MacBookAir og tips til ekstern stor skjerm/monitor

Diskusjon rundt Apples skjermer

MacBookAir og tips til ekstern stor skjerm/monitor

Innleggav jana » lør 09.08.2014 18:26

Jeg har en liten MacBook air jeg bruker.
Siden jeg ikke har TV hjemme, bruker jeg denne nesten daglig til å se nett-tv på - men ønsker meg en større ekstern skjerm jeg kan koble på for å ha større glede av å se film og tv. Jeg ønsker meg ikke sånn prosjektorting med lerret på veggen men en god vanlig skjerm.

Er det noen som kan komme med et par anbefalinger som er kompatible med MacBookAir så er jeg veldig takknemlig :)
medlem i 189 måneder
 

Re: MacBookAir og tips til ekstern stor skjerm/monitor

Innleggav kimern68 » lør 09.08.2014 18:50

Hvor stor skjerm ønsker du deg?

Så lenge du har HDMI eller Minidisplay port på MacBooken, og det har jo de fleste MacBookene, enten Minidisplay port, Thunderbolt eller HDMI, så passer stort sett alle skjermer. Selv bruker jeg en Samsung S22C350 21,5" LCD skjerm med full HD (1920x1080 pixler) oppløsning sammen med min MacBook Pro 13" Mid-2012, dog så har jeg TV på 42" til underholdning, mens Samsungskjermen fungerer ypperlig som et tilskudd for arbeid med maskina, samtidig som jeg bruker skjermen på MacBooken for økt arbeidsflyt.

Skjermen jeg har kostet 999 kr på Siba, og 22" starter på rundt den prisen for en helt grei skjerm. 24" får du fra ca. 1500 kr og oppover og 27" starter på ca. 2000 kr. Pass på at de har HDMI tilkobling om din MacBook Air har dette, da trenger du kun en HDMI kabel mellom MacBook og Skjerm, og har MacBooken bare Minidisplayport utgang, så trenger du en overgang til enten HDMI eller VGA, den koster ca. 250 kr for orginal fra Apple. Samsung, Phillips, LG, HP, Acer og Asus har helt greie skjermer alle sammen i mange prisklasser. Så det er bare å velge å vrake.

Om jeg skulle kommet med noe mer konkret tips til deg, så må jeg vite litt om hvor stor skjerm du ønsker deg, skal den ha noen spesielle egenskaper, hva slags prisklasse ser du for deg osv...

Til slutt kan man jo nevne Apple sin egne skjerm, Thunderbolt Display. Den har høyere oppløsning og koster omtrent 7000 kr, fordelen er at den skjermen også fungerer som en slags dock til Macbooken, størrelsen er på 27".

Håper dette kan hjelpe deg i å velge en ekstern skjerm som passer ditt behov.
medlem i 140 måneder
 

Re: MacBookAir og tips til ekstern stor skjerm/monitor

Innleggav jana » lør 09.08.2014 19:08

Tusen takk for utfyllende svar og hjelp Kimern :-)
Jeg har vært inne på Eplehuset sine nettsider og lest litt om Thunderbolt Display og Imac.

Siden jeg for det meste kommer til å bruke skjermen til å se tv og film, samt redigere bilder i photoshop, så ønsker jeg meg en skjerm av en viss kvalitet. Tenkte i utgangspunktet opp til ca 8000. Størrelse har jeg ikke tenkt mye på, men over 21" og hélst større.

Jeg er nå usikker på om jeg skal gå for en Thunderbolt Display med tilkobling til MacBookAir eller om jeg rett og slett skal gå for en Imac som jo er en skjerm med tastatur (for å slippe ledningene/koblingene) Aner ikke hvor stor kvalitetsforskjell det er på disse skjermene da jeg ikke kjenner terminologien når jeg leser spesifikasjonene.

