Må jeg ha iCloud?

Må jeg ha iCloud?

Innleggav Svenno49 » ons 14.06.2017 20:18

Lurer på om jeg har problemer med iCloud. Har lagt inn en forespørsel om løsning av et problem med Mail og Finder under MacOS. Jeg ser ikke behovet for å ha iCloud, men når jeg forsøker å slå av iCloud får jeg melding om at "alle dokumenter som er lagret i iCloud, blir fjernet fra denne Macen. Dette inkluderer dokumenter på skrivebordet og i Doukumenter-mappen, som kun vil være tilgjengelig fra iCloud drive". Kan de bare fjerne mine filer og dokumenter på min Mac sånn uten videre? Nu vart jeg skræmt!! Kan noen opplyse en enfoldig sjel om hva jeg skal gjøre?? Det skjer så mye rart på Macen min (som jeg har hatt i 7 år uten problemer) at jeg begynner å tro det ligner på PC og Windows. Kan det være noe med Sierra som jg oppgraderte til tidligere i år???
medlem i 160 måneder
 

Re: Må jeg ha iCloud?

Innleggav Morse » ons 14.06.2017 21:12

Der er ingen som MÅ ha iCloud, men mange finner det en forbasket nyttig og elegant løsning på diverse problemer, særlig hvis en har både en eller flere Mac + en iPhone og/eller en iPad, og/eller man vil dele filer med andre. Men meldingen du får om at filer vil slettes hvis/hvis, er høyst reell, og en helt naturlig følge av iClouds funksjoner. Her er hvordan du kan sikre deg at noe ikke forsvinner hvis du "melder deg ut":

https://support.apple.com/en-us/HT204055

Ellers må nevnes at det finnes plenty alternativer til lagring/deling i "skyen", eksempelvis Dropbox, OneDrive og Google Drive.

iCloud fylles fort opp, og du må kjøpe mer lagringsplass – eller rydde. Google Drive har mye større plass i utgangspunktet. Men det er selvsagt bare iCloud som er iCloud, da – men kanskje noen av de nevnte alternativene kan være en bedre løsning for deg? Og du trenger ikke velge den ene eller den andre, du kan fint bruke alle sammen samtidig! Selv har jeg en haug med bilder i Google Photos, og slipper maset fra iCloud når det blir stinn brakke der.

Men uansett: Du vil selvsagt ALLTID sørge for å ha en lokal, fysisk backup av alle dine filer hvis noe i "skyen" skulle gå "åt skogen". Med dagens latterlig lave harddiskpriser er der ingen som helst unnskyldning for ikke å ha sysakene i orden på dette området.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Må jeg ha iCloud?

Innleggav Svenno49 » ons 14.06.2017 22:32

Takk for greit svar. Jeg tar regelmessig backup av hele maskinen med Time Machine så jeg er rimelig sikker på at jeg ikke mister noe. Jeg ser bare ikke poenget med å ha lagret mine data i "skyen". Jeg føler meg mye sikrere med å ha en ekstra 3TB HD som jeg bruker til de store datamengdene. Skal se på den linken du henviste til.
medlem i 160 måneder
 

Re: Må jeg ha iCloud?

Innleggav Morse » fre 16.06.2017 13:52

Poenget med lagring i "skyen" er nettopp at du har ekstra back-up i tillegg til den stedvise – og "skyen" brenner ikke opp, slik din lokale back-up kan. Og er du redd for at noen skal snoke i dine saker, kan du jo bare bruke en av de mangfoldige krypteringsmetoder som finnes, i tillegg til dem mange "skyer" tilbyr.

Verdsetter du dine data, er det jo bare tull å ikke benytte seg av de mange gratismuligheter som finnes.

Men en lokal backup er alltid en selvfølge, uansett, gjerne med en ekstra disk hos en betrodd venn i nabolaget...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Må jeg ha iCloud?

Innleggav Morse » søn 18.06.2017 3:38


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]