23" Vs. 30" ACD på MBP

Diskusjon rundt Apples skjermer

23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav fckfan1 » ons 23.01.2008 22:41

Hej :-)

Jeg står overfor køb af MacBook Pro (når den blir updated) Nok mindste model 15" med MAX ram!

I den forbindelse skal jeg også have en skærm. Og det skal være en "Apple Cinema Display" Har hele tiden tænkt på en 23" Men nu hvor Apple ikke har opdateret MBP, har jeg fået lidt flere penge mellem hænderne. Dog ikke helt nok til et køb af 30" endnu, men vil godt vente en måned eller 2 hvis det er det der skal til!

Mine spørgsmål:

- Hvordan trækker en MBP en 30" i forhold til 23"?

- En MBP kan ikke række 2 eksterne skærme uden ekstraudstyr, vel?

- Hvad er fordel/ulemper med 23" og 30"?

- Er det bare at gå for 30" hvis man har pengene?

Mac'en med skærm skal bruges til Final Cut, After Effects, Photoshop og lign., og ellers almindeligt skolearbejde, surf, iTunes osv.

Havde egentlig tænkt mig at vente til at den blev opdateret eller den blev billigere... Men synes bare at det jeg harlæst, mener den allerede er super god, og at det tyder ikke på at den bliver opdateret lige med det samme!

På forhånd tak for svar!

Hilsen
Mikkel Vithner Hansen

(Undskyld for mit danske. Gider ikke lige skrive norsk, og heller ikke sikkert det ville lykkedes)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav troy » ons 23.01.2008 22:58

Skjønner godt at du er sugen på ACD 30", men som en liten anbefaling bare, sjekk ut Dell sin 30#!!!

Litt av en skjerm det også hva?!

Hadde jeg hatt spenna hadde jeg gått for Dell med en gang. Apple sine skjermer begynner å bli gamle, dårlig kontrast og slikt på de, de kommer helt sikkert med en kraftig upgrade snart tror jeg. De var overlegne for noen år siden, men mange har tatt de igjen, deriblant Dell og Samsung. Men spesielt 30# til Dell var RÅ!

Bare et lite tips.

Verden er større enn et eple ;)

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav fckfan1 » ons 23.01.2008 23:00

Ville også veldig gjerne vente til opdatering.. Men det kan jo være det tar 6-12 måneder før der kommer ordentlig opdatering....

Må se på det, når der kommer ny MBP!

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav troy » ons 23.01.2008 23:44

Jeg går selv og vurderer Dells 22" med innebygd webcam på 2megapixel! Hvis den er kompatibel med mac kjøper jeg den med en gang, som en fin liten partner til mini'n, hvit er den også.

Dell har masse fete skjermer!

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav åttitre » tor 24.01.2008 0:05

Om du evnt vil bruke 10 lapper på en skjerm så se heller på merket Eizo. http://www.eizo.com/
Der snakker vi skjerm, og verken Dell eller Apple kan måle seg med Eizo. Men om du ikke er kresen og vil heller bruke penger på en større skjem så ville jeg anbefalt Dell. Bra komponenter for en god penge. De har ofte nett tilbud også :)
medlem i 240 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav thomasb » tor 24.01.2008 0:09

Det kommer nesten garantert til å komme innebygget iSight i de nye Cinema Displayene til Apple. Merkelig at det ikke har kommet enda. Som andre allerede har nevnt, så begynner LCD-panelene i Cinema Displayene å bli litt gamle.

Slik det er i dag, får man nok mer for pengene ved å gå for f.eks. Dell.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav fredrik89 » tor 24.01.2008 0:12

Og for guds skyld, ikke kjøp RAM fra Apple Store! Kjøp brikkene ut fra minneguiden her på mac1.no, og få 2 x 2 GB brikker for 7-800 kroner! Enkelt å sette dem inn i maskinen! Apple skal ha rundt 5 000 kroner for oppgraderingen fra 2 GB til 4 GB når du kjøper den...