Om jeg velger Apple Thunderbolt Display, hvordan kan jeg vite om akkurat min MacBookAir er kompatibel med den? Leser dette på nettsiden til Eplehuset:
"Mac-er med Thunderbolt-port, inkludert nåværende generasjoner av MacBook Air, MacBook Pro, Mac mini og iMac, er fullstendig kompatible med Apple Thunderbolt Display. Har du Mac-er som bare støtter Mini DisplayPort-utgang, for eksempel Mac Pro og MacBook, i tillegg til tidligere generasjoner av MacBook Pro, MacBook Air, Mac mini og iMac, er ikke kompatibel med Thunderbolt Display."
Hvordan vet jeg om min generasjon MacBookAir fra midten av 2012 er kompatibel med skjermen? Jeg vet ingenting om hvilken generasjon den er og hvordan en mini-port utgang ser ut. Eneste jeg vet er at jeg kjører OS X 10.9.4 og kjøpte maskinen i 2012.
medlem i 189 måneder
 

Re: MacBookAir og tips til ekstern stor skjerm/monitor

Innleggav kimern68 » lør 09.08.2014 20:32

Både MacBook Air 11" og 13" fra mid-2012 har Thunderbolt, så om den er en Mid-2012, så er den kompatibel. For å være 100% sikker så kan du jo trykke på eplesymbolet oppe i venstre hjørne på skjermen din, trykke på Om denne maskinen, der står spesifikasjonene for din maskin. Om du trykker på Systemrapport knappen og kikker under Maskinvare så vil du og finne Thunderbolt og få informasjon om du har det. Men siden du sier du har en mid-2012 Air, så skal du ha Thunderbolt, du kan også dobbelsjekke mot en app som heter Mactracker som inneholder informasjon om alle nåværende og tidligere Macer.

En iMac er jo som du sikkert vet en ny Mac, og det er ikke noe dårlig valg, den vil nok ha litt bedre egenskaper når det kommer til bilderedigering osv... Og siden du vil ha større enn 21" så er det jo 27" som er alternativet. Den kan du også på et senere tidspunkt oppgradere med inntil 32 GB ram, og du vil ha en stasjonær datamaskin rett og slett. Den har samme oppløsning som Thunderbolt Display og som sagt, maskinvaren vil og være kraftigere enn din MacBook Air, i allefall om du kjøper en ny, men den er jo også betraktelig mye dyrere igjen. En 27" iMac starter på 15490 kr hos Apple, er du student så kan du få noen rabatter, men 8000 kr er fremdeles et stykke unna en ny 27" iMac.

Så om du skal velge Apple produkter, så kan du enten velge en Thunderbolt Display til 7000 kr, det er en "dum" skjerm med innebygget docking, høytalere og kamera. Eller du kan velge en iMac som rett og slett er en ny datamaskin på samme størrelse som Thunderbolt Display, men som har all datakraft til det du ønsker, pluss litt til, og samme skjerm og oppløsning som på Thunderbolt Display. Så valget er ditt.

Om du velger Thunderbolt Display, så finnes det visstnok skjermer på samme størrelse, med samme oppløsning, men til langt lavere priser, jeg er ikke veldig kjent med hva slags skjermer det er, og skal ikke påstå hardnakket verken det ene eller andre. Det finnes nok sikkert andre på forumet her som kan mer om de skjermene enn det jeg kan.
medlem i 140 måneder
 

Re: MacBookAir og tips til ekstern stor skjerm/monitor

Innleggav jana » tir 12.08.2014 18:17

Nok en gang, tusen takk for super hjelp :) Valget falt på en Apple Thunderbolt. Venter på den i posten nå. Gleder meg :)
medlem i 189 måneder
 

Re: MacBookAir og tips til ekstern stor skjerm/monitor

Innleggav jana » fre 15.08.2014 19:19

Hei, jeg har nå koblet min mac book air til min nye Thunderbolt display. Hvordan får jeg skjermbildet over på den store skjermen? Musepekeren virker bare på Air´en.

Når jeg trykker på "skjerm" under systemvalg på Airen, kommer dette også opp på Thunderbolten, men vet ikke hvilke valg jeg skal gjøre for å vise desktopen på airen min på thunderbolten. Det er nok noen innstillinger jeg må gjøre for å få dette til, men er ikke så dreven at jeg forstår hva. Er det noen som har tid til å hjelpe meg?
medlem i 189 måneder
 



Returner til Apple skjermer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron