og El Cap? Vurderer å oppgradere fra Maverics, men leste bl. a om en på App Store som klaget over dårlig farge-rendering(?) ("El Capitan makes Aperture 3.6 absolutly useless because of very poor color rendering") Er veldig fornøyd med oppsettet på Maverics, men etterhvert må man jo ta steget videre.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav ggt667 » fre 30.10.2015 9:33

Jeg kommer til å behold Mavericks på min Aperturemaskin, da jeg ikke ser noen grunn til å oppgradere.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav el-nico » fre 30.10.2015 11:58

Hei.
Jeg kjører El Capitan på min maskin, og har fortsatt Aperture som hovedredigeringsprogram. Bruker Bilder som bibliotek (jeg har altså ingen bilder i et A-bibliotek, og alt av iCloud m.m er skrudd av der - brukes kun til redigering), og importerer/eksporterer til A for redigering via Skrivebord/definerte mapper.
Så langt jeg har erfart er det fint lite som har endret seg i negativ retning i Aperture/min arbeidsflyt, dog synes jeg A bruker noooooe lenger tid på å få RAW-filer i fokus ved import etter oppgradering.
Men det er egentlig ikke noe stort problem.
Farger, kontraster, lys, alle mine forhåndsinnstillinger er tipp topp tommel opp :-)

Men som et lite apropos:
Nå som Bilder har åpnet for redigering i Tonality og Pixelmator (de to andre redigeringsprogrammene jeg bruker mest), ble Bilder ganske mye mer verdifull. Pixelmator-biten er dessverre bare effekter så langt, men noe riktig (for meg) skjer :-)
medlem i 177 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav Johnny Gleden » fre 30.10.2015 13:25

Hei

Kjører El Capitan siste versjonen (OS X 10.11.1 (15B42)) og Aperture med iCloud
Kommer sikkert å ta en tid før vi ser at Aperturer ikke kommer til å fungere under OSX
Selv om Apple har opplyst at de ikke kommer til å oppgradere programmet ser jeg ingen panikk i å bytte til noe annet enda
Har kjørt "Bilder" appen med alle 40 000 av mine bilder i iCloud på en Mac Pro og alle mine andre enheter
Jeg hadde store forhåpninger til "Bilder" i begynnelsen, men ikke nå lenger
medlem i 119 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav Morse » fre 30.10.2015 19:15


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Oppdatering av Aperture

Innleggav j-ew » tir 10.11.2015 10:31

Jeg har nettopp installert El Capitan og oppdaget at Aperture 3.5.1 ikke lenger kjører. Jeg får beskjed om å oppdatere. I App Store har de imidlertid ingen oppdatering.
Er det noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg får oppdatert Aperture til å kjøre i El Capitan?
Sist endret av j-ew den tir 10.11.2015 12:50, endret 1 gang
medlem i 158 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav ggt667 » tir 10.11.2015 12:24

På min El Capitan har jeg Aperture 3.6, den må ha kommet med AppStore, for jeg har kun CDVD plata av 3 et eller annet som jeg installerte da den var ny.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav jerry.c.bush » tir 10.11.2015 18:10

Gå på App Store og deretter under kjøpt. Se om du kan laste ned en ny versjon der. Jeg tror du må slette den du allerede har installert for å få dette til, men er ikke sikker....

I alle fall, pass på å ha sikkerhetskopi, gjerne via Time Machine før du begynner, sånn at du ikke risikerer å sitte der med skjegget i postkassen om noe går galt.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav ggt667 » tir 10.11.2015 22:24

Jeg har ikke drevet med noe av den typen for å få min til å funke.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav j-ew » ons 11.11.2015 8:10

jerry.c.bush skrev:Gå på App Store og deretter under kjøpt. Se om du kan laste ned en ny versjon der. Jeg tror du må slette den du allerede har installert for å få dette til, men er ikke sikker....

Takk Jerry. Det gjorde susen!!!!!
medlem i 158 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav ggt667 » ons 11.11.2015 10:04

Måtte du slette den som allerede var installert?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav halvorep » ons 11.11.2015 12:00

Jeg bruker Aperture og El Cap.
Aperture kjører en annen RAW prosessering under EL Cap enn den gjorde i Yosemite, men jeg er såpass amatør at jeg kan ikke skille om det er til det bedre eller dårligere..
medlem i 101 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav j-ew » ons 11.11.2015 12:53

ggt667 skrev:Måtte du slette den som allerede var installert?


Nei, jeg gikk bare inn på AppStore og åpnet fanen "Kjøpt". Der lå muligheten for oppdatering.
medlem i 158 måneder
 

Hjelp søkes for Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav Solvberg » ons 27.01.2016 17:13

Jeg har nettopp kjøpt ny mac med El Capitan. Den gamle var Lion og der var Aperture 3.3 installert. Betalte 1600 kr. for en kopi for meg og 1600 kr. for en kopi for min kone i 2010. Dette ble gjort utenfor Appstore.

Har overført alle programmer til den nye maskinen, men Aperture fungerer ikke. Så har vert innom Appstoren, men siden den var kjøpt utenfor og ikke oppdatert lenger enn 3.3 siste mulige i Lion, får en melding om at den ikke er tilgjengelig av ulike grunner. Snakket med Apple support, men de kunne heller ikke hjelpe. Så nå sitter jeg her med to kopier med verdi over 3000 kr. som ikke kan brukes. Derfor spør jeg her nå, er det noen som har en kopi av Aperture 3.6 som kan kopiere den over til dropbox eller lignende så jeg kan få en kopi jeg kan kjøre. Jeg har lisensene liggende, så trenger kun programfilen.

Ja, jeg er klar over trikset med å slette appen for så å hente den inn igjen gjennom Appstore og kjøpt, men det funger bare om en har kjøpt den gjennom Appstore i første omgang.

Noen som kan hjelpe?

Takker på forhånd for all mulig hjelp.

Hilsen Jan Frode
medlem i 98 måneder
 

Re: Aperture 3.6 og El Capitan

Innleggav Grubasek » ons 27.01.2016 17:48

@Solvberg

Jeg har en 3.0 versjon hvis du kan bruke den. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]