2x23" eller 30" Cinema Display

Diskusjon rundt Apples skjermer

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav keiserjohn » tor 31.01.2008 13:35

Jeg hadde helt klart valgt en Eizo 24 " over en apple 30 "....
Nå jobber jeg med retusjering i photoshop, vet ikke hva dine behov er som grafiker...

Men uansett så er jo en like viktig del av hvilken skjerm du velger, hvordan du setter opp arbeidsrommet ditt, blokk ut lyset, mal ting grått, og skaff deg noen 5500 k lamper som du kan ha på skrivebordet ditt, slipper du å bli gal... :)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav åttitre » tor 31.01.2008 13:46

For dere som har erfart og er nøye på fargekalibrering av skjerm. Hva anbefaler dere av skjermkalibreringsverktøy? Pantone Huey er ok, eller burde man gå for noe mer avansert?
medlem i 240 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav sgrytoyr » tor 31.01.2008 13:49

Jeg har selv bestilt 2x23" etter å ha vurdert dette fram og tilbake. Det som gjorde utslaget for meg var Aperture, nærmere bestemt det å kunne vise bildet i fullskjerm på den ene mens jeg blar gjennom og justerer bildene på den andre. Da er det et poeng å ha to helt like skjermer av god kvalitet.

Når jeg ikke er i Aperture synes jeg det er kjekt med en egen skjerm for iTunes, iCal og andre mindre viktige ting som jeg likevel vil holde et øye med uten å måtte ty til Spaces. Kanskje kunne jeg skvisa det samme inn på én 30", men det blir et konseptuelt skille med to skjermer som jeg liker :)

(Hvis bare Apple kunne sendt min Mac Pro nå så hadde alt vært topp...)
medlem i 213 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav jaknudsen » tor 31.01.2008 14:06

Hva med denne 27-tommeren?

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav kim86 » tor 31.01.2008 14:25

For min del er det greit å ha litt høyde på skjermen også. Slipper så scrolle så mye på store plakater. Men jeg velger en 30" nå, og så få vi toppe det hele med en 30" til hvis behovet melder seg.

Men det kan jo hende Apple kommer med noen nye skjermer snart også. Som er enda bedre, eller dårligere. Man veit jo aldri. Så kanskje eneste muligheten man har til å få en bra skjerm i en pen innpakning er å kjøpe nå...
medlem i 250 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav KriSkj » tor 31.01.2008 15:30

Kan si meg enig i at det ikke er noe vits i å ha f.eks to eizo skjermer, da den ene bare vil bruker som "meny"... Men vi snakker jo litt om utseende her også da ;) hehehe...

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav sortebill » tor 31.01.2008 16:11

Sånn helt seriøst synes jeg 30" er for stort, må liksom flyttte hodet for å se hele skjermen..

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav kim86 » tor 31.01.2008 16:23

jaknudsen skrev:Hva med denne 27-tommeren?

Bilde


Grei pris i forhold til størrelse på skjermen. Men oppløsningen er den samme som Apples 23". Så får jo akkurat det samme innholdet på den.

Men har nå bestilt meg en 30" ACD. Så får vi se.
medlem i 250 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav Berten » tor 31.01.2008 16:33

Har: 2 x 23" Apple
Ville hatt: 1 x 30"
Hvorfor: Raskere å kalibrere og det er kun i Color hvor jeg bruker hele skjermflaten på begge skjermer. PCP og Adobe greier seg fint på en 30". Apperture - tja sliter med bugs ved bruk at to skjermer uansett, så jeg tror en 30" vil fungere fint der også.

B

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav OlafG » tor 31.01.2008 17:04

Definitivt 2x23". Om du f.eks jobber i Aperture så er det så utrolig deilig å kunne ha menyer på den ene, og fullscreen av bildet du jobber med på den andre. Samt hvis du bruker maskinen til andre ting så kan du ha iTunes, Adium, Safari etc. på den ene skjermen og AI, PS eller ID på den andre:)

Jeg har brukt samme løsning selv, det eier.
medlem i 207 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav keiserjohn » tor 31.01.2008 17:56

Ser ikke poenget med 2 skjermer, og Aperture... Har selv prøvd dette ut, men det blir så mye feil med det hele...

For det første så er det så sykt lite jeg ville vudert å redigere i Aperture, det er jo for det meste bare brukbart til å organisere og katalogisere bildene, evt enkle justeringer, men uansett så er Flexcolor en mye bedre raw konverter...

Når man er i Photoshop så trykker man jo uansett bare Tab for å få bilde i fullscreen, også kan man ikke sitte med rettvinkel på 2 skjermer samtidig, så du må jo rulle stolen fra side til side, for å få den riktige synsvinkelen for retusjen.

Eneste er når man skyter direkte inn i Studio, så kan man ha flexcolor, automator, og Aperture som viser full screeen på et bilde hele tiden...

Det er bedre å ha en veldig korrekt skjerm, en 2 stykk greie nok skjermer, for foto produksjon.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav KriSkj » fre 01.02.2008 11:00

skrammy skrev:For dere som har erfart og er nøye på fargekalibrering av skjerm. Hva anbefaler dere av skjermkalibreringsverktøy? Pantone Huey er ok, eller burde man gå for noe mer avansert?


Gretag Macbeth Eye One display 2..
Funker bra.

Ellers:
Kan man hardwarekalibrere apple skjermer? F.eks den 30" ?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav fotojon » fre 01.02.2008 14:04

jeg vil påstå at
Gretag Macbeth Eye One display 2 eller Xrite som den nå heter er den beste monitor klibratoren man får på markedet.
konsisiteten på denne er så høy som man kan forvente av et profesjonelt verktøy.

ordet hardware kalibrering ligger i at monitoren har en egen hardware som registrerer fall punktene på 5 strategiske skjermpunkter. disse er kalibrerte fra fabrikk og sørger for en mer konsis og lenger virkende kalibrering.
ved hardware kalibrering sendes informasjon både til datamaskinen som fargeprofil samtidig som hardware informasjonen i skjermen kontrolleres for justeres.
en hardware kalibrert skjerm vil for en vanlig bruker holde kalibreringn sin i opptil 6 uker, og enda lengre for uerfarne øyne. og opptil 2 uker for en profesjonell(som ikke er fanatisk)
mens en vanlig skjerm ofte mister holdningen sin etter 4-7 dager.

så, nei ingen av apples skjermer kan hardware kalibreres.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav jensth » fre 01.02.2008 14:32

man trenger jo ikke to like store skjermer heller, som oftest bruker jeg andreskjermen nesten bare til verktøyvinduene i Photoshop osv. så har jeg den største skjermen til et stort bilde og jobbe på.

ville gått for en 30'' nå og heller kjøpt en 19/22'' senere lrns.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: 2x23" eller 30" Cinema Display

Innleggav meCarnival » fre 07.03.2008 13:33

Går det ann å koble 2x23" til en enkel macbook pro?
medlem i 197 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Apple skjermer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]