Apple Xserve

Diskusjon rundt Apples server platform Xserver

Apple Xserve

Innleggav bjoebirk » ons 20.02.2008 18:03

Er det noen her som har erfaring med Xserve og Leopard server?

Har planlagt å bytte ut en SMB server 2003 med en Xserve med 10.5 server, og bl.a ta i bruk wiki.

Leter etter et godt system for felles adresseliste/kundekartotek for brukere som helst vil ha tilgang til dataene, men ikke er så veldig interessert i å holde kundekartotek oppdatert. Det vil heller ha lav kvalitet og høy automasjon. Noen som har forslag?

Maskinen skal kjøre raid, men jeg lurer på om noen har erfaring med SATAdiskene vs SASdiskene? Den skal bare brukes i kontormiljø, så jeg har lyst til å prioritere plass fremfor hastighet på diskene. Jeg har sett på sidene til apple, og det ser ut til at hastigheten er mer enn stor nok på SATAdiskene på 1Tb. Alternativet er SAS med høyere hastighet og vesentlig mindre plass. Noen som har erfaring med hastigheten på SATAdiskene?
medlem i 203 måneder
 

Re: Apple Xserve

Innleggav simen » ons 20.02.2008 19:43

Jeg har det. Har akkurat kjøpt en til jobben. Nyeste Xserve med 10.5 Server. Jeg kaller den atomkraftverket... Den bråker :P

SMB har alltid funka perfekt i OS X Server. Wiki vet jeg ikke noe om. Men er ikke det en webtjeneste? Er jo Apache der så det er null problem.

Mac OS X Server har lenge hatt adresseliste synkronisasjon over ldap. Du kan her lage brukere som får lov til å legge til kontakter. Mens de andre bare kan lese.

Jeg har ingen erfaring med SAS vs SATA. Vi har 2x1TB SATA disker. Jeg har så satt de i RAID 0. Så tror det skal gå greit :) Da blir hastigheten tilnærmet lik x2 på både lesing og skriving.

Jeg er veldig positivt overrasket sålangt. Et par plagsomme ting. Spesielt frontedge'en til DNS er dårlig. Men du kan selvfølgelig starte og stoppe DNS med egne scripts og redigere configfilene manuelt.
Sist endret av simen den ons 20.02.2008 22:04, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Apple Xserve

Innleggav audunr » ons 20.02.2008 20:32

Vi har en Xserve G5 og ein ny Xserve Intel. Den eine har førebels Tiger, den andre Leopard.

G5 har 2x 250 GB eller deromkring i Raid 1, den andre har 2x300 GB SAS i Raid 1. Beggje er software RAID. Har ikkje kjørt nokon test på kva skilnaden er, er jo snakk om fleire år mellom dei to maskinane så ytelsen er sikkert forskjellig frå SATA til SAS på dei maskinane du får kjøpt i dag.

DHCP i Leopard krev at du endrar den threshold-greia til 0 manuelt, men det har jo alltid vore slik at det må litt manuell konfigurering til i OS X Server.

Den nye lagar MYKJE meir bråk enn den gamle. På den nye går vifta på straumforsyninga uansett om maskina er på eller ikkje, støynivået er om lag det same når Intel-maskina er av som når G5-maskina er på...

Wiki-greiene er noko som er innebygd i Leopard, men har ikkje prøvd det.

Vil anbefale diskusjonslista for Leopard server på discussions.apple.com, vel så bra som dokumentasjonen til Apple som av og til ser ut til å ikkje ha blitt oppdatert frå Tiger til Leopard.

MVH Audun
medlem i 232 måneder
 

Re: Apple Xserve

Innleggav simen » ons 20.02.2008 22:02

Jeg mente DNS'en faktis. Ikke dhcp. Den er lett nok. DNS er lett å sette opp. Ikke det. Men den roter med rekkefølgene og roter til i configfila. Men alle oppføringene er der. Men den roter i rekkefølgen som jeg legger inn manuelt. Den sorterer blant annet alfabetisk og ikke etter ip.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Apple Xserve

Innleggav bjoebirk » tir 26.02.2008 10:56

Takk for tips!
medlem i 203 måneder
 


Returner til Apple Xserve



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]