Tips til "server"?

Diskusjon rundt Apples server platform Xserver

Tips til "server"?

Innleggav iMacJhonny » tor 24.04.2008 9:54

Jeg skal sette opp et nettverk i et nytt hus og har tenkt å lage en serverløsning. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre det enkelt ved å kjøpe et NAS kabinett og fylle det opp med disker, men har sett at noen får tips om å bruke en vanlig maskin fordi disse NAS serverne er for trege.

Spørsmålet er hva jeg da behøver? Gjerne brukt, men også nytt da jeg får de hyggelige studentprisene til Apple :)

Slik har jeg tenkt meg systemet:
Både trådløs og kablet tilgang til serveren. Hadde sett for meg at alle brukerne brukte en del av serveren som sin hjemmemappe, slik at man enkelt får tilgang til alt via alle maskiner.

Et stort musikkbibliotek som skal være kilde i et stort multiroms musikksystem. Musikken vil da bli hentet ut av enten Sonos/Squeezebox el.

Et stort video- og fotobibliotek som skal være kilde for 2 MacMini/AppleTV i kjellerstue og stue.

Tips mottas med takk!! :)
medlem i 208 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav svar » tor 24.04.2008 10:18

Skal du sette opp en server til hjemmebruk, trenger du langt i fra en Xserve, disse bråker noe inne skogen.

Ellers har jeg et prosjekt på gang, basert på OSX server (er kansje det du har tenk på også?) som du kan lese om her: viewtopic.php?f=106&t=187796&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Osx+Server

Logen skal oppdateres senere med oppsett av OD,WLAN (+sikkerhet), osv osv i tilegg til det som alerede er beskrevet.

:)

edit: før brukte jeg en G4 500mhz til å kjøre 10.4 server, noe som fungerte helt greit.
Bruker man noen kr på den og oppgraderer CPU, burde den kjøre 10.5 server elt ok

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav espenhogbakk » tor 24.04.2008 10:29

Hei, høres ut som en god plan og det beste er kanskje og bygge deg en slik server selv hvis du har litt peiling på sånt. Jeg ville ikke brydd meg om og kjørt Mac OS X på den, kast inn en linux distro som er egnet for slikt.

Finnes mye som er godt egnet til noe sånt, men det jeg kanskje ville vurdert er og delt opp over flere maskiner... Litt pga sikkerhet og litt pga harddisk hastigheter osv. Jeg ville ikke hatt film/musikk biblioteket på samme server som hjemme mappen til maskinene. Grunnen til det er at hvis 3 datamaskiner bruker skriver/leser til den ene serveren samtidig og du skal i tillegg streame en HD-film fra samme serveren vil du muligens slite pga harddisken lese/skrive hastighet, selv i et raid.

I tilegg med 2 eller flere servere kan du jo ta backup av den ene serveren over på den andre, slik har du også litt bedre "sikkerhet"/trygghet...

Jeg skal også bygge meg en server, men siden det er en stund til fortsatt, da det er i hvertfall et år til jeg skal flytte er den i overkant kraftig for øyeblikket. Men tenkte at det er bedre og bygge en som er litt overkill og heller gå ned når jeg skal bygge. En filserver trenger i prinsippet ikke så mye kraft at det gjør noe. Det som er viktig er kvaliteten på eventuelle raid kontrollere osv. Her er i hvertfall overkill handlelisten.

Det er et par ting som skal byttes ut på den tenker jeg, planen er og finne en server klasse PSU blant annet, i tillegg er det kanskje litt overkill med quad core og 4 gb ram... Og selv om jeg har god erfaring med Asus er det mulig det finnes HK som er bedre egnet..

freeNAS er også noe og titte på, det er en linux distro som vil gi deg en server som fungerer som et vanlig NAS.
medlem i 223 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav iMacJhonny » tor 24.04.2008 15:42

Er redd noe av dette kanskje blir for teknisk avansert for meg...

Hva om man kjøper en G4, installerer Leopard, og stor harddisk. Vil ikke dette da fungere som en server om man deler hele volumet?
medlem i 208 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav espenhogbakk » tor 24.04.2008 15:57

Jo det vil det... Og da kan du også bruke OS X server om du vil det, les den tråden som svar linket til i sitt svar.
medlem i 223 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav iMacJhonny » fre 25.04.2008 13:46

Har lest den, men dette er relativt nytt for meg...

Hva er fordelen med å benytte OSX server i steden for Leopard?

Har null erfaring med gamle Macer: Er det plass til flere harddisker i en G4? Hvilken type?

Hva er forskjellen/fordelen med en slik serverløsning vs et vanlig NAS kabinett feks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341616
medlem i 208 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav svar » fre 25.04.2008 13:58

En nas boks er i prinsippet bare en fildelingsboks, men den kan også eks fungerer i noen tilfeller som ddchp server osv.

En ekte server (10.5 server er også leopard) kan en del mere enn filserver.
Det være seg dns, OD, Software updates, bruker administrasjon, osv osv (se min tråd for noen av funksjonene)

Eks kan du ha brukerkontoen din på en server, som hentes opp av klientene når du logger deg på osv.
Man kan også kontrolere sentralt hvordan tilgan en bruker skal ha på en delt mappe, programmer som bruker kan kjøre, hvilke objekter som skal være i docen, hva brukeren kan bruke av systemvalg elementer osv osv.

