Hvordan fjerne skjulte filer fra en minnepinne

Hvordan fjerne skjulte filer fra en minnepinne

Innleggav emagd » ons 16.08.2017 1:35

Minnepinnen på 64 GB inneholdt videoer. En del av disse var avi-filer, og disse konverterte jeg til mp4. Avi-filene sendte jeg til papirkorgen på Mac og la til mp4-filene. Kunne ikke legge inn alt igjen, for plassen på minnepinnen var redusert. Kopierte innholdet til datamaskinen, gikk inn på en Windows pc og slettet alt fra minnepinnen. Da jeg ville legge innholdet inn på nytt, viste det seg at ca. 30 GB er brukt plass på den "tomme" minnepinnen.

Hvordan skal jeg finne og bli kvitt de skjulte filene slik at jeg kan bruke hele kapasiteten?
medlem i 106 måneder
 

Re: Hvordan fjerne skjulte filer fra en minnepinne

Innleggav Grubasek » ons 16.08.2017 10:28

På Windows-PC'en kan du få vist skjulte filer, og da kan de slettes.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Hvordan fjerne skjulte filer fra en minnepinne

Innleggav Morse » tor 17.08.2017 3:15

Formattér pinnen som exFAT på PC´en.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvordan fjerne skjulte filer fra en minnepinne

Innleggav iBjorn » tor 17.08.2017 9:40

Bare husk (for senere) å tømme papirkurven på Mac'en før du mater ut disken, så unngår du at samme situasjon oppstår på nytt. Da frigjøres plassen for de slettede filene. Man kan for øvrig vise skjulte filer på Mac også: http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software/how-show-hidden-files-library-folder-mac-3520878/.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Hvordan fjerne skjulte filer fra en minnepinne

Innleggav Morse » lør 19.08.2017 10:11

Denne lille gratissaken gjør det enkelt å finne skjulte filer: http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvordan fjerne skjulte filer fra en minnepinne

Innleggav kajac2 » tir 22.08.2017 15:52

En vesentlig forskjell mellom Mac og Windows er at minnepinner i OSX har sin egen papirkurv. I Windows blir filene slettet permanent.

Så om du sletter filer fra en minnepenn i OSX, husk alltid å tøm papirkurven etterpå :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvordan fjerne skjulte filer fra en minnepinne

Innleggav iBjorn » tir 22.08.2017 16:07

Litt småpirk kanskje, men det er ikke riktig at «minnepinner har sin egen papirkurv på Mac». Det er den samme papirkurven, så ved tømming forsvinner alle filer som ligger der, uavhengig av om de ble slettet fra harddisken, skyen eller eksterne lagringsmedia.

Forskjellen er at plassen som «slettede» filer opptar på minnepinner, eksterne disker etc. ikke vil bli frigjort (på lagringsmediet) dersom man mater det ut uten å tømme papirkurven (på Mac) først.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]