Hjelp med vedlikehold av Imac

Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Inamali » ons 21.12.2016 12:37

Hei

Har en 27 (late 2012) iMac som har blitt litt treg. Da vi kjøpte den så hadde vi 8g RAM og vi oppgraderte til 32g RAM. Litt raskere er den nå men ikke som vi håpet og trodde. SÅ begynte jeg å Google for å se hva slags programmer finnes ute for å rense/vedlikeholde iMac og der begynte problemene :)

Folk sier skriver så mye om for eksempel DeTectX, Clean MyMac osv osv. Hva kan dere/du anbefale for å først og fremst rense iMac ( kanskje den blir litt raskere) og om dere har noen andre tips.

Grunnen at jeg skriver til dere her er fordi jeg kan ikke mye om data men driver mye med Photoshop og videoredigering så jeg håper dere kan hjelpe meg og komme med noen forslag.

Takker på forhånd
medlem i 87 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Morse » ons 21.12.2016 14:26

Hold deg milevis unna MacKeeper! CleanMyMac KAN være ok, så lenge du holder tunga svært så rett i munnen, det kan være katastrofe brukt feil. DetectX er ok for å finne om du allerede har installert "noe dumt" – du har 60 dagers prøvetid, etter det vil utvikleren ha $15. Først og fremst bør du laste ned Macversjonen av Malwarebytes Anti-Malware og holde det oppdatert, det sikrer deg godt hvis du er en av dem som har det med "å klikke på ett-eller-annet". Det er gratis (finnes også for Windows). Onyx er også et godt gratisprogram for å få vekk støv og spindelvev fra kriker og kroker. Og hold deg unna programmer som "fjerner overflødige språkfiler" – disse tar helt ubetydelig plass, og sinker ikke maskinen i det hele tatt. Fjerning av "overflødige språkfiler" er en fin måte å ta kverken på multispråklige programmer, f.eks. Photoshop, Quark XPress osv...

Ang Photoshop og filmredigering er det mye å hente i å optimalisere programmene – der finnes flere fora med gode råd om dette.

https://www.malwarebytes.com/mac/

http://www.titanium.free.fr/onyx.html

Übrigens; Sørg for å ha nok ledig plass på harddisken din (minimum omrking 20%). Og gå til Systemvalg > Dock og skru av animering av programmer ved oppstart og denne fancy "lampeåndeffekten".

Oh, and one more thing: Gå til kontoen din (Brukere og grupper) i Systemvalg og se om du virkelig trenger alle påloggingsobjektene som ligger der...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Stham » ons 21.12.2016 18:34

Hei,
du har i hvert fall nok RAM... men det hjelper ikke hvor mye RAM du har hvis f.eks. Photoshop eller video-programmet ikke kan bruke mer enn så og så mye av RAMen, og det er heller ikke ubegrenset hvor mye et program kan bruke, tror jeg. Jeg mener, hvis f.eks. Photoshop max kan bruke 12 GB, går det ikke raskere om en har 32 (Nyere Photoshop kan sikkert benytte mer enn 12 GB). Du kan også sjekke innstillinger om hvor mye det er tillatt at Photoshop bruker
https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/op ... -indicator

Angående malware, så har jeg også nevnte Malwarebytes-AntiMalware, men skjønner ikke helt hvordan den virker, den scanner jo på noen få sekunder. Jeg har et betal-program som har fått gode kritikker i mange år, MacScan, det bruker mange timer på å scanne harddisken for malware, det kunne jo være verdt å sjekke det også.

Ellers er det ting som er nevnt i forrige svar... ha pålogget bare programmer du bruker osv., ta omstart iblant, sjekk at RAMen faktisk virker/er aktiv (Eplemeny: Om denne maskin), og det kan jo være greit i ditt tilfelle å ta en hardware-test... selv tar jeg også og kjører Førstehjelp iblant: Verktøy/Diskverktøy/Førstehjelp på Macintosh HD. Har ellers gratis Avast viruskontroll.
Forstår det som dette har vart en stund og blitt verre og verre... shit happens iblant, uten at en skjønner hvorfor: etter siste oppdatering for ikke mange dagene siden, som mest gikk på siste MacBook Pro, stoppet alt opp, og jeg kjørte alle mulige ting en hel dag, med surrende badeballer og like utrolig treg maskin hver gang, før det plutselig var ok igjen. iMac 2011... så etter noen timer en sirkel som surret og gikk i høyre hjørne av dokumentet, som om noe ble lastet opp eller ned...
medlem i 191 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Morse » tor 22.12.2016 5:30


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Inamali » tor 22.12.2016 8:42

Da jeg skrev spørsmålet mitt her så trodde jeg det skulle ta noen uker før jeg fikk tips... men neida :) tusen takk for svarene og hjelpen.

Jeg har lastet og gjort alt som jeg ble fortalt (yes Master :-) ) og enten innbiller jeg meg eller er iMacen litt raskere nå. Skal laste (kjøpe) antivirus i dag og scanne macen.
Det eneste som var litt rart at alt ble scannet sååå fort men jeg har ikke laget programmene og aner ikke om de skal bruke 1min eller 48min.

Nå søker jeg på nettet om det finnes program som sletter/fjerner appene jeg ikke trenger på en god måte. Har lest at jeg kan slette dem selv (flytte dem i papirkurven) men at de på en måte ikke blir helt slettet. Hvis dere har tips hva jeg skal laste please do tell me :)

Igjen takker jeg veldig for svarene :)
medlem i 87 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Morse » tor 22.12.2016 10:15

Ja, Malwarebytes Anti-Malware er rask. Utrolig rask. Og gratis. Men du må sørge for å holde den oppdatert, det kommer stadig nye varianter av malware.