Den G4 maskinen jeg har (som jeg skulle ha fått solgt) er en slik: http://www.apple-history.com/?page=gall ... &order=ASC

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav iMacJhonny » fre 25.04.2008 14:08

Takker. Jeg ser at den har plass til 3 harddisker og det er jo et stort pluss. Ellers så ser jeg at man kommer ut ganske likt prismessig sammenlignet med et NAS kabinett.

Bortsett fra det er en slik løsning kanskje litt overkill? Mange av funksjonene du lister opp aner jeg ikke hva er og da har jeg kanskje ikke bruk for dem...?

Primært ønsker jeg en løsning for streaming av video/musikk/fotoalbum. En vanlig NAS vil kanskje slite med å levere videostream til to enheter uavhengig/samtidig?

Forskjellige brukerkontoer er nok unødvendig. Jeg tenkte mest på en enkel løsning der brukerne kunne lagre sine dokumenter under hver sinkatalog slik at de kan hentes frem fra alle makinene på nettverket.
medlem i 208 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav bebe » tir 06.01.2009 16:16

Jeg har satt opp en Mac mini med to like disker som samme type server - fungerer perfekt.

den ene disken er serverplass, og den andre er backup (som taes i løpet av natta)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav Morberg » tir 06.01.2009 17:18

Har i løpet av det siste året nå vandret innom flere forskjellige løsninger til det både du og jeg sikter til. Jeg ville ha ett sentralt musikk/film/bilde bibliotek som kunne streame til så og si alle enheter jeg trenger både trådløst og kablet.

Har prøvd med en litt eldre pc med både linux og den freenas løsningen som blir linket til lenger opp her, men fant ut at det ble alt for tungvint. Tror heller ikke det er noe poeng for deg og skaffe deg en eldre G4 og så kjøpe en kopi av OSX server. Bortkastet.

Slik jeg forstår meg på deg vil du helst bare ha noe enkelt som fungerer greit.
Løsningen for meg ble en NAS nermere bestemt en http://qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=82 som har funket utmerket, lett å sette opp og veldig god overføringshastighet. Har feks. ingen problemer med å streame HD materielet trådløst til min MBP. Og med innebygd iTunes server og UPnP mediasenter bruker vi den opp mot alle maskinene samt min PS3. Nå er det da kommet en nyere utgave av denne med mere RAM som sikkert er bedre.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav iMacJhonny » tir 06.01.2009 21:51

Jeg har allerede løst mitt behov med en PC (2,66 DualCore, 4 GB RAM) kjøpt på Komplett. Denne kom på ca 2500 + diskene. Foreløbig har jeg 2 * 1TB disker, men kabinettet har plass til 6 stk. I løpet av våren blir det nok en ny 1,5TB (om det da ikke har kommet noe enda større)... Med mulighet for 6 disker tror jeg denne løsningen vil holde i mange år.

Nettverket er som følger: Get modem -> Airport Extreme -> Kablet til PC-server og kablet til min iMac. I tillegg er det to bærbare maskiner på nettverket som er utvidet med 2 stk Airport Express for iTunes i flere soner. Også 2 iPhone for enkel surfing og ikke minst Remote. Jeg synes denne løsningen fungerer bra og jeg kan også se film trådløst via MacBooken uten at det hakker. Noe ganger kan det bli dropouts på Airtunes, men dette har til nå hatt forståelige årsaker som flytting av store datamengder via trådløst samtidig som jeg forsøker å spille av musikk trådløst på et bibliotek som ligger på serveren....

Jeg kommer til å skaffe meg en Apple TV i løpet av neste mnd for å teste ut dette. Utrolig lite info om dette produktet, så den vil bli kjøpt på ElKjøp slik at jeg har muligheten for å få igjen pengene.

Hva er forresten iTunes server? Er det en egen versjon av programmet iTunes eller er det kun en betegnelse som brukes når iTunes er installert på en server og har deling aktivert?
medlem i 208 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav bebe » lør 10.01.2009 22:12

jeg er veldig interessert i dette da jeg setter opp en ny server as we speak... har nettopp funnet ut at Leopard har max 10 tilkoblinger via fildeling, noe som gjør at den løsningen utgår.

dermed må jeg nok kjøre OSX server, men bare av den grunn, 10.5 har jo egentlig alt som trengs for å sette opp skriverrettigheter og logins. Noe jeg forsåvidt også sliter litt med å få til å virke.

er det noen tips der? bør jeg lage alle brukere som egne logins eller holder det med en som alle logger inn med - vil tro det er mindre oppsett om jeg bruker ett brukernavn.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Tips til "server"?

Innleggav lthorsen » lør 31.10.2009 15:33

Finnes det en guid for dette?

Som jeg har prøvd meg på i flere tråder (uten hell) er mitt behov å dele/ha synkronisert bilder og iTunes innhold mellom flere maskiner... er fryktelig lei av å måtte manuelt kopiere dette over for så å måtte oppdatere iTunes/iPhoto. Tar lang tid og er veldig tungvindt....
Mener å ha lest en eller anen plass at det var støtte for (noe av) dette i Snow Leopard?
Fantastisk glad om noen kan hjelpe!

PS: Etter som jeg har prøvde meg flere ganger her på forumet uten hjelp, er det mulig at dette ikke er rette plassen for å spørre om denslags. I så tilfelle flott om noen kan tipse meg om andre sider hvor det er kompetanse på dette og som kan ha nyttig (og enkel) info om dette.

PÅ FORHÅND TAKK!
medlem i 203 måneder
 


Returner til Apple Xserve



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]