Bilder.app får ikke med seg alle bilder på iPhone

Bilder.app får ikke med seg alle bilder på iPhone

Innleggav iRoger » fre 02.09.2016 9:31

På iPhone har jeg 537 bilder i albumet "Alle bilder", derav 26 videoer.

Når jeg importerer disse til iMac via Bilder.app så kommer det over bare en brøkdel av bildene (i dette tilfellet 186 bilder, derav 1-2 videoer).

Hvor blir det av resten, og hvorfor kommer ikke de over? Har hatt Mac i 8 år nå, og enda er det noe vanskelig å ha 100% kontroll på noe så elementært og viktig som bildeoverføring og -lagring.. :-/ Er det iCloud som ligger og fuc*** opp??

Mistet mange bilder i sommer da jeg trodde hadde fått overført alle bilder til iMac, slettet derfor manuelt alt på iPhone, for å oppdage etterpå at det bare var noen få bilder som faktisk ble overført..

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Bilder.app får ikke med seg alle bilder på iPhone

Innleggav teknoguiden » fre 02.09.2016 9:36

Bruker du icloud bildebibliotek eller er det via USB? Hvis det første er tilfellet, ligger alle bildene der når du logger inn på icloud.com?
medlem i 142 måneder
 

Re: Bilder.app får ikke med seg alle bilder på iPhone

Innleggav iRoger » fre 02.09.2016 14:02

Hei, ja og ja..

Har samme oppsett på min egen og min kones iPhoner, vi:

-Bruker usb for å overføre bildene til iMac, for å gjøre "batch dumping" når iPhone blir full. Dette skjer til ett og samme Bilder-bibliotek.

-Samtidig er iCloud Bildebibliotek aktivert på begge telefoner, er det her det blir krøll..?

Når jeg nå prøver å deaktivere iCloud Bildebibliotek på telefonen får jeg beskjed om at den ikke da får lastet ned de resterende 357 bildene, og isåfall må slette disse. Noe jeg da ikke tør.

Til vanlig backup av mobilbilder bruker jeg Jottacloud, men liker godt iCloud-bildedelings funksjonen som jeg ønsker å fortsette med.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Bilder.app får ikke med seg alle bilder på iPhone

Innleggav teknoguiden » fre 02.09.2016 18:27

Helt riktig, IKKE si ja hvis du får tilbud om å slette bilder.

Vi tar det som haster først: La oss sjekke om det er mulig å redde noen av bildene du mistet i sommer:

1. Logg inn på icloud.com
2. Trykk på bilder
3. Trykk på album
4. Trykk på nylig slettet
5. Finner du noen av dem der? Isåfall skal du trykke "velg bilder", merke dem og trykke "gjenopprett"

Få kona til å gjøre det samme hvis hun også har mistet bilder og bruker en egen apple id.

Så over til problemet. La oss få litt oversikt over oppsettet ditt:

1. Bruker dere hver deres Apple ID på telefonene?
2. Står icloud bildebibliotek på telefonene innstilt på "last ned orginaler" eller "optimaliser lagring"?
3. Hvilken feilmelding får du når telefonen ikke kan laste ned de resterende bildene?
4. Hvor mye ledig lagringsplass er det på telefonen din?
5. Er iCloud bildebibliotek aktivert på macen? Hvis ja: Er biblioteket på macen koblet til din eller hennes Apple ID og står den innstilt på last ned orginaler eller optimaliser lagring?
medlem i 142 måneder
 

Re: Bilder.app får ikke med seg alle bilder på iPhone

Innleggav iRoger » lør 17.09.2016 9:15

Beklager sent svar - Takker for feedback Teknoguide!
Fant dessverre ikke igjen noen av bildene (rett etter du postet), de er nok slettet (dette var første dagene i juli..)

Oppsettet:
1. Ja vi bruker hver vår Apple-ID.
2. Jeg har slått av iCloud bildebibliotek på telefonen min (bruker kun bildedeling). Min kone sin står på "optimaliser lagring".
3. Får en feilmld som sier noe slikt som "kan ikke laste ned alle bilder fra iCloud, vil du slette?"
4. Som regel lite plass igjen, har telefon fra jobben og da er det kun 16gb. Som regel bare 50-300mb igjen
5. iCloud bildebibliotek er ikke aktivert på iMac. Kun iCloud bildedeling. ("Bibliotek tar mer plass en du har tilgjengelig i iCloud", men jeg bruker ikke iCloud til backup så har ikke tenkt å oppgradere uten videre)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Bilder.app får ikke med seg alle bilder på iPhone

Innleggav Morse » søn 18.09.2016 17:44

Vil bare gjøre oppmerksom på at det finnes flere gode programmer for total manuell kontroll av hva du har på iPhonen, dvs. hva du vil hente ut/legge inn. Det mest ansette er vel kanskje dette: https://www.macroplant.com/iexplorer/ som også funker med iPad/iPod.

Ikke helt billig, men, som sagt, det gir total kontroll, eksempelvis for å lagre bilder på en separat harddisk. Og er du litt paranoid, noe som ofte er sunt og riktig i datasammenheng, husk at der er plenty alternativer til iCloud for sky-lagring, f.eks. GoogleDrive og Microsoft OneDrive...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Bilder.app får ikke med seg alle bilder på iPhone

Innleggav teknoguiden » man 19.09.2016 9:44

For meg virker det som du kanskje har prøvd å deaktivere icloud bildebibliotek på telefonen, men ikke fikk gjort det pga plassmangel? Da kan man jo mistenke at grunnen til at du ikke får overført bilder til macen, er at iPhonen ikke har plass til å laste ned orginalene før de skal overføres til macen.

Det som forvirrer meg litt er at du nå sier at du har lykkes med å skru av iCloud bildebibliotek på telefonen din, for det tyder jo på at du har fått plass til å laste ned alle bildene til den?
medlem i 142 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]