Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav jerry.c.bush » lør 30.01.2016 23:27

Ønsker å finne program for Mac som kan brukes til følgende arbeidsoppgaver:

Skrive tilbud, når arbeidet er utført overføre til fakturagrunnlag eller evt flere grunnlag om det blir fordeling av arbeidet til flere betalinger. Nummerering av tilbud/grunnlag automatisk uten å måtte gjøre dette manuelt. Det er en del små oppdrag, men det er også en del større oppdrag der det er lagt inn anbud på forhånd som blir fakturert etterhvert som arbeidet skrider frem.

Vet det finnes diverse for Windows, men mye av dette er dyrt og overlesset med masse unødvendige funksjoner. Noen er for enkle og ikke mulig å forme til eget bruk osv.
Har ordnet dette via regneark jeg selv har laget i Excel tidligere, men ønsker om det er mulig å finne noe som kan forenkle det litt.

Om noen har noen har noen tips om program som kan brukes så ser jeg frem til å høre hvilke alternativer dere vet om.

Takker på forhånd.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav Morse » søn 31.01.2016 0:22

Filemaker burde vel holde i lange baner?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav Helge Hafstad » søn 31.01.2016 0:58

Støttes, FileMaker er programmet for dette. Og utrolig mye mer for de som driver firma.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav jerry.c.bush » søn 31.01.2016 1:26

Problemet her også er at det virker for tungdrevet i forhold til oppgavene den skal gjøre.
Jeg kan lage det jeg vil ha, til en viss grad, med Excel/Numbers, men hadde håpet at det kanskje var noe tilgjengelig som var som jeg ville ha det eller var enkelt å "smi" til. Men det kan være at jeg er for optimistisk.
:-P
Jeg glemte å si at jeg ønsker at dette også skal kunne brukes på iPader ute i felten også og der være så enkel i bruk at det blir brukt uten "syting".
Jeg ser at Filemaker kan brukes på iPad via Filemaker Go.
Jeg får studere FM litt til også og se om det kan være noe jeg kan bruke.
Men jeg tar meg uansett fall en liten runde med Excel og Numbers og ser om jeg får til noe der. Jeg hadde bare håpet å slippe gjøre det. :rolls eyes: :-!

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav Morse » søn 31.01.2016 3:24

Ikke la deg skremme av Filemaker. Det kan virke litt uvant, men det tar ikke lange stunden før du oppdager at du kan gjøre det så enkelt eller så omfattende du bare måtte ønske. Det er en stor fordel for deg at du alt er kjent med Excel. Og du vil finne at Filemaker er tingen både for helt enkle enkeltpersonstiltak til de virkelige store firmaer. Ta en titt på denne: http://www.lynda.com/FileMaker-Pro-tuto ... 330-2.html

You´ll never look back... :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav Helge Hafstad » søn 31.01.2016 16:09

Største problemet med FileMaker er at det er en tidstyv - man blir fort hektet. Det er også ganske typisk at når man har begynt å sette opp avanserte regneark så er veien kort til FileMaker. Da er det en stor fordel at man kan åpne Excel-format direkte i FileMaker og jobbe videre med dataene der.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav Morse » søn 31.01.2016 16:55

He he, Helge, det var dette med selvdisiplin, da - trenger man egentlig å katalogisere alle DVD´ene og CD´ene og VHS-kassettene og skrive ut covere til samtlige, og, og... når man egentlig bare skulle sette opp en oversikt over strømforbruket i kåken fordelt på rom og etasjer, og – kort sagt, jeg skjønner hva du mener! :-) :-) :-)

Jepp, det er fort gjort å bli hekta når en oppdager hvor utrolig mye en kan gjøre i dette programmet. Så anbefaler igjen å ta en titt på ovennevnte kurs fra Lynda.com.

"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister".

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav jerry.c.bush » søn 31.01.2016 19:10

Har brukt noen timer nå på kursene du viste til.
Jeg ser nå, at det jeg i utgangspunktet trodde at det er, er hva det er. Altså noe for stort og tungt i forhold til hva vi trenger. Jeg mener da at det tar noe tid å sette det opp, sette det ut i bruk hos de ansatte, samt opplæring til ansatte og for den som da skal sette dette opp til bruk. I tillegg får vi kostnaden på systemet sammen med antall brukere som skal ha tilgang.

Jeg fortsetter uansett med å sette dette opp med regneark og ser om det senere kan være at vi da kan implementere dette feks i Filemaker. Som det er nå, så er det både raskere, lettere og billigere å fikse det på den måten. Jeg koster ikke penger feks. I alle fall enn så lenge. :-P

Dere skal uansett ha takk for forslagene.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav Morse » man 01.02.2016 5:33

Det viktigste er at du finner en løsning som fungerer for deg/dere, og er innenfor dine økonomiske rammer. I den anledning: Jeg trodde selv at jeg, etter mange års bruk, var rimelig oppegående i Excel, men etter å ha tatt en grundigere titt på noen av de mange Excelkurs som tilbys på nevnte lynda.com, innser jeg at jeg dessverre bare såvidt har rukket å skrape litt på overflaten... :-) :-(

Har vist noen av disse kursene til venner og kolleger, og har blitt møtt med alt fra Pippi Langstrømpe-attityden ("dette har jeg ikke gjort før, så dette skal jeg nok få til!") til "the old stick-in-the-mud-attitude" med sin grunnleggende angst for å prøve noe nytt ("alt var mye bedre med Lotus 1-2-3", lzm).

Man kan mene hva man vil om Microsoft, og det gjør jo de fleste straks de får den minste anledning, men de har jo brukt en del år på å utvikle og finpusse på dette programmet, da. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav jerry.c.bush » man 01.02.2016 6:32

Er ikke noen ekspert på regneark selv, men har klart sette opp de utroligste ting ved hjelp av feks lynda og andre lærerike videosteder på nettet.
Jeg regner med at det skal gå bra denne gangen også, jeg har gjort noe meget likt dette en gang for ca 10 år siden "and it's coming back to me now".

Den gang da brukte jeg Excel, men jeg har satt meg et mål at jeg skal klare alt via Numbers og det ser det ut til at jeg er veldig nærme å ha klart. Satte meg ned med det lørdag kveld og på slutten av dagen i går så var jeg omtrent i mål. Bare noen siste hinder å forsere, som forsåvidt er Numbers relaterte. Men det skal jeg klare fikse.

Om jeg får til dette, så kan vi bruke en stk Mac, iPader, Numbers og iCloud til det hele, samt kanskje, om nødvendig, Windows maskiner via iCloud.com.
Vi får se hvor det ender...

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Program for å skrive tilbud, fakturagrunnlag (database)

Innleggav Morse » man 01.02.2016 9:48

Tvi, tvi! Se ikke helt bort fra at du kan ende opp med noe salgbart... :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]