Strek over skjermen

Diskusjon rundt Apples skjermer

Strek over skjermen

Innleggav Eirin » tir 11.11.2008 0:06

Jeg har en iBook G4 som har fungert ypperlig i tre år nå, men i dag dukket en horisontal tynn strek opp på skjermen. Det minner om slik det ser ut når en skjerm er knust, men det er lite trolig ettersom maskinen stod helt stille da denne plutselig dukket opp.
Hva kan det være? Noen vits å koste på reparasjon, eller vil det være like lønnsomt å kjøpe ny når den likevel er så gammel? :-/ Har jo blitt så glad i den! ;p
medlem i 221 måneder
 

Re: Strek over skjermen

Innleggav XCP » tir 11.11.2008 10:22

like greit å kjøpe en ny vel. Blir vel dyrt

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Strek over skjermen

Innleggav ondeper » tir 11.11.2008 12:56

Lønnsomheten er avhengig om dette er software eller hardware feil, sikkert hardware. Kanskje du kan finne rimlige komponenter på Ifixit.com eller Ebay.com, evt kjøpe delemaskin. Tenker det er skjermkortet på hovudkortplaten som det kan vere noe feil på.

Ifixit.com har steg for steg guider på å skifte det meste i iBooken og det er ikkje vanskelig, tar noen timer.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Strek over skjermen

Innleggav Solum » tir 11.11.2008 13:34

Hvis maskinen er yngre enn 5 år, og dette oppsto helt plutselig og er en hardwarefeil, bør det dekkes av reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven. Det er slått fast at det er 5 års reklamasjonsrett også på bærbare datamaskiner. Henvend deg til butikken der du kjøpte maskina og vær vennlig men bestemt på at du mener dette er en reklamasjonsgrunn og at det er slått fast i forbrukertvistutvalget at det er 5 års reklamsjonsrett på bærbare maskiner. Let gjerne opp dokumentasjon i forbrukerkjøpsloven og forbrukertvistutvalget (f.eks. <http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20070805>) som du kan vise til.
Særlig hvis dette er en maskin kjøpt i AppleStore kan det være nødvendig å være utholdende og bestemt, de skjønner ikke alltid norsk lov.
medlem i 229 måneder
 

Re: Strek over skjermen

Innleggav Eirin » tir 11.11.2008 17:29

Takk for svar! Tenker jeg prøver meg på reklamasjon i første omgang.
medlem i 221 måneder
 


Returner til Apple skjermer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]