For fjerning av programmer, gå for denne. Helt gratis og effektiv: http://freemacsoft.net/appcleaner/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Stham » tor 22.12.2016 13:12

Ja, som jeg nevnte, Malwarebytes-Anti-Malware scanner på noen sekunder. Som selskapet skriver, så scanner den der det er naturlig å lete, mens MacScan scanner absolutt hele disken... og bruker timesvis på å scanne, og som også isolerer eventuell malware.

Til å fjerne absolutt alt som hører til et program du vil fjerne, så bruker jeg CleanApp. Den koster også noe, men jeg ender som regel opp med en betal versjon av ting, da de forståelig nok er noe mer avansert. CleanApp registrerer alle nye program du legger inn, og sporer alt som har med appen å gjøre, og gir deg mulighet til å sjekke alle elementene som ligger rundt omkring, og sier fra hvor stor sannsynlighet det er for at det hører til akkurat den appen, slik at du ikke sletter deler av f.eks. en annen versjon e.l. CleanApp kan også rense opp slik noen av de nevnte programmer gjør, samt flere andre funksjoner.

CleanApp har for øvrig julesalg på 50% nå...

http://www.syniumsoftware.com
medlem i 191 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Stham » tor 22.12.2016 13:12

Ja, som jeg nevnte, Malwarebytes-Anti-Malware scanner på noen sekunder. Som selskapet skriver, så scanner den der det er naturlig å lete, mens MacScan scanner absolutt hele disken... og bruker timesvis på å scanne, og som også isolerer eventuell malware.

Til å fjerne absolutt alt som hører til et program du vil fjerne, så bruker jeg CleanApp. Den koster også noe, men jeg ender som regel opp med en betal versjon av ting, da de forståelig nok er noe mer avansert. CleanApp registrerer alle nye program du legger inn, og sporer alt som har med appen å gjøre, og gir deg mulighet til å sjekke alle elementene som ligger rundt omkring, og sier fra hvor stor sannsynlighet det er for at det hører til akkurat den appen, slik at du ikke sletter deler av f.eks. en annen versjon e.l. CleanApp kan også rense opp slik noen av de nevnte programmer gjør, samt flere andre funksjoner.

CleanApp har for øvrig julesalg på 50% nå...

http://www.syniumsoftware.com
medlem i 191 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Morse » tor 22.12.2016 17:11

Ingen avinstallasjonsprogrammer er perfekte, men min er erfaring med CleanApp kontra AppCleaner er at førstnevnte er treg og koster penger, mens AppCleaner er kjapp, gratis, og gjør en grundig jobb. Hvis jobben er å avinstallere et program, gå for den siste og ikke bruk mer tid og energi på dette her. Det at et program koster penger er absolutt ingen garanti for at det er bedre enn et gratisprogram.
Sist endret av Morse den fre 23.12.2016 6:17, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav OutOfLine » tor 22.12.2016 18:58

Inamali skrev:Har en 27 (late 2012) iMac som har blitt litt treg. Da vi kjøpte den så hadde vi 8g RAM og vi oppgraderte til 32g RAM. Litt raskere er den nå men ikke som vi håpet og trodde. SÅ begynte jeg å Google for å se hva slags programmer finnes ute for å rense/vedlikeholde iMac og der begynte problemene :)


Bytt ut snurredisken med en SSD. Jeg fikk gjort dette med jobb-maskinen min for et par år siden og den ble en utrolig kjapp og responsiv.

Eplehuset tar ikke all verden for denne jobben.
medlem i 193 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav mariustidemann » tor 22.12.2016 20:21

Selv om det kan være logisk å tenke at "dess fler som sitter i bilen, desto tyngre går den i bakkene" og dermed velge som første løsning å kaste av passasjerer og lete etter blindpassasjerer (får jeg premie for lang setning her?), så kan årsaken til treg maskin ligge en helt annen plass. Når maskinen virker treg kan det lønne seg å finne ut hva det er maskinen jobber med. Der er aktivitetsmonitor en nyttig liten sak. Det er nemlig ikke slik at et installert program gjør maskina di treig bare ved å være der. Jeg føler meg også temmelig sikker på at malware ikke er synder #1 ved treg maskin.

I aktivitetsmonitor kan du se hvilke program som bruker CPU-kraft, hvilke som belaster minnet, hvilke som leser og skriver til disk og det er dette som bør være go-to når det lagger som værst.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Morse » tor 22.12.2016 22:52

Vi har ikke fått vite om maskinen har "snurredisk", Fusion Drive eller Flash Drive pr. idag?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hjelp med vedlikehold av Imac

Innleggav Inamali » fre 23.12.2016 9:38

Hvis jeg husker riktig så er det snurredisk. Som sagt så har vi mer RAM nå og kan hende at vi kommer til å bytte til SSD. Vi har nå 500g lagringsplass og har sett litt på priser (håper jeg har sett på riktige steder) og det koster en del :). Jeg tror og er enig at vi kommer til å merke store forskjeller og vi kommer nok etter hvert til å bytte til SSD.

Nå har jeg lastet ned AVG antivirus programmet og lastet/kjørt de programmene dere anbefalte og ja den er raskere nå. Ikke veeeldig mye men vi merker forskjellen :)

Igjen takker jeg alle for svarene.
medlem i 87 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]