Lykke til med kjøpet! ;)
medlem i 211 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav fckfan1 » tor 24.01.2008 0:14

Jaja! Selvfølgelig! :-)

Ville være helt dumt at gi næsten 5000 DKK, når du kan få det for 600-700 DKK og stå med 2x1 gb i hånden, som kan gies til en MacBook-eier! ;)

Men takk for rådet... Fint hvis man ikke var klar over det...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav youdecide » tor 24.01.2008 0:25

Hei! Jeg gikk fra 23" til 30" og det har innebært en helt annen hverdag for meg. Mye større flate. Vi er nå fire stykker på kontoret som sitter med Apple sin 30".
jeg liker den veldig veldig godt.

Tom

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav BK » tor 24.01.2008 0:52

En MBP med 256 videoram fungerer aldeles "konge" med en 30" apple skjerm.

Jeg kan si deg at mitt første innkjøp av en 30" "ACD" (2.gen som er i handelen enda) er den beste investering jeg har gjordt i datautstyr (og jeg har kjøpt mye siden 1986..). Og jeg kjøpte når den kostet nesten det dobbelte av nå!

Har du engang jobbet på en slik vil du aldri orke å gå tilbake...

Var jeg deg ville jeg spørre folk som faktisk til daglig jobber på 30" om erfaringen deres.
(Alle som ikke har personlig erfaring med en slik skjerm, men stadig snakker om at 30" ACD er så "utdatert" eller "dårlige" ville jeg råde til å ligge litt lavere i terrenget). Teori og praksis !
medlem i 236 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav troy » tor 24.01.2008 13:08

Sier ikke at de er dårlige jeg iallefall, men før var de totalt overlegne, og det er de ikke lenger.

Den største til feks Dell er en bedre skjerm på alle punkter, ja også i praksis!

Men jeg er helt sikker på at Apple "got something up their sleeve" når det gjelder skjermer. Blir ikke overrrasket om det kommer en ny , og da mener jeg helt ny skjerm fra de før sommeren! Sikkert en skjerm som blåser alle andre noen år tilbake!

Slik skal det gjøres, når det først skal gjøres, sier Jobs bare da! ;)

Poenget mitt var ikke at Apple lager dårlige skjermer, da hadde heller ikke så mange i det profesjonelle markedet kjøpt de, men det finnes andre skjermer som er like bra, og bedre nå.

Husk at ACD har vært på markedet i mange år uten upgredes, den eneste "upgraden" de gjorde, var å senke prisen, noe som også tyder på at noe nytt er på gang!

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav magnerlu90 » tir 29.01.2008 22:58

skrammy skrev:Om du evnt vil bruke 10 lapper på en skjerm så se heller på merket Eizo. http://www.eizo.com/
Der snakker vi skjerm, og verken Dell eller Apple kan måle seg med Eizo. Men om du ikke er kresen og vil heller bruke penger på en større skjem så ville jeg anbefalt Dell. Bra komponenter for en god penge. De har ofte nett tilbud også :)

Har nettopp kjøpt en Eizo 24" LCD FlexScan S2431W TCO-03 og den er jo helt super på bilde, men har fremdeles driiiitlyst på en ACD 23" eller 30"! Grunnen er at Apple skjermene er så vidunderlig pene og Eizo-en ikke er så fryktelig pen..

Foten til Eizo-en ser ut som et plastskip fra Star Wars.

Hvis jeg leverer Eizo-en tilbake og kjøper ACD.. vil den være lett å selge når det, mest sannsynlig om kort tid, kommer en ny ACD-modell?
..for jeg vil jo alltid ha det nyeste :-/

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: 23" Vs. 30" ACD på MBP

Innleggav kim86 » ons 27.02.2008 15:10

En ting jeg lurer på. Hvor har dere det fra at ADC har dårligere spec en Dell og Eizo?
Hvis vi nå ser bort i fra tilkoblinger
medlem i 250 måneder
 


Returner til Apple skjermer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]